DIJKBEWAKING IN GALERIE OVERSTROOM
De bewaking wordt verricht door Kunst in Quarantaine, jonkheer Heinsohn en Judith Heinsohn.
Kunst in Quarantaine (KinQ) is een samenwerking van Regina Jacometti, Brigitta Ruven en Pim Jonker. Hun start was in 2013 en de naam komt af van het gezamenlijk gebruik van een werkruimte in het Ontsmettinggebouw in het Amsterdamse Oostelijke Havengebied. KinQ maakt collages meestal met een verhalend karakter. Kenmerkend is dat in vrijwel al het werk textiele materialen worden gebruikt. Het zijn van man of vrouw is één van de leidraden. Maar ook natuur en architectuur komen aan bod. Of cultuur versus natuur. Realisme dan wel fantasie. Echt of onecht. Depressief en toch vrolijk. Een afbeelding op een afbeelding. Kunst in Quarantaine streeft naar desolate schoonheid. Beter gezegd: de voltooiing ontwikkelt zich vanzelf. KinQ is drie mensen, drie meningen en een resultaat. Tussen kunst en kitsch, handarbeid en vakmanschap, modern en ouderwets.
Het werk van jonkheer Heinsohn is ontstaan tijdens het modeltekenen bij de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae in Amsterdam. Judith Heinsohn en Pim Jonker begonnen met het reageren op elkaars tekeningen. Zeker in het begin moest Heinsohn iets in haarzelf overwinnen om afstand te doen van het nog natte werk met het risico, de angst, dat er niets meer van over zou blijven. Maar het vertrouwen groeide en de bedoeling is om er een meerwaarde aan te geven. Het resultaat is meestal een collage. Geïnspireerd door dit werkproces schreef W.A. Jonker ’Wie veegt de inkt uit/plakt er iets op/wie begint/(…) scheur jij dat deel weg’, uit de dichtbundel De pose en het model, die dit jaar uitgekomen is.
Beide samenwerkingsverbanden zijn gebaseerd op het credo dat het eindresultaat meer is dan de som der delen. Daarnaast toont Judith Heinsohn solo een aantal sculpturen waarbij de mens, zoals altijd, haar inspiratiebron vormt. Het boetseren in klei geeft haar de mogelijkheid om direct en spontaan te werken. Zij vindt het fysieke, het voelen, smeren, duwen met haar handen belangrijk. Het aanbrengen van structuren in haar beelden is een onderdeel van haar beeldtaal. In een reeks beelden speelt het integreren van scherven een grote rol. Deze techniek maakt het mogelijk een contrast te creëren tussen het gladde, geglazuurde van de scherf en de opengebarsten, doffe huid van de klei. Enerzijds levert de bestaande vorm en de kleur van de scherven een beperking op, anderzijds dwingt dit werkproces haar tot abstrahering.
Van deze kunstenaars en hun werk is een korte film gemaakt. Te zien op YouTube.
https://www.kunstinquarantaine.nl/
https://www.judithheinsohn.com/
https://www.jonkheerheinsohn.com/
Kunst in Quarantaine
2020 Achter de ramen
Kunsttraject
2019 Kunstruim, Sarphatiehuis, Amsterdam
2018 Kunstevent, van Eesteren Festival Amsterdam
2013 - 2017 Open Ateliers Oost, Amsterdam
2014 – 2017 WGkunst, kerstsale, Amsterdam
2015 De 7 hoofdzonden, Kunstcafé De Cantine, Amsterdam
Jonkheer Heinsohn
2020 Artspace, Arti galerie, Amsterdam
2019 O, tell me the truth about love
2018 Open Oost, Oosterkerk, Amsterdam
Be my guest, Kunsttraject, Amsterdam
Pop-up Oost, Amsterdam
2017 Zelfportret, Kunsttraject, Amsterdam
CBK Amsterdam
KIT Amsterdam
Hyatt Regency, Amsterdam
2016 Loods 6, Amsterdam
SBK Galerie KSNM, Amsterdam
Plaatselijke tijd, Kunsttraject, Amsterdam
2015 Gastvrijheid, Kunsttraject, Amsterdam
Arti galerie, Amsterdam
Judith Heinsohn
2020 ‘De Heerlyckheid’, druktechnieken, Antwerpen
‘Under the skin’ Gallerie Art Singel 100, Amsterdam
‘Cross-pollination’, Santa Anna, Antwerpen
‘Artspace’ Arti et Amicitiae, Amsterdam
2016-2019 Beeldenpark, Katharinenhof, Bonn, Duitsland
2019 genomineerd voor SNAPSHOTS fotografiewedstrijd in de Zeeheldenbuurt en de Staatsliedenbuurt, Amsterdam
International exhibition in het kunstmuseum, Târgu Jiu, Roemenië
‘Europe’, zomerexpositie, de Fundatie/Kasteel het Nijenhuis, Zwolle
Galerie Streetscape, Castricum
Summerexpo, galerie Art Singel 100, Amsterdam
2018 ‘Plato’s cave’, CBK Amsterdam ‘Face each other’, Gallerie Art Singel 100, Amsterdam ‘Welcome’, Loods 6, Amsterdam ‘Mother’, BBK Hamburg
2017 ‘Water’, de Fundatie/Kasteel het Nijenhuis, Zwolle 2016 Photo festival, 68elf Kunstverein Keulen, Duitsland ‘Wir brauchen nichts’, BBK, Kunsthaus Hamburg ‘Ausblick ins Innere’, Museum Zündorfer Wehrturm, Keulen, Duitsland Atelier 2005, Amstelveen BAC, Borneo Architecture Centrum, Amsterdam Gallery in the Mill, Wassenaar, In de Waag, Haarlem
2015 ‘Meeting’, Museum Dolhuys, Haarlem ‘Summerexposition’, Gemeentemuseum, Den Haag Keramikos, Haarlem Arti Gallery, Amsterdam ‘Art Venture’, over het IJ festival, Amsterdam
Zie de film van het inrichten van de expositie "Irene Hertel 80. Een retrospectief." in galerie Overstroom:
Schilderijen, olieverf, acryl, grafiek en nog veel meer ……
Irene Hertel (in 1940 geboren in Hamburg) woont intussen al 50 jaar in Amsterdam.
