logo-overstroom

Kunstenaar: Bjørn Vijlbrief

Van WoustraatBjørn Vijlbrief ziet overal structuren, abstracte patronen, lijnenspel

Bjørn Vijlbrief (1983, Amsterdam) is een autodidact in de fotografie. Al op jonge leeftijd kreeg hij zijn eerste camera. In 1999 ontdekte Bjørn de moderne architectuur in de buurt waar hij opgroeide: de kantoorgebouwen van Amsterdam Zuidoost. Hij ging op pad om de moderne architectuur in de stad (Amsterdam) beter te leren kennen en vast te leggen.

Na enige jaren ging met een nieuwe camera met een zoomlens een wereld aan details voor Bjørn open. Met de camera werd geëxperimenteerd met licht en donker, scherpte en diepte. Hij verdiepte zich in de fotografie om het maximale uit zijn camera te kunnen halen.

Hij liep de buurten van Amsterdam af om moderne architectuur maar ook oudere buurten te ontdekken en maakte duizenden foto’s. Waar veel mensen alleen de omgeving en de gebouwen zien, ziet Bjørn overal structuren, abstracte patronen zowel in de details als in de omgeving. Het lijnenspel van een moderne gevel of de spijlen van een hek, structuren van trappen en bruggen en weerspiegelingen zijn voorbeelden van Bjørns favoriete onderwerpen.

In 2014 werd zijn portofolio met foto’s vol lof beoordeeld bij het Centrum Beeldende Kunst Amsterdam Zuidoost en op de tentoonstelling “Mijn kunst” getoond.

Bjørn fotografeert nu naast moderne architectuur ook (semi) abstracte stadsfotografie en (abstracte) avondfotografie. Het zijn foto’s vol van details zoals originele weerspiegelingen, strakke structuren en abstracte patronen.

Bjørn werkt ook in opdracht.

Exposities:
Juli / Augustus 2014: Mijn Kunst (Centrum Beeldende Kunst, Amsterdam Zuidoost)
Juli / Augustus 2015: Mijn Kunst (Centrum Beeldende Kunst, Amsterdam Zuidoost)

 

Kunstenaar: Wilma Zaaiman

Prins HendrikkadeWilma Zaaiman: ik omarm de stad en stad omarmt mij

Wilma Zaaiman (1949, Amsterdam) was als kind al helemaal gepassioneerd van tekenen en schilderen. Geef haar een pennetje met een potje Oost-Indische inkt, kleurpotloden, verf en een schetsboek en ze ging in de weer om iets of iemand vast te leggen.
Na de middelbare school volgde ze een opleiding tot binnenhuisarchitect waar haar tekentalent en creativiteit goed van pas kwamen. Daarnaast ging ze schilderlessen volgen bij de kunstschilder Jan Verheijen, die zijn atelier had op het Prinseneiland in het pand, dat tegenwoordig de Kunstkerk heet.
Bij de Onafhankelijken deed ze aan model tekenen.
Later ontwikkelde ze zich verder in de schilderkunst bij de vereniging De Zondagsschilders onder de bezielende begeleiding van Maarten Krabbé. Maria Heideveld leerde haar o.a. de techniek van het etsen.

Wilma gebruikt een uitgebreid palet aan materialen in haar werk zoals houtskool, pastel, aquarelverf, inkt, olieverf en ei-tempera. “Het fascinerende aan ei-tempera (pigment dat wordt aangemaakt met eigeel) zijn de prachtige kleuren, welke een poëtische sfeer uitstralen”.

Ze haalt haar inspiratie uit haar reizen, de natuur, de mens en de stad en haar architectuur. De kleuren van een steen of de vorm van een blad kunnen al een aanleiding vormen voor een nieuw werk.

De afgelopen jaren heeft Wilma haar focus sterk op de stad gelegd. Met grote regelmaat is ze op straat in Amsterdam te vinden. Druk tekenend neemt ze de stad in haar op, waarna deze tekeningen thuis in haar atelier met inkt verder worden uitgewerkt. Haar motto: “Dit is echt een passie: ik omarm de stad en stad omarmt mij”.

