logo-overstroom

Kunstenaar: Nora van Klingeren

janus havenarbeider in stukgoed

Nora van Klingeren expositie “Grote gezichten” in Galerie Overstroom

Nora van Klingeren (1956, Amsterdam) maakt wandkleden of wandtextiel van vervilte wol en handgeschilderde en gezeefdrukte zijde. Ze maakt haar vilt zelf en verwerkt hierin stukken met door haarzelf met zeefdruk bedrukte zijde. Ze doet een deel van het proces met de hand en een deel met de viltmachine. Zij zoekt in haar werk graag naar combinaties van technieken. Het vervilten van wol in combinatie met zijde geeft structuur en diepte aan de kleden.

“Mijn werk begint altijd met iets waardoor ik geïnspireerd raak. En daarmee komt dan gelijk de titel. Vervolgens bedenk ik wat ik ongeveer wil maken en maak dar een ruwe schets van. Je zou kunnen zeggen: het verhaal dat ik wil vertellen. Vervolgens ga ik aan het werk, het zeefdrukken van de zijde, het schilderen van de zijde, het neerleggen van zijde en wol en tot slot het aan elkaar vilten.

Ik wil graag dat niet alleen het totale beeld iets vertelt maar dat ook kleine stukjes bij nadere beschouwing interessant zijn.”

Veel werk van haar staat niet op zich maar hoort in een serie. Voor de gezichten op de expositie vindt ze inspiratie in vooral de hardwerkende mens, de havenarbeider, het ruwe gezicht zijn daar voorbeelden van. Ze maken onderdeel uit van een serie waar een overkoepelend verhaal bij hoort, dat zij schrijft. Van andere werken hoort “Het komt uit de grond” bij de serie “Aangroeien en Aangroeiers”, over de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk in de Houthaven. “Mining Landscape” hoort bij de serie “Chiatura, crossroad for Architecture and textile”. Twee werken met het thema Japan, gaan een onderdeel vormen voor een nieuwe serie “Observaties uit het land van dingetjes maken”.

Haar werken zijn in een stalen lijst vervat. “Ik vind de combinatie van het harde staal en het zachte vilt mooi. Ik wil deze combinatie in de toekomst verder uitdiepen tot een mooie balans tussen staal en stof ontstaat.”

Nora van Klingeren is opgeleid als architect, maar ze is de managementhoek ingerold. Na jaren in het projectmanagement te hebben gewerkt heeft ze een zijstap gemaakt naar meer handmatige creatieve arbeid. “Bij de vrije academie heb ik nog een aantal jaren keramiek gedaan. Het mooie van klei is dat zolang het niet gebakken is je er water overheen kunt gooien en er mee verder kunt. Maar het had ook zijn beperkingen. Ik hou wel een beetje van groot werken, dan moest ik met ondersteuning werken en had ik een grotere oven nodig. Toen ben ik 2 jaar gaan lassen bij de vrije academie, ik hou van staal. Ik had ook een idee voor een lijn van vrolijke herensokken. Daardoor stuitte ik op het vilt. Ik ben toen een cursus vilten gaan doen, dat vond ik zo’n leuk proces dat ik daar mee verder ben gegaan. Vilten is een magisch proces. Ik vind de structuur van stof ook mooi en dat je het met zijde kunt combineren. Ik sluit niet uit dat ik staal en vilt in de toekomst ga combineren.”

Op het textielvlak is ze in wezen autodidact, maar de vorm en de verhoudingen komen uit de bouwkunde. Ze volgde wel diverse cursussen, zoals bij Ria van Els, Claudy Jongstra en Gil de Vloo.

Ze maakt ook sjaals, vooral van zijde. En ze maakt lijkwades op individuele behoefte. “Toen ik wat sterfgevallen in de familie had ben ik gaan denken over een alternatief voor een kist. Kisten hebben toch iets afstandelijks. Ik ben begonnen een lijkwade te maken op dezelfde manier als ik een wandkleed maak. Bijna iedereen vindt het mooi. Je houdt er een warm gevoel aan over, het is inniger dan een kist.” Ze staat met haar ontwerpen ook op uitvaartbeurzen. Lijkwades waren vroeger gebruikelijk dan nu, we kennen de lijkwade van Turijn, met de afbeelding van Jezus. In India worden lijkwades heden ten dage nog veel gebruikt.

Exposities (de laatste jaren)

2018
Kunst aan de Kade, Delft, Groepsexpositie
Galerie MLB, Amsterdam, groepsexpositie van de Onafhankelijken
Kunstbeurs Eindhoven
Kunst in Zicht, Waddinxveen, Groepsexpositie
Loods 6,Amsterdam, Groepsexpositie van de Onafhankelijken
DuneArt, Den Haag

2017
Galerie Opkamer, Maasdam
Bibliotheek Spaarndammerstraat, Amsterdam ,
Kunstbeurs Assen
Galerie 44 Den Haag, solo tentoonstelling Kunst aan de Vaart
Loods 6, groepstentoonstelling Sporen van Kunstenaarsvereniging de Onafhankelijken Westerkerk Amsterdam (lijkwaden-uitvaartbeurs)
Eindhoven Art , Kunstbeurs
Projectbureau Houthaven Amsterdam "van Houthaven tot Woonwijk"
Spiritueel centrum Roos Amsterdam , "Op zoek", solo tentoonstelling Op Zoek

2016
Mix art Gallery, Amsterdam
Hilton Islington London
Galerie Marziart, Hamburg
Galerie oude raadhuis, Warmond
Watertoren , Zoetermeer
Zaansgroen, Zaandam

www.noravanklingeren.nl