logo-overstroom

Kunstenaar: Rik Lina

Rik Lina 2018 flowercoral war Violet 60x55 cm

Rik Lina expositie “Undercurrent - Onderstroming” in Galerie Overstroom

Rik Lina / 1942 Valkenburg / Nederland woonde en werkte op verscheidene continenten, bij voorkeur in de vrije natuur, naar advies van Odilon Redon: “Verdiep je volledig in de natuur”. Hiervoor wijde hij leven en werk aan de studie van woestijnen, hooggebergten en de tropische jungles van regenwoud en koraalrif.
In 1975 begon een essentiële periode met meer dan duizend uren duik-ervaring, een groot deel van zijn tekeningen, schilderijen en grafiek heeft dan ook de poëzie en kleur van de diepzee als onderwerp.

Maakte na zijn studie in Amsterdam (Rietveld-academie - cum laude) in 1968 contact met de surrealisten-dichters via de tijdschriften Brumes Blondes van Laurens Vancrevel, en Phases van Edouard Jaguer te Parijs, uitmondend in contacten met het internationaal surrealisten-milieu, werkte mee aan hun talloze exposities en manifestaties. In Amsterdam starte Rik het anarchisme/surrealisme tijdschrift Droomschaar:1990-1994, en CAPA (Collective Automatic Painting Amsterdam:1991-heden). Werkt sinds 2007 afwisselend in zijn ateliers te Amsterdam en Tavarede, Portugal.

Recente solo-tentoonstellingen vonden plaats in Portugal: “Rik Lina - Imaginative Configurations”, Centro Surrealismo Portugues, Famalicao 2015; “Rik Lina - Jungles”, Museum Municipal Espinho 2011; and Museum Agueda 2012; “Constellation RikLliana”, Cultural Center, Figueira da Foz 2010; “The Anvil and the Angel”, Fundaçao José Rodrigues, Oporto 2009. In the Museum Santos Rocha of Figueira da Foz he organized in 2016 the international exhibition of surrealist collages: “In the light of Glazed Castles”.

 

www.riklina.com

 

Kunstenaar: Marianne Wagemaker

 geraniumrose2017

Marianne Wagemaker

Marianne Wagemaker (1956) is beeldend kunstenaar en kunstdocent. Als jongste meisje uit een gezin van tien week Marianne Wagemaker af van het traditionele pad dat voor haar was uitgestippeld. Voor haar geen huishoudschool, maar de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten en de Rietveld Academie. Sindsdien verkent ze haar eigen fascinaties via het werk dat ze maakt. Ze is begaafd portretschilderes, met name van kinderen. De verschillende thema’s, of het nu portretten, landschappen, geraniums of draadfiguren zijn, liggen haar na aan het hart en de zoektocht naar identiteit is de rode draad.

In galerie Overstroom is een combinatie gemaakt van haar draadvrouwen en de geraniums: ‘De rode draad’ met als subtitel ‘I’m a fucking delicate flower.
Hoezo geraniums? Wagemaker zet ze met grote overtuiging op de kaart; achter de ramen vandaan, het museum in. Van duf naar hip. Van oud naar eigentijds. Van schaamte naar voluit jezelf laten zien. Daar is de connectie met de draadvrouwen. De draadvrouwen zijn geboren uit persoonlijke herinneringen en gegroeid uit één stuk ijzerdraad, ‘Kijk mij eens’, lijken zij uit te stralen. Vrouwen met lef, muzen die je verwarmen, rondingen die er mogen wezen. Vrolijk hangen zij aan de muur. Zelfstandig, vrij en schaamteloos. I’m a delicate fucking flower.