Wilma werkt ook in opdracht.

Groepsexposities:
Heineken galerij (1974), Amsterdam
Theater De Engelenbak (1975), Amsterdam
Van Goghmuseum (1975), Amsterdam
Andreas Ziekenhuis (1977 en 1978), Amsterdam
Het Glazen Huis, Amstelpark (1980 – 2010, om het jaar), Amsterdam
Beurs van Berlage (1985), Amsterdam
Mozes en Aäronkerk (1993 – 2013, elk jaar), Amsterdam
Buurthuis De Boomspijker (2000 en 2005), Amsterdam
Restaurant Goliath (Amsterdams Historisch Museum) (2001), Amsterdam
Eervolle vermelding voor de ingezonden pentekening door de jury van het museum
Atelier Centrum voor Beeldende Kunst De Zondagsschilders (2014), Amsterdam
Centrum Beeldende Kunst Amsterdam Zuidoost, Mijn Kunst (2015), Amsterdam

Exposities (solo):
Vrije Universiteit (2014), Amsterdam

 

Kunstenaar: Peter Lem 1922-2010

Corrida 1992 acryl board spattechniek 60x92 cmPeter Lem 1922-2010

Peter Lem werd geboren in de Amsterdamse wijk De Pijp, waar zijn vader een firma in schrijfmachines dreef. Al jong ontdekte zijn vader dat zijn zoon talent voor tekenen had en stuurde hem naar het tekenatelier van de Sint Jozef Gezellen Vereniging. Ook kreeg hij tekenles van de kunstenaar Toon Noyons. Hij was leerling op het etalageatelier van V&D en op het atelier van Joop Geesink. In 1941 begon hij bij de Marten Toonder-studio als tekenaar van tekenfilmachtergronden.
In 1947 ging hij bij het destijds toonaangevende reclamebureau Van Alfen werken als reclametekenaar/illustrator. Voor dit bureau van Philip van Alfen werkten veel kunstenaars/illustrators, zoals Cor Hund, Frans Hazeveld en Ben Mohr. In 1955 won hij een Europese affichewedstrijd en in de jaren zestig won hij de eerste en tweede prijs bij twee door de Bijenkorf uitgeschreven wedstrijden voor toegepaste illustratie.
Naast dit commerciële werk heeft hij een klein maar persoonlijk en oorspronkelijk oeuvre getekend en geschilderd. In dit vrije werk zijn nauwelijks invloeden van zijn reclamewerk terug te vinden. Wel bleef hij de materialen gebruiken uit het reclame-tekenen: potlood, stiften, inkt, plakkaatverf. Hij tekende op alle materialen die hem voorhanden komen, van een puzzelboekje of brieven tot ribkarton en allerlei verpakkingsmateriaal.
De kunstenaars die hem inspireerden, waren Japanse prenttekenaars en Europese kunstenaars uit de eerste helft van de vorige eeuw, zoals Juan Gris en Matisse.
Tot begin jaren negentig bestond zijn vrije werk voornamelijk uit collages en abstracte vormen. Ook maakte hij tekeningen van knotwilgen en (zelf)portretten. Later beïnvloedden zijn bezoeken aan Europese steden zijn werk steeds meer. ‘Architectuur’ en de ‘stad’ werden hoofdthema’s in zijn werk. Een hoogtepunt in zijn oeuvre is de serie ‘STAD’, bestaande uit acht acrylschilderijen die hij maakte na zijn tachtigste verjaardag.
Naar buiten treden met zijn werk heeft hij zelden gedaan. Zijn werk is naarmate hij ouder werd steeds sterker geworden en hij bleef, tot zijn overlijden op 87-jarige leeftijd, een vaste hand van tekenen houden.