In 1991 studeerde zij af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam.
Vanaf die tijd geeft zij les in schilderen en kunstgeschiedenis in Amsterdam.
Jarenlang heeft zij twee weken lang een groep Nederlandse schilders in Portugal begeleid.
Irene werkt ook als vrije kunstenaar. Zij is nu al vele jaren lid van de Kunstenaarsvereniging De Onafhankelijken en doet elk jaar mee aan hun ledententoonstelling in Loods 6, Amsterdam. Ze organiseerde in haar wijk de open ateliers.
Zij heeft met veel werkwijzen en materialen in de loop van de tijd haar kunst vorm gegeven. In het begin van haar werkzaamheden was zeefdrukken haar grote vreugde: dierenportretten uit Artis (zij woont ernaast), vrouwenportretten, landschappen, havengezichten, alles afgedrukt als monoprinten in heldere sterke kleuren.
Zo kon ze met het gestuurd “spontaan” mengen van zwart en wit de prachtigste landschappen in honderd tinten grijs opleveren.
De variatie aan werkwijzen in haar jarenlange kunstenaarsbestaan beleven we ook bij de expositie “Irene Hertel 80. Een retrospectief” in 2020. Daar hangen boslandschappen die met kranteninkt-rubbing gemaakt zijn. Voor velen een onbekende werkwijze. Haar twee recentste werken “Dag en Nacht”, ‘gewoon’ acryl op doek, zijn er dan ook te zien. En haar vier etsen met een stripverhaal van Roodkapje in Amsterdam, die in 1991 haar afstudeerstukken voor het vak Grafiek waren. Daar tegenover hangt het olieverfschilderij van het blonde model Eeltje in het rood, ook van dertig jaar geleden.
Exposities
2020
Hoorn, De Boterhal, “Van het IJ naar het IJsselmeer”
2019
Amsterdam, Art Stable, Onafhankelijken op locatie
2018
Amsterdam, Art Stable, “Lucht, land, water”
2017
Amsterdam, Galerie Overstroom, “Wind en wolken, lucht en land”
2016
Hilversum, Galerie Hilversum, de kunst van het geven
Amsterdam, vanaf 2006, Open ateliers Oost
2015 - 2019
Amsterdam, Loods 6, Ledententoonstelling van Kunstenaarsvereniging de Onafhankelijken
2015
Amsterdam, WG kunst Kerst Sale 2015!
2014
Enkhuizen, Van 1998 tot 2014 Kunstgebeuren, voorheen Kunstuitleen de Waag
2013
Leeuwarden, Vanaf 2007 Friese Mini-Prent Biënnale
2010
Hilversum Vanaf 2010 regelmatig exposities bij GSA (later Galerie Hilversum)
Amstelveen, ook 2008 Arts-Place presenteert Kunstkerk
Exposities in de Oranjerie en Glazen Huis, Amstelpark
"Hommage aan Jan Steen", Jaski Art Gallery
2007
Amsterdam Oosterkerk, Zomer Expositie Cor Jaring
Voor meer informatie: www.irenehertel.com
Website: www.irenehertel.com
Ferdi Visser (Amsterdam, 1947 ) volgde lessen aan de vrije academie in Den Haag en cursussen gericht op de technische aspecten van de schilderkunst en grafiek.
Al heel lang fascineerde hem de schilderkunst. Door nauwgezet kunstwerken te bestuderen en door kopieën van meesterwerken te schilderen, maakte hij zich het schilderen eigen.
Naar aanleiding van de expositie “Wandeling naar het strand” in Galerie Overstroom zegt hij:
“Al zolang als ik mij kan herinneren heeft de beeldende kunst mij vergezeld. Soms als een trouwe vriend, soms als een irritante criticus, soms als een wijze leraar, soms als een slachtoffer waarop ik mij kon afreageren.
