“tekenen met een schaar.”
De Amsterdamse kunstenaar Trees van Mansfeld (1958, Amstelveen) heeft een grafische opleiding. Ze studeerde aan de Rietveld academie. Ze deed handenarbeid en textiel, ze maakte zeefdrukken. Naast haar kunst werkt ze tegenwoordig bij de educatie afdeling van museum Ons' Lieve Heer op Solder in de Amsterdamse binnenstad.
Trees maakt ‘knipsels’. Zo noemt zij zelf haar werk waarbij ze uit allerlei soorten kleurig papier plant- en boomvormen knipt. Eerst tekent ze buiten bomen en planten. Later knipt ze de tekeningen na uit kleurig papier. In haar woorden is het “tekenen met een schaar.”
Met de verschillende knipsels probeert ze de natuur te benaderen door in al die vormen en lijnen ritme aan te brengen door ze over elkaar heen en naast elkaar te leggen. Kleuren kiezen en combineren, de kleur rood ontbreekt meestal niet.
Trees is haar voornaam, en vast niet toevallig betekent dat ook ‘bomen’ in het Engels. “Van bomen en planten in veelheid van vormen, voor, achter, naast en door elkaar. Om mezelf te beperken heb ik gekozen voor bomen en onderdelen daarvan, het blad, de takken, maar ook de kracht van de boom, de vele verschillende vormen van bomen.
Ze vertelt: “Het is zoeken naar wat is mijn taal? Hoe druk ik me uit? Mijn tekeningen naknippen, dat bleek voor mij een vondst. De getekende bomen blijken zo in mijn hoofd te zitten dat een vertaling daarvan al knippende ontstaat. Door verschillende knipsels te combineren, als het ware te componeren, kleur te kiezen, vormen naast en op elkaar, stapeling, gebruik maken van transparantie.
Soms speelt toeval een rol als blijkt dat de achterkant van het knipsel beter past dan de geplande voorkant. Maar ook de beperking van de schaar en het formaat van het papier bepalen het uiteindelijke werk.”
De invloed van de seizoenen speelt een rol: in de winter wordt het karakter van de boom goed zichtbaar. In de lente het blad dat weer naar buiten wil; explosie van groenen. De herfst met alle kleuren en het blad dat zich goed laat bestuderen.
Dat resulteert in: juichbomen, treurbomen, statige bomen of sprookjesbomen. Wat maakt een boom een boom? En wat zie je niet? Soms de wortels zichtbaar maken. Spiegelen, symmetrie of juist niet? “Ik wil orde scheppen in de chaos, in de veelheid van vormen, door kijken, tekenen, schetsen.”
De knipsels die op de expositie Papier en Porselein te zien zijn zijn het resultaat van de afgelopen vijf jaar.
“Mijn werk in porseleinklei combineert mijn liefde voor de natuur en mijn liefde voor kleurrijke patronen.”
De Amsterdamse kunstenaar Judith de Vries (1957, Leiden) legde zich al in de lerarenopleiding “De Witte Lelie” Handvaardigheid en Textiele werkvormen toe op keramiek. Vanaf 1985 gaf ze daar zelf cursussen in.
Judith werkt al 35 jaar in porselein in haar atelier in Amsterdam. Ze gebruikt eigen technieken om porselein met de hand te vormen en te kleuren, kleurlagen op te bouwen en vervolgens zeer delicate plakjes te maken die ze gebruikt om haar stukken te vormen.
Judith zegt erover: “Porselein is het goud onder de kleisoorten, een heel wit en puur maar moeilijk materiaal om mee te werken.
Aanvankelijk koos ik voor technieken die deden denken aan textiele werkvormen: weven, vlechten, patchwork, wat resulteerde in zeer open vormen van rollen gekleurde klei. De ikat-achtige patronen, verkregen door het verschuiven van stroken klei, kwamen ook voort uit mijn textielachtergrond.