Kunstlessen Pakhuis Wilhelmina’
Naast Haar vak als beeldend kunstenaar startte ze in 2001 met het van geven schilder- en tekenlessen aan een kleine groep kinderen op haar atelier. In 2006 zijn de lessen uitgebreid onder de naam ‘Kunstlessen Pakhuis Wilhelmina’. Daarnaast geeft ze les op verschillende basisscholen en organiseert workshops zowel op haar atelier als op locatie.
Haar motto is: Ieder mens heeft zijn eigen ingang naar beeldende creativiteit. Voor mij is het een uitdaging om iedere cursist te stimuleren de kunstenaar in zichzelf te vinden.” De groepjes op het atelier houdt ze bewust heel klein, waardoor er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht.
Exposities afgelopen tien jaar
2018 Galerie Arthoc Amsterdam
2017LOSDOK Amsterdam ‘Het geheime leven van de geranium’
2016 LOSDOK Amsterdam
2016 De Kolk Spaarndam
2014 Bagagehal Amsterdam
2014 Centre Ville Leiden
2014 Openhuis pakhuis Wilhelmina Amsterdam
2011 Kunst-227 Houtskooltekeningen en Draadkunst
2011 Galerie Arthoc, http://galeriearthoc.blogspot.com
2010 Winkel Wilhelmina ‘ Was will das Weib’
2009 Winkel Wilhelmina ‘Monumentale olieverven’
2008 Art Fair in Utrecht met de Go-Galerie

Kunstenaar: Hilly van Eerten

 000 Aan het Oosterdok Amsterdam JPG 30x40cm

Hilly van Eerten (1957, Nijverdal)

“Kijken door de Bouwende Stad” is de eerste solo-expositie waarin Hilly van Eerten uitgebreid haar digitale prints toont naast de oudere monoprints.
In 1992 studeerde ze af aan de Kunstacademie Utrecht op grafiek: etsen en lithografie. Na de academie richtte ze zich een aantal jaren op lithografie op het AGA-lab (het Amsterdams Grafisch Atelier).
Vanaf 2000 maakte ze monoprints, unieke prints ( geen oplage ) waarin de prent in meerdere druklagen over èn naast elkaar opgebouw wordt. Ik zag een collega bezig met het maken van mono-prints ën die techniek sprak mij erg aan omdat het collage-element in die techniek sterk aanwezig is. Voor mijn academietijd maakte ik zelf thuis al veel collages. Lagen over en naast elkaar.
Belangrijke inspiraties in de eerste jaren van de mono-prints waren voor haar de dingen zelf. Zoals, bakstenen, dakpannen, visnetten, putdeksels, poorten. En later gebouwen, constructies, hijskranen, bouwputten en wegwerkzaamheden.
In 2015 begon ze met digitale Art-prints, na een zeer uitgebreide fototentoonstelling ‘Amsterdam, Stad op de Schop’ in 2014, in de Oosterkerk met Fons Heijnsbroek. “Ik raakte daardoor nog meer vertrouwd met het digitaal bewerken van foto’s. Ik deed dat al eerder met het voorbereiden van mijn mono-prints vanuit mijn foto’s. . Het visueel denken in beeldlagen had ik al helemaal ontwikkeld vanuit mijn mono-prints!
In de digitale prints zijn de digitale beeldlagen bijna altijd over elkaar heen gelegd. Vaak worden ze daardoor complexer dan mijn monoprints. Ook ontstaat er zo een sterkere doorkijk.
Ik maak in zowel mijn digitale art-prints als in mijn monoprints uitsluitend gebruik van eigen foto’s die ik maak van allerlei bouwwerkzaamheden in deze steden. Amsterdam voert hierin de boventoon. Zo heb ik veel prenten gemaakt van de bouw van de nieuwe stations in Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Bovendien van de werkzaamheden bij het centraal station Amsterdam tijdens de aanleg van de nieuwe metrolijn die afgelopen zomer van 2018 is gaan rijden. Ook de bouw op het Oosterdok in Amsterdam was een favoriete plek voor mij.
Er is geen duidelijke invloed van iemand speciaal aan te wijzen. Dat zeiden vooral de docenten al op de academie regelmatig: Je hebt heel eigen werk. ”

Website: www.hillyvaneerten.nl

Exposities 2018

2018 Galerie Overstroom, Solotentoonstelling. Amsterdam
2018 Jubileumexpositie,Grafiekplatform VOG Winkelcentrum Zaailand, Leeuwarden
2018 AGA-lab, 60-jarig bestaan, Amsterdam
2018 Grote Kerk,via het Grafisch Atelier Alkmaar, Alkmaar
2018 Grafisch Atelier Den Bosch, Grafiekkalender 2018, Den Bosch

Kunstenaar: Gerrit Faber

 Concertgebouw in de sneeuw

Gerrit Faber expositie “Raakpunten” in Galerie Overstroom

Gerrit Faber (1950, Amersfoort)

