Bernard van Lammeren (Aalsmeer, 1952) is opgeleid als socioloog en werkte tot voor kort als journalist, tekstschrijver en redacteur. Maar hij tekent al zijn hele leven en in 1995 stortte hij zich serieus op grafiek en schilderen.
Van Lammeren begon met het jarenlang volgen van lessen in etsen en litho bij MK24-docent Guus Glass. Na het leggen van deze ondergrond nam hij lessen bij zoveel mogelijk verschillende docenten, bij MK24 en de Wackers Academie. Zijn schilderwerk vertoont duidelijk een grafische inslag.
Een andere blijvende indruk maakte een workshop van docent Hans van Amstel in Durgerdam. “Hij liet ons door het lintdorp fietsen en razendsnel schetsjes maken van plekken die ons opvielen, al was het maar vanuit een ooghoek. Het leerde mij dat ons oog vlugger beslist dan ons denkende brein. Het ziet in een flits beslissende details waarvan je pas na veel nadenken en proberen ontdekt dat ze in de compositie niet gemist kunnen worden." Dat leidde tot een vorm van realisme die hij zelf omschrijft als "een soort zuiveringsproces”. Aan de basis liggen doorgaans zelfgemaakte foto's die hij op atelier uitwerkt. Dat uitwerken houdt in "dat ik onderzoek wat me eigenlijk zo boeit aan het door mij uitgekozen en ingekaderde beeld. Hoewel de eerste opzet er vaak snel staat, kan het maanden of zelfs een jaar duren voor ik tevreden ben. Eventueel gebruikte foto’s liggen dan allang op de ateliervloer."
"Mijn oudere werk is verstild en heeft rustige composities. Het recentste is rijker aan details. Ik ben ook elementen en dramatische effecten gaan toevoegen. Maar de basis blijft observeren, analyseren en noteren, met veel oog voor compositie, toon, ritme en dynamiek.
Met dit alles probeer ik beelden te maken die overeind blijven en niet vervelen."
"Als er symboliek in mijn werk zit, heeft het meestal mij opgezocht, in plaats van andersom. Vaak gebeurt dat pas bij het verzinnen van de titel (“12 september” is een sterk voorbeeld). Ook als foto’s mijn vertrekpunt waren, en ondanks mijn tijdrovende werkwijze, ben ik aan het eind soms zelf verbaasd door wat ik heb gemaakt.”
De schilderijen tonen vaak gebouwen, stations, bruggen, wegen in Amsterdam. Tot Van Lammerens voorbeelden behoren Hockney en Hopper. Geïnspireerd door Hockney's polaroidassemblages deelt hij beelden soms op in fragmenten. Ook maakt hij soms meerdere versies van eenzelfde voorstelling, om die versies daarna weer samen te voegen tot een tableau. Dat resulteert in een suggestie van beweging of tijdsverloop.
In 2020, 2021 en 2023 nam Bernard van Lammeren deel aan Open Ateliers Oost in Amsterdam. In 2023 in de Dokzaal
Zie voor een filmpje over het werk van de kunstenaar: doorklik naar filmpje https://www.youtube.com/watch?v=qAH_ks5zbOo
Zie ook: www.bernardart.net
Aafke Steenhuis
Aafke Steenhuis is schrijfster en schilder (1946 Delfzijl)
Op de lagere school mocht ze met een paar medeleerlingen een schildering maken op de muur van hun school, onder leiding van de bekende Groningse Ploegschilder Jan van der Zee. De Groningse en Duitse expressionisten, met hun felle kleuren, bewegelijkheid en spiritualiteit hebben haar manier van tekenen en schilderen blijvend beïnvloed. Ze heeft particuliere teken- en schilderlessen gevolgd bij de schilder Ronny Abram in Amsterdam.
Ze studeerde in Groningen Nederlands en Spaans. Van 1974-1990 was ze redacteur van De Groene Amsterdammer. Ze schreef veel over verwachtingen en illusies van mensen, en over hun verhouding met het landschap. Ze probeert ook nieuwe vertelvormen uit: dagboeken, interviewboeken, literaire reisverhalen, historische verhalen, gedichten, fictie.
Vaak is ze al schrijvend en schilderend met hetzelfde onderwerp bezig. Bij haar bundel Het meer van verhalen(1999) en bij de boeken Stemmen van Groninger dijken (2001) en Stenen en stemmen van Wittewierum (2006) maakte ze illustraties.