Op een gegeven moment ontdekte ik dat als ik plakjes gekleurde klei op elkaar legde en er vervolgens weer plakjes van af sneed, ik speciale effecten kon bereiken. Ik dacht dat ik iets heel unieks had bedacht, totdat ik ontdekte dat ik een eeuwenoude Japanse techniek gebruikte: Nerikomi, een techniek waarbij de kunstenaar de meest fantastische patronen kan creëren door verschillende kleuren klei op verschillende manieren samen te voegen. Omdat deze techniek erg arbeidsintensief is (er wordt veel tijd besteed aan het mengen van de kleuren, het vormen van de patronen, het vormen, afwerken, schrapen, schuren en glazuren) wordt het ook wel de ‘dief van de tijd van de kunstenaar’ genoemd.”
Een interessante vraag die ik mezelf stel is: “Is de inspiratie of de associatie eerst? “
Het komt vaak voor dat ik tijdens het maken iets bij toeval ontdek en dan de associatie krijg met iets dat bestaat, bijvoorbeeld met bloemen of vlinders. Dan kan het zo zijn, dat ik in de volgende stap veel meer stuur in de richting die ik van tevoren bepaal en dat mijn keuze van kleuren en patronen daar al op is afgestemd.
Maar ik kan ook geïnspireerd worden door een bezoek aan de dierentuin, ik woon bijvoorbeeld praktisch naast Artis (de dierentuin in Amsterdam), met al zijn exotische verrassingen, en vertaal deze in mijn kleurpatronen.
Ik heb mijn studiowerk altijd gecombineerd met lesgeven en dat vind ik een welkome afwisseling voor mijn dagelijkse werk in de studio.
Zie het filmpje op mijn website
Of volg een workshop of reguliere cursus bij mij.
Tentoonstellingen, exposities en publicaties
Werk van Judith de Vries wordt getoond in diverse vaste collecties o.a. in
Museum Boymans van Beuningen te Rotterdam.
Keramiekmuseum “De Tiendschuur”, Tegelen
Tree Art Museum- Peking - China
Sanbao Keramiekmuseum – Jingdezhen - China
En is te zien in vele tentoonstellingen. Een overzicht van exposities laatste tien jaar :
2021 Galerie Overstroom Amsterdam, duo expo met Trees van Mansfeld
Terra in China – expositie in Galerie Terra – Beijing- CHINA
10th China Changchun International Ceramic Symposium
2020 en 2021 Galerie des Arts en Luberon, Reillanne - Frankrijk
2019 De kunsttuin – Veenhuizen
Galerie Kunst 227 – Amsterdam
2018 Glas en keramiekbeurs - Leerdam
2017 Beelden in Gees; Internationale Porselein tentoonstelling
Tree Art Museum, Beijing, China
2016 Beelden in Gees
Galerie Terra Delft; Terra 30!
Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen “ Ceramique Botanique”
2015 Beelden in Gees
Kunst 227 Amsterdam
Open ateliers Centrum-Oost
2014 Keramiekmoment Diepenheim
2013 Keramikos docenten expositie
2011-2012 porselein tentoonstelling in de molen te Wassenaar
Publicaties in:
Colour in clay by Jane Waller, 1998
Contempory Porcelain by Peter Lane, 1995
Contempory Studio Porcelain by Peter Lane, 2003
Artikels in tijdschriften:
Keramiek magazine, 2018 nr.5
Kleine K Mels Boom, Nr. 4 / 2016
Keramiek nr. 5, 2008
Stook – Jaargang 1, nummer 1, 1996
Ceramic Review – maart/april 1995
‘Tekeningen, grafiek, natuur, buiten, mensen in de wind, ..……‘ dat is zo een opsomming die het werk van Ina Brekelmans schetst. ‘ Reizen in lijnen ’ is de titel die ze zelf gaf aan de expositie in galerie Overstroom. Deze expositie, die in juni 2020 zou plaats vinden, werd tijdens de lock down geannuleerd.