Ik gaf in mijn schilderijen uitdrukking aan wat ik ontdekte, wat mij ontroerde of wat mij als essentieel voor kwam. Het schilderen leerde mij zorgvuldig observeren, wat mij omgekeerd weer beter leerde schilderen. Soms vormde het ook een tegenwicht voor de dingen die ik op mij weg vond.
In mijn schilderijen gaf ik vorm aan onderbewuste of half bewuste gedachten en ideeën, maar ook stuurde de schilderkunst mijn inzicht.
Vaak schilder ik in projecten. Deze wandeling is zo'n project. De aanleiding tot dit project is tweeledig:
1. Ik kon een tijdlang niet hardlopen als gevolg van een achillespeesblessure en moest daarom wandelen, iedere dag een stukje verder om zo uiteindelijk het strand te bereiken. Onderweg maakte ik steeds een foto van de plek tot waar ik die dag was gekomen.
2. Ik las in die tijd een paar boeken van de Italiaanse fysicus Carlo Rovelli, namelijk: “The order of time” en “Reality is not what it seems”. In deze boeken legt hij uit wat de nieuwste inzichten in de fysica voor gevolgen kunnen hebben voor de manier waarop we tegen de werkelijkheid aankijken.
Carlo Rovelli heeft het over oplichtende electro- magnetische velden, over de illusie van de tijd en over de ruimte zelf, die ook als een soort ‘veld’ kan worden opgevat en die ‘korrelig’ zou zijn, als een soort cellen, waarvan de interactie de werkelijkheid zou bevatten. Ik vrees dat mijn samenvatting zeer veel te wensen over laat, maar het gevolg was dat ik op een andere manier naar de dingen om me heen ging kijken en in mijn verbeelding het electro- magnetisch veld inderdaad zag oplichten in de wereld om me heen. Ook ‘zag’ ik de cellen waaruit de ruimte is opgebouwd en hoe in hun interactie de wereld vorm krijgt.
Ik zocht daarop naar een vorm om dat in schilderijen om te zetten. Ik gebruikte gekreukeld papier en lijmde dat op doek om een soort celstructuur te maken, bedekte dat met verscheidene lagen gesso en liet vervolgens de zo ontstane cellen mijn hand leiden bij het schilderen van de beelden die ik in mijn hoofd had en waarvan ik de fotografische versie op mijn tablet bij de hand hield.
Het resultaat van deze exercitie hangt hier nu bijeen. Ik ben benieuwd wat u er van vindt.”
Exposities:
In de jaren 90 in Amsterdam meerdere malen Zonnegroet; Amstelveen, Vrije School; Diemen, Tandartspraktijk; Amsterdam, Galaxy Hotel
In 2005; Amsterdam, Barlaeus Gymnasium;
In 2021 Amsterdam, Galerie Overstroom
Reinier Kamphuis (Amsterdam, 1951)
Na de middelbare school wijdt hij zich aanvankelijk aan cello- en pianostudie maar besluit zich in in 1978 toch volledig te richten op de schilderkunst. Hij is autodidact en volgde enige jaren privéles. Hij is liefhebber van de Duitse expressionisten aan het begin van de 20 ste eeuw. Hij is ook geïnspireerd door de geabstraheerde en zonovergoten landschappen van de colorist Wim Oepts.
Reinier werkt met acryl-, gouache- en olieverf op verschillende dragers. Voor zijn werk gaat hij uit van foto’s, kleine schetsen en herinneringen; zij dienen als uitgangspunt voor een schilderij of gouache.
Zijn schilderijen zijn geen weergave van de werkelijkheid maar van zijn beleving van dat landschap, stilleven, bloemen of interieur. De kleuren met forse penseelstreek aangebracht geven zijn eigen weergave. Compositie en kleurgebruik zijn belangrijk, maar ondergeschikt aan de spontaniteit van het schilderen. Met licht en schaduw komen de accenten in het werk. Op de landschappen geven luchten en weerspiegeling in het water de diepte van het beeld. Zijn werk is figuratief maar hebben ook een zekere mate van abstractie.
Zijn atelier is een verbouwde stal in het polderlandschap bij Amersfoort. Het staat midden in zijn ruim afgebeelde natuur. De hazen rennen verderop, de wolken drijven over. Met groot materieel wordt het grondwerk voor de Hoogwatergeul op de Veluwe, tussen Veessen en Wapenveld gegraven. Kamphuis legt veelvuldig zijn beeld ervan in schilderijen vast.
Exposities (selectie)
2000 Theo Swagemakers museum Haarlem
2001 Kasteel Zwaluwenburg Elburg
2002 Abdij Kaarsen Egmond – Binnen
Kunsttiendaagse Grootschermer
Galerie Bakker Wapserveen
2003 Expostal Grootschermer
2003 Galerie Pietershuis Haarlem
2006 Galerie Bakker Wapserveen
2011 Galerie De Kleine Hoogstraat Leeuwarden
2011 Galerie van den Broek Helenaveen
Zie ook www.reinierkamphuis.nl/