In Het lied van de Eems. (2011) beschrijft ze de geschiedenis en de huidige situatie langs deze rivier in het grensgebied van Nederland en Duitsland: arm en achtergebleven maar in feite heel rijk aan aardgas, aardolie en zout. Ze maakte in dezelfde tijd kleurrijke schilderijen vanaf een binnenvaartschip, een vuurtoren, het dak van een kerktoren en een vliegtuigje voor een nieuw boek met informatieve en dichterlijke teksten die op de beelden betrekking hebben: De Eems. Een stroom van beelden (2014).
Eind 2015 kwam De magie van het IJ – Panorama Amsterdam Noord uit over de historie en het huidige leven in Amsterdam Noord en het omringende, prachtige Waterland. Middelpunt van de verhalen is het IJ, de brede waterstroom tussen de stad Amsterdam en het stadsdeel Amsterdam Noord. Lang was Noord een verguisd gebied, nu wordt het nieuwsgierig en verwachtingsvol herontdekt. Het stadsdeel blijkt verrassend afwisselend te zijn, en erg in trek. Het boek is rijk geïllustreerd door Aafke.
In oktober 2017 komt Wie ben je? Dagboeken en zelfportretten uit. Al heel jong, vanaf haar negende, schrijft Aafke Steenhuis in een schrift wat ze die dag gedaan heeft. Sindsdien houdt ze vrijwel onafgebroken een dagboek bij over geluk en ellende in de liefde, over reizen, tekenen en schrijven, de boeken die ze leest, over haar werk als redacteur van de Groene Amsterdammer, haar vele ontmoetingen met internationale schrijvers.
In oktober 2017 komt Wie ben je? Dagboeken en zelfportretten uit. Al heel jong, vanaf haar negende, schrijft Aafke Steenhuis in een schrift wat ze die dag gedaan heeft. Sindsdien houdt ze vrijwel onafgebroken een dagboek bij over geluk en ellende in de liefde, over reizen, tekenen en schrijven, de boeken die ze leest, over haar werk als redacteur van de Groene Amsterdammer, haar vele ontmoetingen met internationale schrijvers en cineasten. Vanaf haar elfde maakt ze haar eerste zelfportretten. Het boek bevat zestig jaar observaties, is tegelijk heel persoonlijk maar het beschrijft ook de politiek en de tijdgeest.
In 2018 verscheen Onderweg, in 2019 kwam Mien moeke uit, gedichten in het Gronings. En nu in 2023 verschijnt het verslag van de havenodysee van Aafke en haar man Jan Joost Teunissen. Havens zijn de knooppunten van de wereldsamenleving.
Ze exposeert regelmatig in binnen- en buitenland. De schilderijen van “De Eems. Een stroom van beelden” waren te zien op exposities in Groningen, Amsterdam (o.a. in Galerie Overstroom) en in Duitsland. De schilderijen en tekeningen van “De magie van het IJ” waren op verschillende plaatsen in Amsterdam te zien, (ook in Galerie Overstroom). Met de expositie “Wie ben je? Dagboeken en zelfportretten” hing haar werk voor derde keer in Galerie Overstroom.
Met de jongste expositie “De grote wilde vaart” toont ze voor de vierde keer in galerie Overstroom op haar wijze de betrokkenheid bij de mensen en de wereld.
Zie www.aafkesteenhuis.nl
Zie filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=h6NdfS5uFJY
Josje Crince Le Roy (1953, woont in Amsterdam) gaat in haar werk over mensen, rituelen en andere culturen, met name die in Azië. In 1977 maakte ze haar eerste reis naar Indonesië, het land van haar vader. Die reis veranderde haar leven door het licht, de kleuren en….de herkenning.
Haar werk werd hier direct door beïnvloed. Godsdienstige rituelen en Oosterse landschappen werden onderwerp van haar werk.
Vaak bestaat haar werk uit series van tekeningen, aquarellen en schilderijen over een thema en is daardoor ook verhalend. Er is veel aandacht voor rituele offergaven en tempelceremonies van Bali en rituelen op Java. Een traditionele Javaanse bruiloft is officieel moslim, maar de ceremonie bevat ook veel Hindu-rituelen. Dat bracht haar naar India, waar ze ook een tijd gewoond en gewerkt heb.
In India heeft ze veel portretten gemaakt en een serie werken naar
aanleiding van de grotschilderingen van Ajanta over het leven van Buddha.
Geïnspireerd door die schilderingen ging ze losse pigmenten gebruiken in
haar werk. In Laos en Cambodja maakte ze een serie over de tempels van het rijk van Angkor.
Interessant in haar werk is het combineren van materialen en technieken en haar materiaalgebruik breidt zich nog steeds uit. Schilderijen bestaan vaak uit veel lagen die over elkaar zijn geschilderd en zijn dus letterlijk en figuurlijk gelaagd. Vaak schildert ze iets weg dat ze te kwetsbaar of te intiem vindt.
