Ria Nooij (1946) woont in haar geboorteplaats Assendelft.
Ze werkt het liefst met aquarel en acryl maar er is veel meer mogelijk. Haar werk is zeer gevarieerd. Ze lijkt op zoek naar telkens op een andere manier en met andere materialen indrukken van de natuur weer te geven. Met aquarel en acryl, maar ook met uilenveertjes, spaghetti en koffie. Het zijn hortensia’s in de tuin of een winterlandschap, soms wordt het abstract. Het is vaak een palet met maar een paar kleuren. Maar ook een warm, veelkleurig Oosters vrouwenportret-met-veer is mogelijk.
Ze werkt vanuit de monumentale, oude boerderij in de Assendelfter dorpsstraat in de tuin erachter met een wijde blik van de Noordhollandse polder.
Ze is lid van de Krommeniër Schilderkring waar ze les krijgt van de Zaanse kunstenaar Walter van Nus.
Ze heeft haar schilderijen geëxposeerd in restaurants in Den Bosch (2012) en Assendelft (2007). In haar woonplaats hing haar werk ook in het gemeentehuis en de bibliotheek. Op de jaarlijkse paasexpositie van de schilderkring hangt haar werk naast schilderijen van medeleden Gerda de Boer en Jeanne Betlem. En nu hangt het werk in Galerie Overstroom
> Lees over Gerda de Boer
> Lees over Jeanne Betlem
Stênio Burgos is architect en schilder (1954 Crateús, Brazilië).
Hij studeerde af als architect aan de Universidade Federal do Ceará. In Barcelona studeerde Burgos tekenen en schilderen met een beurs van het Spaanse ministerie van Buitenlandse Zaken in de Clube de Roma, Group "Forum Humanum" en daarna bij Estudi Chelsea.
Stênio Burgos leeft en werkt in Fortaleza, bij het strand van Icaraí, in Ceará en in Parijs. In 2005 maakte hij zijn eerste studiereis naar Nederland waar hij begon aan een serie stadslandschappen. Vanaf die tijd maakt hij zijn olieverfschilderijen bijna uitsluitend met Oudt Holland "Scheveningen", een klassieke olieverf die al sinds 1664 op ambachtelijke wijze in Nederland wordt gemaakt. De afgelopen jaren verbleef hij regelmatig in Nederland om een paar maanden te schilderen. Meestal in Amsterdam maar in 2012 ook twee maanden in het Zeeuwse Burgh Haamstede.
Professor Gilmar de Carvalho, gezaghebbend publicist op het terrein van kunst en cultuur in Brazilië schrijft in zijn essay 'Stênio Burgos, de kunstenaar' (januari 2014):
"De Braziliaanse schilder Burgos weigert de clichés van tropische uitbundigheid en ontmantelt stereotypen. Zijn "Brazilianness" manifesteert zich in de kracht waar mee hij het schilderen benadert, de kleuren die hij gebruikt, zijn barokke manier van kijken naar de wereld, met de uitbarstingen van verf en emotie, en door de contrasten van licht en schaduw, vreugde en verdriet, strijd en berusting.
Burgos schildert niet op één manier, maar met een techniek waarbij hij de tubes met verf gebruikt in zulke dikke lagen dat het doek bijna driedimensionaal wordt door de accumulatie van verf. Schilderen is voor hem werken en vervoering. Hij weet van tevoren niet wat hij gaat schilderen; Hij laat zich leiden door intuïtie en anticipeert nooit op de uiteindelijke uitkomst. Hij heeft geen formules of recepten en is wars van trucs maar observeert wat hij doet, afleidt, conclusies trekt en is in staat om te theoretiseren over zijn ambacht. Hij trekt de aandacht door de kwaliteit van wat hij maakt."
Stênio Burgos exposeert regelmatig in Brazilië waaronder in Fortaleza, Rio de Janeiro en Porto Alegre. Burgos was in Nederland eerder te zien in Alkmaar en Amsterdam.
