Le Musée d’Art Spontané in Brussel schreef bij de expositie van Gavino Aguirre:
Gavino Aguirre schildert in Cusco, Peru. Hij is in 1932 geboren in Apurimac, een streek in het Zuiden van het land. In zijn schilderijen beschrijft hij het dagelijks leven en de gewoonten van de bewoners van deze prachtige streek in het kleur en licht van het Andes gebergte. Zijn artistieke werkzaamheden, als beeldhouwer, later als schilder, werden hem door zijn Inka voorouders doorgegeven. " Van mijn jeugd af aan leg ik mij er op toe de Inka allegorieën en mythen plastisch te vertalen. Met behulp van stoffen en doeken, verf en palet geef ik concrete vorm aan wat in mijn verbeelding naar voren komt. Ook mijn werk draagt een boodschap uit. Mijn wens is een essentieel element in de Peruaanse cultuur te brengen: De HOOP. "
Dikwijls bewerkt de schilder deze eeuwenoude traditie van de Inkas op een moderne wijze
De kleuren op zijn doeken doen denken aan de regenboog die men daar ziet en ook aan de traditionele kleding. Ze laten het mythische landschap van het Andes gebergte zien, in al zijn schoonheid. Ze vertellen ons de evenementen van het verleden van voor de Spaanse invasie. Een landbouwer die zaait en oogst op de velden die zich uitstrekken over de terrassen van de bergen – scènes uit de chicherias waar mannen hun gefermenteerde maïs drinken – een speler in Cumbia – een toerist in een steegje van Cusco – poëtische visies van de ruimte met sterren in volle vlucht en de afwisseling van licht en donker in de avondschemering – een wereld waar quechua gesproken wordt en oude tradities vernieuwd tot leven komen.
Gavino Aguirre heeft veel geëxposeerd. In 1974 ontving de gouden medaille van de Gemeente Cusco voor zijn artistieke werk.
Expositie in Le Musée d’Art Spontané in Brussel 13/05/17 tot en met 04/06/17
Irene Hertel (1940).
Irene Hertel (1940) is geboren in Hamburg, Duitsland en woont meer dan 40 jaar in Amsterdam.
Ze is in 1990 afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam.
Ze geeft al jaren zelf les in schilderen en kunstgeschiedenis in Amsterdam en elk jaar begeleid ze twee weken lang een groep schilders in Portugal.
Irene Hertel werkt als vrije kunstenaar. Ze is lid van de kunstenaarsvereniging de Onafhankelijken.
Ze heeft veel zeefdrukken gemaakt en altijd als monoprint, dus alle kleuren op zeef geschilderd. Het waren afbeeldingen van mens en dier, van straten, landschappen en havengezichten.
“Nog steeds verbaas ik mij over de wereld, in het goede en in het slechte. Dat ik iets van de mooie, ontroerende kant op papier kan zetten maakt mij blij. En dat ik ook een nieuwe, kleurrijke wereld kan creëren, blijft mij boeien.”
Bij de expositie in Galerie Oversroom (2017) zei ze:
“Jarenlang was mijn vreugde het zeefdrukken van dierenportretten, in heldere en vrolijke kleuren.
Toen was de vreugde op en kwamen er landschappen in mij opborrelen, en dan alleen in zwart en wit. Het mengen van deze non-kleuren creëert de prachtigste grijstinten en door mijn techniek van ‘gestuurd toeval’ stromen en wervelen deze over het doek en zie daar: wolken en water of land met eindeloze verten.
Intussen sluipt er weer kleur in mijn werk, wolkenhemels met een kleine, rode vlieger: ‘een spoor van vreugde!’ ”
Exposities
2016
Hilversum, Galerie Hilversum, de kunst van het geven
Amsterdam, vanaf 2006, Open ateliers Oost
2015
Amsterdam, Loods 6, Ledententoonstelling van Kunstenaarsvereniging de Onafhankelijken
Amsterdam, WG kunst Kerst Sale 2015!
2014
Enkhuizen, Van 1998 tot 2014 Kunstgebeuren, voorheen Kunstuitleen de Waag
2013
Leeuwarden, Vanaf 2007 Friese Mini-Prent Biënnale
2010
Hilversum Vanaf 2010 regelmatig exposities bij GSA (later Galerie Hilversum)
Amstelveen, ook 2008 Arts-Place presenteert Kunstkerk
Exposities in de Oranjerie en Glazen Huis, Amstelpark
"Hommage aan Jan Steen", Jaski Art Gallery
2007Amsterdam Oosterkerk, Zomer Expositie Cor Jaring
Voor meer informatie: www.irenehertel.com
Heleen van Deenen (Muiden, 1963).