Maanden later, ter voorbereiding van de expositie “Reizen in lijnen” laat ze enthousiast zien hoe ze dit voorjaar, aan het begin van de lock-down, naar buiten ging om te tekenen. Geen grote reizen maar dichtbij, de natuur, vastgelegd in dagelijkse tekeningen.
'De natuur ging gewoon door. Het groeien en bloeien in de lente. Bloemen, bomen, nestelende vogels, terwijl de wereld stil stond…...', dit alles aandachtig vastgelegd in potloodlijnen.
Deze ' Reizen in lijnen' tijdens Corona, zullen te zien zijn in deze expositie in Galerie Overstroom. Aangevuld met Gelli-prints en Linoleumdrukken en Pontportetten.
'Ina Brekelmans, die de natuur op zo spontane wijze tegemoet treedt.' Hans Landsaat, de Kapberg, Egmond ad Hoef, 2017
Op haar website schrijft ze 'Wanneer ik buiten ben, ver van de drukke werkzaamheden in de stad en een plek gevonden heb om te tekenen, dan krijg ik vleugels. Zie het landschap vanuit een met zorg gekozen perspectief. Zet de eerste lijnen, die bepalend zijn voor de totstandkoming van de tekening. De lijnen nemen me mee de tekening in. Als dat goed staat volgt de rest. Selecteren, simplificeren en accentueren. Vanuit een verbonden voelen met de natuur en met een grote inzet van wit.'
De uitgave ' Ina Brekelmans tekent Pontportretten ' zal in de expositie bij Galrie Overstroom, ter inzage liggen, naast een kleine selectie Pontportetten, tekeningen van mensen op de Pont, en gedichten van Ronald M. Offerman. Hij is dit voorjaar aan Corona overleden. Postuum heeft Ina Brekelmans twee nieuwe tekeningen voor hem gemaakt en worden aan deze expositie toegevoegd. Een ode aan de overleden dichter.
Over het ontstaan van de Pontportretten: In 2008 verhuisde ze van Amsterdam-Oost naar Amsterdam-Noord. “Wonen in Noord betekent bijna dagelijks heen en weer met de pont: op weg naar mijn atelier in West en andere werkzaamheden in musea en mijn werk als docent tekenen en grafiek. Op de pont staan mijn modellen klaar. Ze praten, lezen, zitten of hangen wat, ze checken hun telefoon; ze staan in elkaars armen verliefd te wezen of ze staan gedachteloos met hun hoofd in de wind. Heerlijk voor mij dat ze meevarend gedwongen zijn even stil te staan.
Dit boek is een ode aan het IJ en mijn liefdesverklaring aan de pont.”
De uitgave 'Ina Brekelmans tekent de Slatuinen' geeft met 12 kleurpotloodtekeningen, droge naald-etsen en zwart-wit foto's van natuurtuin de 'Slatuinen', een “paradijselijke oase in Amsterdam-West” weer.
Naast haar autonome werk is Ina Brekelmans docent tekenen en grafiek, verbonden aan MK24 Amsterdam. Daarnaast geeft zij tekenlessen in eigen beheer, in de Hortus Botanicus gecombineerd met grafiek maken op haar atelier. Deze cursus heet: Van tekening tot prent.
Vanaf augustus 2009 is Ina Brekelmans docent aan de Hermitage voor Kinderen en vanaf 2011 in het Rembrandthuis. Zij geeft daar rondleidingen en workshops aan basisschoolkinderen.
Ina Brekelmans (Princenhage, 1958) heeft haar opleiding gevolgd aan Tehatex (Tilburg / Amsterdam), de Gerrit Rietveld Kunstacademie (Amsterdam) en Hogeschool voor de Beeldende Kunsten in Amsterdam.