Meer zien:
Kijk op www.stenioburgos.net voor meer werk. Bij 'Paintings' is daar de serie 'making of a portrait' te zien met foto's van het schilderen van één van de portretten die op te expositie is te zien.
Filmmaker: www.harrymertens.nl
Cor Buisman (Enkhuizen, 1940) woont en werkt nu in Amsterdam
Cor was typograaf maar begon tijdens die opleiding al met schilderen en tekenen. In 1959 schilderde en tekende hij een jaar in Parijs.
Als dienstweigeraar werkte hij twee jaar als hulpverpleger in een psychiatrische inrichting. "Een ervaring die ik met zoveel intensiteit in tekeningen en prenten vastlegde, dat ik na deze periode besloot van de beeldende kunst af te zien. Leeg."
Omstreeks 1975 deed Cor door naast zijn werk als typograaf beeldend werk met fotografische experimenten en werd de zeefdruk zijn voornaamste medium.
Na een tentoonstelling (1987) in Galerie Den Gulden Fonteyn in Amsterdam werd Cor professioneel beeldend kunstenaar en bleef ook typograaf en ontwerper van onder andere kalenders en (theater)affiches. In zijn prentkunst bleven (onleesbare) teksten, schriftachtige structuren en tekens steeds terugkerende elementen.
Cor werd gegrepen door Schotland, door het landschap, de muziek en de poëzie. Hij kwam in aanraking met het werk van Schotse dichters, waarvan de poëzie van Sorley MacLean diepe indruk maakte. "Vanaf een bezoek aan Sorley op het eiland Skye ben ik zo in de ban geraakt van de hooglanden en eilanden, met de verlaten overblijfselen van hutten en huizen, waaruit de bewoners in de achttiende en negentiende eeuw werden verdreven."
Er is een schat aan schetsen en foto's van Skye en er zijn series van etsen en een serie zeefdrukken gewijd aan de poëzie van Sorley MacLean. Uit die beelden en dat materiaal kon Cor putten toen hem werd gevraagd voor een galerie een serie van tien kleine werkjes te maken onder het motto 'Tijdloos'. Daarvan is nog één over (Neo-thimeil 7), maar door het interessante procédé – papier van aspergevezels met beelden uit Schotland en IJsland – zijn er later nog tientallen gemaakt.
In 2000 werd een tentoonstelling aangeboden in het Provinciehuis in Haarlem, maar wel met de restrictie dat er olieverfschilderijen zouden hangen. En dat heeft Cor gedaan, met in eerste instantie schilderijen van groot formaat, veelal als tweeluik. Tegenwoordig zijn ze kleiner, sommige zo klein dat ze in Galerie Overstroom passen.