Exposities:
1997 Groepsexpositie Glazenhuis Amstelpark | Amsterdam
2008 Groepsexpositie Amsterdammers in Damme | galerie van het stadhuis Damme, België
2011 Wester-Amstel | Winterexpositie | serie De Wilgen | Amstelveen
2012 Wester-Amstel | overzichtsexpositie | Amstelveen

Kunstenaar: Marianne Pruimboom

Marianne PruimboomMarianne Pruimboom (1959, Wieringen) woont en werkt in Amsterdam.

Marianne studeerde Frans en Nederlands aan de VL-VU te Amsterdam (1982) en behaalde vervolgens de 2e graads lesbevoegdheid Tekenen, Schilderen en Kunstgeschiedenis aan de Hogeschool Amsterdam (1993). Sinds die tijd werkt ze als beeldend kunstenaar.

Het liefst werkt Marianne buiten op locatie, meestal met olieverf op waterbasis maar de laatste tijd ook met soft pastel.

Op haar blog beschrijft ze hoe ze op een stralende junidag op haar electrische buitenteken-fiets van Breukelen naar Loenen aan de Vecht fietst: “Wat een schitterende fietstocht! De rivier De Vecht slingert zich in vele bochten door het weelderig begroeide landschap, langs de oevers zie je majestueuze landhuizen, tuintjes met rozen en papavers, op het water vrolijke plezierbootjes. Wat een geluk dat ik mijn tekenspullen bij me heb! Er heerst een zomerse rust op het lommerrijke kerkplein. Een stukje van de kerk met de huisjes erachter, dat kon wel eens een leuke schets opleveren…..”

Naast het buiten schilderen van landschappen en parken maakte Marianne binnen veel portretten.

Een grote passie van Marianne is het inwijden van liefhebbers in de geheimen van de teken- en schilderkunst. Al jaren geeft zij les aan zowel beginners als gevorderden. Met het ‘strippenkaartsysteem’ betalen de cursisten alleen daadwerkelijk gevolgde lessen plus dat zij altijd kunnen invoegen wanneer het hen uitkomt. Af en toe organiseert zij ook ‘workshops’, korte, intensieve cursussen met een speciale invalshoek.

Voor de NHA (Nationale Handelsacademie) te Panningen schreef ze de schriftelijke tekencursus "Vrij Tekenen". Gedurende vijf jaar begeleidde zij de cursisten. De cursus wordt nog steeds uitgebracht.

In opdracht van RLM (Royalties en Licentie Maatschappij Curaçao) ontwierp en schreef ze de schriftelijke cursus "Tekenen" waarin alle aspecten van het leren tekenen worden behandeld. Deze cursus wordt door Lecturama uitgegeven.

 

Exposities, (selectie van de laatste jaren)

2015 WG Kunst Stadsgezichten
In Het Parool (12 Juni 2015) staat haar schilderij “Postjeskade mei 2015 avond” afgebeeld en beschrijft Maarten Moll het als “een sfeervol , klein doek van Marianne Pruimboom. Onmiskenbaar een Amsterdams stadsgezicht.”

2014 Theatercafé Mozaïek in Amsterdam (“Schilderijen”)

2014 Tentoonstelling “Gezien” in MLB expositieruimte

2014 Tentoonstelling “Landschappen en portretten” in Spiritueel Centrum De Roos, Amsterdam

2013 MLB expositie ruimte Amsterdam (“Schilderijen”).

2013 “Inspiratie op locatie”, expositie van buitentekeningen van Portretgroep “Koppen bij elkaar”

2012 PaasPortretMarathon op het WG-terrein Amsterdam (met meerdere portrettisten)

2012 Tentoonstelling “De Roos en Maria”, werk van Vera Boon en Marianne Pruimboom in Spiritueel Centrum "De Roos", Amsterdam

2011 / 2012 Tentoonstelling DierSchilderijen in Art-Land, Museum voor Hedendaagse Kunst Nibbixwoud

2011Kunstroute Festival De Wending (De Baarsjes) Amsterdam

Voor meer informatie: www.atelierpruimboom.com