2022 Groepsexpositie met NkvT, Schotse Huizen, Veere
2021 Werkperiode Ierland, Connemara, op uitnodiging van Stichting behoud van de Ierse venen en Janneke Tangelder (uitgesteld vanwege Corona)
2020 'Wit op Zwart ' tekeningen, solo, Kerk aan Zee, Muiderberg
2020 'Reizen in lijnen ', Solo, Galerie Overstroom, Amsterdam
2020 'Klein werk en miniaturen', met NkvT in de Amstelkerk, A'dam
2019 'Natuur getekend ', Groepsexpo met NkvT in Kasteel Groeneveld, Baarn
2019 Pop-up Grafiek expositie in de Kunstkapel, Amsterdam
2019 Deelname aan 'Lang leve Rembrandt', Rijksmuseum Amsterdam
2019 'Uitzicht ', 30 jaar vriendschap, Korte Vijverberg, Den Haag
2019 Boekpresentatie boek Pontportretten op de Pont in Amsterdam
2019 Afronding crowdfunding en productie boek en uitgaven kaartenmapjes
2019 Groepsexpositie met NkvT, Pictura, Groningen
2018 Start crowdfunding tbv boek 'Ina Brekelmans tekent Pontportretten'
2018 Deelname 'GAA drukt door', grafiekmanifestatie in Grote kerk, Alkmaar
2017 Deelname Kerstsale, WG Kunst, Amsterdam
2017 Groepsexpositie met NkvT, De Kapberg, Egmond ad Hoef
2017 Groepsexpositie met NkvT, Pictura Dordrecht
2016 Summershow, groep Nieuw Dakota, Francis Boeske Gallery, A'dam
2016 Groepsexpositie Kunst uit Noord in Museum de Noord met Pontportretten, A'dam
2016 'Verbinding' Grafiek Tentoonstelling, House of Arts and Crafts, A'dam
2016 Art West weekendtentoonstelling, Hallenkwartier, de Baarsjes, A'dam
2016 Groepexpositie, Galerie de Stoker 25 jaar, A'dam
2016 Pulchri, Biennale Nederlandse Kring van Tekenaars, Den Haag
2016 Kunstwechsel, groepstentoonstelling, Siegen Duitsland
facebook Ina Brekelmans
Instagram Ina Brekelmans
www.inabrekelmans.nl
DIJKBEWAKING IN GALERIE OVERSTROOM
De bewaking wordt verricht door Kunst in Quarantaine, jonkheer Heinsohn en Judith Heinsohn.
Kunst in Quarantaine (KinQ) is een samenwerking van Regina Jacometti, Brigitta Ruven en Pim Jonker. Hun start was in 2013 en de naam komt af van het gezamenlijk gebruik van een werkruimte in het Ontsmettinggebouw in het Amsterdamse Oostelijke Havengebied. KinQ maakt collages meestal met een verhalend karakter. Kenmerkend is dat in vrijwel al het werk textiele materialen worden gebruikt. Het zijn van man of vrouw is één van de leidraden. Maar ook natuur en architectuur komen aan bod. Of cultuur versus natuur. Realisme dan wel fantasie. Echt of onecht. Depressief en toch vrolijk. Een afbeelding op een afbeelding. Kunst in Quarantaine streeft naar desolate schoonheid. Beter gezegd: de voltooiing ontwikkelt zich vanzelf. KinQ is drie mensen, drie meningen en een resultaat. Tussen kunst en kitsch, handarbeid en vakmanschap, modern en ouderwets.
Het werk van jonkheer Heinsohn is ontstaan tijdens het modeltekenen bij de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae in Amsterdam. Judith Heinsohn en Pim Jonker begonnen met het reageren op elkaars tekeningen. Zeker in het begin moest Heinsohn iets in haarzelf overwinnen om afstand te doen van het nog natte werk met het risico, de angst, dat er niets meer van over zou blijven. Maar het vertrouwen groeide en de bedoeling is om er een meerwaarde aan te geven. Het resultaat is meestal een collage. Geïnspireerd door dit werkproces schreef W.A. Jonker ’Wie veegt de inkt uit/plakt er iets op/wie begint/(…) scheur jij dat deel weg’, uit de dichtbundel De pose en het model, die dit jaar uitgekomen is.