Heleen van Deenen woont in Koog aan de Zaan en maakt naast schilderijen ook keramiek. Ze schildert meestal kleurrijk figuratief in diverse stijlen. De schilderijen zijn vaak fantasielandschappen, of een afbeelding die je op meerdere manieren kunt bekijken. De laatste tijd maakt ze meer portretten, de stijl is meestal expressionistisch. Iemand associeerde haar werk als ‘van de nicht van Ernst Ludwig Kirchner’. Behalve het medium acrylverf, gebruikt zij vaak pastel, lak en houtskool.
De expositie “Verschilderen” in Galerie Overstroom (2017) heet niet voor niets zo. Kenmerkend voor haar werk is dat schilderijen soms een lange aanloop gehad hebben voordat ze als ‘klaar’werden beschouwd. Soms werd een portret een landschap, of andersom. Telkens kwam er een nieuwe laag overheen, waar de oude doorheen schijnt. Dit geeft een speciaal effect, zoals duidelijk te zien is in het werk “Mediterraan Landschap”, dat voorheen “een vuurtoren”, “de TajMahal met monstertjes” en ook nog “een enorm uitgegroeide boom”' als titel heeft gehad. Ook onder andere “Geesje Kwak” en “Papaverveld” waren oorspronkelijk heel anders van opzet en onderwerp. Zo ontstaat het uiteindelijke schilderij pas in de loop der jaren en valt dan erg moeilijk te dateren. Andere schilderijen zijn veel sneller tot stand gekomen, zoals “Piotr” en “Bloeiende appelboom”.
Het keramiek bestaat vooral uit ruwe, ongepolijste vormen die op dieren lijken. Het zijn fantasie-figuren, waarin speelsheid de boventoon voert.
Exposities
Heleen van Deenen heeft eerder schilder- en keramiekwerk ten toon gesteld in:
2001 Binnengasthuis te Amsterdam
2001 Prinsengrachtziekenhuis te Amsterdam
2005 Galerie Zaal 100 te Amsterdam
2011 gemeentehuis Zaanstad
2012 Maagdenhuis te Amsterdam
2013 Binnengasthuis
2014 Galerie Zaansgroen te Zaandam
2015 Westzijde 136 (Spitshuis) te Zaandam
2016 Maagdenhuis
Meer over Heleen van Deenen: www.heleengallery.com
Annelieke Loman (Zwanenburg,1969)
Annelieke Loman werd opgeleid voor lerares basisonderwijs. In haar vrije tijd tekende en schilderde ze van jongs af aan. “Kunst heeft altijd mijn belangstelling gehad. Ik heb altijd goed naar kunst gekeken. Ik heb mezelf het schilderen geleerd. Vooral kleur vind ik belangrijk in een schilderij. De kleuren moeten boeiend zijn. Ik houd erg van de kleuren van de late Vincent van Gogh, zijn jaren in de Provence. Het mediterrane trekt me ook erg aan en is een geliefd onderwerp."
Vaak schilderde ze dieren. “Ik vond het leuk om de werkelijkheid een beetje te veranderen.”
Maar werkzaam in het onderwijs heeft ze jaren nauwelijks meer geschilderd. Ze kreeg andere hobby's, later kinderen. Veel zaken die haar in beslag namen. “De kinderen werden groter en ik kreeg weer ruimte, tijd en zin om te schilderen.”
In 2013 begon ze weer. Het liefste schildert ze mediterrane landschappen. “Daarmee heb ik teruggevonden wat ik was kwijt geraakt, passie voor kunst.” Ze maakt kleurrijke schilderijen, figuratief en abstract met acryl- en olieverf op waterbasis.
Haar vader, Karel Loman, is op latere leeftijd gaan schilderen. In die tijd schilderde zij niet. Maar later is het “heel leuk dat ik dat samen kan doen met mijn vader. We inspireren elkaar."
Exposities
2014
-Bibliotheek van Duiven
-Lutherse kerk van Arnhem
-(samen met anderen) “Koop eens kunst” in Galerie Zuid te Harskamp
2015
- ‘De Medewerker’ (Centrum voor vrijwillige inzet en informele zorg) te Ede
-Duo-expositie met Karel Loman, SEC theater te Ede
2016
-kleine kerkje aan de dijk te Angeren, tijdens de kunstroute te Huissen/Angeren
-(samen met Karel Loman) boekhandel “Het Colofon” te Arnhem
2017
-“Dromen in Kleur”, expositie in Galerie Overstroom te Amsterdam
Zie meer: www.anneliekeloman.nl