Exposities:
Groepstentoonstellingen
1986 Galerie Koetshuis, Amsterdam
1988, 1989 Kunstroute De Pijp, Amsterdam
1990, 1992, 1995, 1999 en 2003 Centrum voor grafiek Frans Masereel, Kasterlee (België)
1993 Outline, Amsterdam
1996 Aemstelle, Amstelveen
1998 Dorpskerk, Durgerdam
200 5 't Ulenêst, Tynje
2005, 2006, 2007 Schrift in Beeld , in resp. Museum CODA, Apeldoorn; Galerie De Kunsten, Deventer; Zeeuwse Bibliotheek, Middelburg
2006 Galerie Libbe Venema, Amsterdam
2010, 2 012 Open Ateliers Oost (Amsterdam)
Solo- / duo-tentoonstellingen
1987 Galerie Den Gulden Fonteyn, Amsterdam
1988, 1992, 1995 Henk Brandsen, Amsterdam
1990 Openbare Bibliotheek, Amsterdam-Noord; Galerie De Zijdeur, Oegstgeest
1991 De Boer, Amersfoort; Rabobank, Landsmeer
1992 Provinciehuis, Haarlem
1994 Impuls, Amsterdam; Roeland / Grafiek galerie, Den Haag; Holland Colours, Apeldoorn, Schiphol
1995 Pictura, Groningen
1997 Park Gallery, Hoorn
1999 De Meerse, Hoofddorp;
TB Galerie, Etten-Leur
2000 Holland Colours, Apeldoorn
2001 Provinciehuis, Haarlem;
Galerie 'T', Middelburg
2003 Gemeenlandshuis, Edam;
IFF, Hilversum;
't Ulenêst, Tynje
2003, 2004, 2005 Leeuwenhorst Hotel, Noordwijkerhout
2007 Galerie De Kunsten, Deventer
2009 De Kunstvrienden Galerie (Expositie op de website)
2011 Raadhuis Landsmeer
(Overheids)opdrachten
1989 Monumentale grafiek-opdracht, Universiteitsbibliotheek, Groningen
1990 Drie zeefdrukken, Provincie Noord-Holland
1994 Zeefdruk, Vrienden van het Frans Masereelcentrum VZW, Kasterlee (België)
Werk bevindt zich bij particulieren, in een aantal buitenlandse overheidscollecties, de collectie van de Provincie Noord-Holland en de Gemeente Amsterdam.
Nelleke Seeder (Amsterdam, 1936) woont in Amstelveen.
Haar kunstgeschiedenis:
-Ze begon in de jaren 50 met de opleiding Mode-ontwerpen bij het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs. Bij de firma Perfecto werden haar kleurrijke ontwerpen van vrijetijdskleding, dusters en huiskleding tot confectie gemaakt.
-Na een jarenlang verblijf in het buitenland deed ze bij de Bouwman Academie in de jaren 70 de opleiding tekenen en textiele werkvormen. Ze ging lesgeven en volgde bij Nieuwe Lerarenopleiding D'Witte Lelie nascholingscursussen voor tekenen en waarneming en voor tekenen en grafiek.
-Voor de schilderkunst volgde ze lessen bij Peter Schenk, Ies Jacobs en nu Maria Heideveld.
-De laatste jaren werkt ze samen met de Zondagsschilders in Amsterdam
Over haar werk:
De kleurrijke acrylschilderijen op de tentoonstelling 'Kleur bekennen' zijn één van de aspecten van haar talent. Er zijn ook de krabbeltjes in zwart en wit en kleur op reis gemaakt of tijdens de modellessen bij de Zondagsschilders.
Bij het experimenteren met kleur zijn de details ondergeschikt aan de compositie zodat er wat te raden overblijft.
Wanneer een schilderij niet geslaagd is in haar ogen dan gaat ze er mee aan de gang om er wat anders van te maken.
Schilderen gaat met vaart, te lang er aan werken maakt het geheel er vaak niet beter op. Dan worden in boosheid de mooie stukken opgeofferd zodat er ruimte komt en ze weer verder kan."
"Het is net als het leven zelf, we worstelen er ons door heen en blijven doorgaan. Van tijd tot tijd laten wij iets van ons echte zelf zien."
Exposities vanaf 1986 tot heden:
-1986 en 1989 Centrale bibliotheek Amstelveen
-1988 Bejaardenhuis De Buitenhof Amsterdam
-1989 Stadsdeelkantoor Buitenveldert
-1991 Bejaardenhuis Olmenhof Amstelveen
-1993 Universiteit van Amsterdam, Centrum voor Wiskunde en Informatica
-1994 Vrouwenhuis Amstelveen
-1995 Stadsdeelkantoor Watergraafsmeer
-1996 Bejaardenhuis Huis aan de Poel Amstelveen
-1998 Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis
-2006 Buurtcentrum De Boomsspijker Amsterdam
en de jaarlijkse exposities van de Zondagsschilders in de Mozes- en Aäronkerk Amsterdam