Beide samenwerkingsverbanden zijn gebaseerd op het credo dat het eindresultaat meer is dan de som der delen. Daarnaast toont Judith Heinsohn solo een aantal sculpturen waarbij de mens, zoals altijd, haar inspiratiebron vormt. Het boetseren in klei geeft haar de mogelijkheid om direct en spontaan te werken. Zij vindt het fysieke, het voelen, smeren, duwen met haar handen belangrijk. Het aanbrengen van structuren in haar beelden is een onderdeel van haar beeldtaal. In een reeks beelden speelt het integreren van scherven een grote rol. Deze techniek maakt het mogelijk een contrast te creëren tussen het gladde, geglazuurde van de scherf en de opengebarsten, doffe huid van de klei. Enerzijds levert de bestaande vorm en de kleur van de scherven een beperking op, anderzijds dwingt dit werkproces haar tot abstrahering.
Van deze kunstenaars en hun werk is een korte film gemaakt. Te zien op YouTube.
https://www.kunstinquarantaine.nl/
https://www.judithheinsohn.com/
https://www.jonkheerheinsohn.com/
Kunst in Quarantaine
2020 Achter de ramen
Kunsttraject
2019 Kunstruim, Sarphatiehuis, Amsterdam
2018 Kunstevent, van Eesteren Festival Amsterdam
2013 - 2017 Open Ateliers Oost, Amsterdam
2014 – 2017 WGkunst, kerstsale, Amsterdam
2015 De 7 hoofdzonden, Kunstcafé De Cantine, Amsterdam
Jonkheer Heinsohn
2020 Artspace, Arti galerie, Amsterdam
2019 O, tell me the truth about love
2018 Open Oost, Oosterkerk, Amsterdam
Be my guest, Kunsttraject, Amsterdam
Pop-up Oost, Amsterdam
2017 Zelfportret, Kunsttraject, Amsterdam
CBK Amsterdam
KIT Amsterdam
Hyatt Regency, Amsterdam
2016 Loods 6, Amsterdam
SBK Galerie KSNM, Amsterdam
Plaatselijke tijd, Kunsttraject, Amsterdam
2015 Gastvrijheid, Kunsttraject, Amsterdam
Arti galerie, Amsterdam
Judith Heinsohn
2020 ‘De Heerlyckheid’, druktechnieken, Antwerpen
‘Under the skin’ Gallerie Art Singel 100, Amsterdam
‘Cross-pollination’, Santa Anna, Antwerpen
‘Artspace’ Arti et Amicitiae, Amsterdam
2016-2019 Beeldenpark, Katharinenhof, Bonn, Duitsland
2019 genomineerd voor SNAPSHOTS fotografiewedstrijd in de Zeeheldenbuurt en de Staatsliedenbuurt, Amsterdam
International exhibition in het kunstmuseum, Târgu Jiu, Roemenië
‘Europe’, zomerexpositie, de Fundatie/Kasteel het Nijenhuis, Zwolle
Galerie Streetscape, Castricum
Summerexpo, galerie Art Singel 100, Amsterdam
2018 ‘Plato’s cave’, CBK Amsterdam ‘Face each other’, Gallerie Art Singel 100, Amsterdam ‘Welcome’, Loods 6, Amsterdam ‘Mother’, BBK Hamburg
2017 ‘Water’, de Fundatie/Kasteel het Nijenhuis, Zwolle 2016 Photo festival, 68elf Kunstverein Keulen, Duitsland ‘Wir brauchen nichts’, BBK, Kunsthaus Hamburg ‘Ausblick ins Innere’, Museum Zündorfer Wehrturm, Keulen, Duitsland Atelier 2005, Amstelveen BAC, Borneo Architecture Centrum, Amsterdam Gallery in the Mill, Wassenaar, In de Waag, Haarlem
2015 ‘Meeting’, Museum Dolhuys, Haarlem ‘Summerexposition’, Gemeentemuseum, Den Haag Keramikos, Haarlem Arti Gallery, Amsterdam ‘Art Venture’, over het IJ festival, Amsterdam