Op de expositie in Galerie Overstroom zie je niet alleen hoe het reizen vorm krijgt, maar je ziet ook het verleden van de familie in een andere cultuur.
Ervaringen en opleidingen
Activiteiten / Exposities
Vanaf 1986 exposities in Nederland en buitenland.
Overzicht van laatste 10 jaar:
2011
-Biënnale Sculptuurroute ArtZuid in Amsterdam educatie en kunsthistorische rondleidingen.
2012
-Tentoonstelling Werktheater ARCO Amsterdam
2013
-Tentoonstelling Gemeentehuis Diemen. Solotentoonstelling met openingsinterview door Louki Boin.
-Sculptuurroute ArtZuid, kunsthistorische rondleidingen
-Weesperzijde Galerie tentoonstelling ” No Family”, Sunita mijn Indiase “dochter”
2014
-Expositie in Van Gendt Hallen / Roest in Amsterdam
-Open Atelierroute Amsterdam Oost
2015
-Expositie KIT Koninklijk Instituut voor de Tropen en Arena Hotel in Amserdam
-Open Atelierroute Amsterdam Centrum-Oost
-ArtZuid Biennale Amsterdam, kunsthistorische rondleidingen en presentaties
bedrijven
2016
-Expositie/presentatie Het Indisch museum
2017
-Artzuid Biennale Sculptuur, atelierbezoek kunstenaars en Kunsthistorische
rondleidingen en presentaties
2018
-Artist in Diemen, groepstentoonstelling
-Expositie Open Oost, Oosterkerk en Museum het Kromhout, Amsterdam
2019
-Artzuid Biennale Kunsthistorische presentaties voor bedrijven en rondleidingen
2020
-Expositie Open Oost en kunsthuis Ramses Shaffy uitgesteld i.v.m. Corona lockdown
-Filminterview over mijn werk in het atelier, zie video ( https://www.youtube.com/watch?v=RUbZ6w_iToA )
-Arti et Amicitiae Amsterdam expositie: “A doodle a day”
-Pop-up Tentoonstelling Oosterkerk Open Oost, Oosterkerk Amsterdam
2021
-Artspace Arti et Amicitiae Amsterdam, groepsexpositie
2022
-Expositie Oosterkerk kunstenaars Open Oost Amsterdam
-Presentatie Pulchri Den Haag Expo Moederland
2023
-Pop-up Dokzaal Amsterdam
-Zomersalon CBK Amsterdam-Zuidoost
-planning expositie oktober november
Zie Link naar filmpje https://www.youtube.com/watch?v=RUbZ6w_iToA
Website: https://josjecrinceleroy.com/
Tarja Laine
Tarja Laine (Finland, 1971), woont en werkt al meer dan 20 jaar in Amsterdam. Het was in haar twintiger jaren voor haar de vraag of ze naar de universiteit of naar de kunstacademie zou gaan. Tarja Laine had het doel om te ontdekken dat “ik zowel een wetenschapper als een kunstenaar kan zijn.”
Nu is ze naast docent filmwetenschappen aan de universiteit ook kunstenares. In haar sabbatical in 2013 begon ze aan de Wakkers Academie haar artistieke opleiding. Daar was onder andere Sam Drukker haar docent.
Ze maakt nu haar kunst met zowel klassieke als contemporaine methodes. “…. En zo zitten mijn schilderijen vaak tussen figuratief en abstractie in. Ze beantwoorden in kleur en lijn aan de materiële en organische vormen in de zichtbare wereld. De natuur is mijn vaak mijn inspiratiebron. Maar het gaat om meer dan een weergave, het is mijn eigen manier van zien van de natuur met de kleuren, patronen, vormen en ritmes. Door minder naar de figuratieve interpretatie te kijken geven mijn schilderijen weer wat er gebeurt als je de tijd neemt om aandachtiger te kijken. Dan vouwt er een wereld open van onverwachte kleuren en vormen. ,
Ik ben geïntrigeerd door de uitspraak van Paul Valéry dat ‘een kunstwerk is nooit volledig af maar wordt verlaten.’ Het vraagt onderzoek wanneer het kunstwerk op z’n vroegst kan worden verlaten. Niet omdat het creatieve proces vermoeiend is of vervelend maar omdat het kunstwerk vraagt het met rust te laten.”
Tarja Laine is lid van de kunstenaarsvereniging Sint Lucas en deelnemer van kunstRUIM, hét (digitale) platform van Amsterdam om professionele beeldend kunstenaars en kunstliefhebbers met elkaar in contact te brengen
> Zie het filmpje van Tanja
Website: www.tarjalaine.art