“In mijn werk onderzoek ik het wezenlijke van de wereld om mij heen. Het is spannend wanneer het schilderij of de tekening een eigen leven gaat leiden, en dichter bij mijzelf komt en minder een weergave wordt van het oppervlakkig zichtbare. Juist dan ontstaat er een gelijkenis die van een hogere orde is dan de overeenkomst tussen beeld en realiteit.
Om dat ideaal te bereiken haal ik uit mijn waarneming datgene wat voor mij de essentie is. Dat kan zijn de blik of lichaamstaal van een model, het ritme van terugkerende elementen in een gebouw, de kracht van een schip of de schaduwplekken van een boom op het wegdek. Ik vertrek vanuit de waarneming en probeer de kern te pakken door de uitsnede, de kleurwerking of het perspectief.”

De kunstenaar Gerrit Faber is ook de econoom Gerrit Faber. Als econoom aan de Universiteit Utrecht was hij sterk gericht op de ontwikkelingen in de maatschappij en hield hij zich vooral bezig met de relaties tussen arme en rijke landen. Maar als kind al tekende hij graag en bestudeerde boeken over tekenen en perspectief. Vanaf een jaar of 12 begon het tekenen in de open lucht. “Daar kon ik helemaal in opgaan.” Naast zijn studie en werk als econoom bleef hij tekenen en schilderen. Later ontwikkelde hij zijn techniek en visie om beelden op het platte vlak te maken. Eerst Bij MK24 in Amsterdam en later op de Wackers Academie volgde hij lessen van Maarten Welbergen en Sam Drukker. “Die lessen waren essentieel voor mijn ontwikkeling als schilder.”
De eerste tentoonstelling was in 1998 in De Badcuyp in Amsterdam. Hij kon ook zijn werk als econoom verbinden met het schilderen door groepsexposities te organiseren met collega-economen die ook deze creatieve drang hadden. Bij de opening van de ‘Wealth of Creations’ in 2007 organiseerden ze ook een seminar over Economie en Kunst.

 

Exposities

Solo tentoonstelling in Cultureel Centrum De Badcuyp, Amsterdam, december 1998/januari 1999.

Groepsexpositie ‘Maritiem’ in Home Galerie Cocq Scheltens, Aalsmeer, juli/augustus 2004.

Groepsexpositie in Galerie De Brugspin, Ter Aar, 13 november tot 9 december 2004.

Solo expositie in Ruimte, Amsterdam, oktober/november 2005. Groepsexpositie economen/kunstenaars, ‘A Wealth of Creations’, Utrecht School of Economics, juni 2007.

Groepsexpositie in Galerie Maziart, Hamburg, 8 februari tot 5 maart 2008.

‘Ceintuurbaan aan de Ceintuurbaan’, Quick lijsten, Amsterdam, 6 september tot 15 november 2008.

Groepsexpositie economen/kunstenaars, ‘Antidotes from the dismal science’, ISS Den Haag, Erasmus Universiteit Rotterdam en Universiteit Groningen, 2009/2010.

Groepsexpositie Gallery Pullitzer Hotel, Amsterdam, 1 december 2011 tot 29 februari 2012.

Groepsexpositie Fransastic Art Gallery, Utrecht, 14 oktober tot 14 december 2012.

Solo expositie ‘Stad en Land’, Galerie Jansstraat 33, Haarlem, 4 september tot 28 oktober 2016.

Solo expositie ‘Sterke Mannen’, in Amsterdam House of Arts and Crafts, 18 december 2016.

Solo expositie “Raakpunten”, in Galerie Overstroom te Amsterdam, 22 september 2018

 

Publicaties

Gerrit Faber, ‘Energy and reduction, ’ in: A Wealth of Creations, red. Peter van Bergeijk, Gerrit Faber, Norine Maniran, (Utrecht 2007), p. 40 - 43.

Gerrit Faber, ‘Who needs an antidote?’, in: Antidotes from the Dismal Science, red. Peter van Bergeijk en Philip Hans Franses, (‘s Gravenhage 2009), p. 29 – 31.
Kunstgids, (z.p. 2009), persoonlijke pagina, p. 28.

 

Website: www.gerritfaberart.nl