Sigrid van Essel (Davos, 1967) kwam eind jaren tachtig uit Zwitserland naar Nederland en volgde de opleiding aan de ABK Minerva, kunstacademie in Groningen. Ze is onder indruk van de verschillen tussen Zwitserland en Nederland. De open ruimte, begrensd door alleen de horizon, vormt een enorm contrast met de steile Alpentoppen rond Davos.
Na haar studie krijgt ze in 1997 haar atelier in Amsterdam Noord bij het IJ. “Het was een plek waar je de horizon nog kunt zien, maar wel vaak onderbroken door de ‘bergen’ die de Amsterdammers hebben gebouwd:”
De afgelopen vijftien jaar heeft ze zich intensief beziggehouden met het verbeelden van de stadsontwikkelingen rondom de Amsterdamse IJ-oever. Ze merkte ondertussen in zichzelf een steeds groter verlangen om zich te richten op het Nederlandse landschap.
Ze vertelt over de algemene deler in haar werk: “Misschien wel dat ik in elk schilderij, op elke horizon het ingrijpen van de mens aanstip.
Want in Nederland valt je blik altijd op de invloed van de mens. Die komt in alle schilderijen terug. In de vorm van een hek, een sloot, windmolens of andere objecten. Je kunt er niet omheen, de mens is altijd ergens te ontwaren. Hij is een onderdeel van het Hollandse landschap.
De spanning die ontstaat tussen de weidsheid van het platteland en de nietigheid van de objecten die erin voorkomen boeit me enorm. Het zijn namelijk juist die nietige objecten die het landschap bepalen, beheersen en dus vormgeven: windmolens, dijken, sluizen, gemalen, masten. Die tegenstelling inspireert me.
Ik schilder bijvoorbeeld landschappen met drassige weilanden breed uitgemeten op de voorgrond en daarboven een rommelige stadscontour. Een opeenstapeling van horizontale lijnen, die wordt onderbroken door hoog- en laagbouw in de verte.
De schilderijen zijn tekenachtig opgezet. Ik houd van het combineren van grote vlakken met daarin gedetailleerd getekende elementen.
Voor het maken van mijn beelden hanteer ik een techniek van transparantie: ik begin meestal met een dominante ondergrondkleur, die tot in de eindversie blijft doorschemeren door de kleurlagen die er overheen zijn gezet. De beelden krijgen daardoor vaak een monochrome uitstraling. Ook houd ik ervan om meerdere versies van een schilderij te maken waarbij de contouren steeds strakker worden en een grafisch karakter krijgen. “
Zo schildert Sigrid van Essel industriële vergezichten voor Akzo en Port of Amsterdam, en maakt schilderijen van de ontwikkeling van de zuidelijke IJ-oevers in de jaren 2000, die bij architecten als Sjoerd Soeters en stedenbouwkundige Ton Schaap aan de muur hangen. Ook grote bureaus als Claus en Kaan Architecten werken met haar samen.
Ze nam in 2017 twee jaar de tijd om Panorama Noordzicht te maken: Een 12 meter lang panorama-schilderij van Amsterdam-Noord op acht panelen, die een momentopname van het snelst veranderende stuk van de stad bieden.
Het stadsdeel Noord verwierf meer dan vijftig van haar schetsen, schilderijen en tekeningen, om de ontwikkeling van Noord tussen 2008 en 2013 vast te leggen.
In 2014 kwam haar boek “Amsterdam Verbouwd Verbeeld” uit met een prachtig geïllustreerd overzicht van haar werk.
-2021 ‘Mens en Land’, Laurenskerk Kolhorn
-2021 IJ Kunstcollectief in Nieuw Dakota, Amsterdam
-2021 Panorama Noordzicht, Buiksloterkerk Amsterdam
-2020 IJ Kunstcollectief in Nieuw Dakota, Amsterdam
-2019 IJ Kunstcollectief in Nieuw Dakota, Amsterdam
-2018 Borneo Architectuurcentrum ‘IJ-oevers in beeld’
--2018 Affspace Bern, Zwitserland ‘Niederländische Landschaften’
-2017 opdracht woningbouwontwikkelaar Wonam ‘Panorama Noordzicht’
-2015 ‘Over de brug’ Museum de Noord
-2014 Presentatie schilderij ‘Vogelvlucht Amsterdam Noord’, Stadsdeelkantoor Noord, voor select gezelschap
-2013 ‘Noord in beweging’ overzichtstentoonstelling Kunstopdracht 2008-2012, Kromthouthal, Amsterdam
-2012 100 jaar Kunstenaarsvereniging De Onafhankelijken in CBK Amsterdam Oost.
-2008-2012 Kunstopdracht voor het Stadsdeel Amsterdam Noord.
-2006-2007 Zuiderkerk Amsterdam (Dienst Ruimtelijke Ordening), expositie van 22 schilderijen tijdens de presentatie van het nieuwe boekje over de Zuidelijke IJ-oever getiteld ‘Langs het IJ’.
-2006 Overhoeksfestival, Shell-terrein Amsterdam Noord, panorama’s langs de IJ-oevers.
-2005 Zuiderkerk Amsterdam, ‘Amsterdam, Stad Aan Het Water’, expositie in stedenbouwkundige context georganiseerd door de Dienst Ruimtelijke Ordening Amsterdam over de ontwikkeling van de IJ-oevers met maquettes en 22 schilderijen.
-2004 Sjoerd Soeters Architectenburo, Amsterdam, Solo expositie op uitnodiging van Sjoerd Soeters over het Oostelijk Havengebied en in het bijzonder het Java-eiland, geopend door Ton Schaap (DRO) en Sjoerd Soeters. Passagiershal LOODS 6, georganiseerd door Kunststad, expositie met schilderijen over het Oostelijk Havengebied.
-2003 Gerechtsgebouw Amsterdam, duo-expositie met collega kunstenaar Hennie Houtkoop over tekeningen gemaakt tijdens zittingen op de rechtbank.
Paleis van Justitie Amsterdam, duo-expositie. Achter de Ramen, Amsterdam, solo-expositie.
-2001 Galerie Mos, Amsterdam. Kunstbeurs, Ahoy hallen, Rotterdam. ‘Switserland On The Move’, Den Haag, georganiseerd door de Zwitserse ambassade.
Opdrachten en verkopen
-2014/2015 Voor projectontwikkelaar Wonam, verschillende ontwerpen voor ‘de Steltloper’ aan de Ertskade Amsterdam (Oostelijk Havengebied).
-2014 Bizqit BV print op doek, Vogelvlucht Amsterdam Noord
-2014 RSM Niehe Lancee Kooij, expositie en presentatie boek en aankoop een werk
-2011 Projectontwikkelaar Ymere, ‘Overhoeks’ en ‘Waterlandplein’
-2010 Woningstichting De Key, ‘De Houthavens’
-2009 ING Vastgoed Ontwikkeling, ‘Winkelcentrum Boven IJ’
-2009 Deep BV, Hydrografie&Geofysica, ‘Het IJ’
-2008-2012 Kunstopdracht voor het Stadsdeel Amsterdam Noord. Transformatie Amsterdam Noord. Vijfjarige opdracht om de ontwikkeling van Amsterdam Noord met tekeningen en schilderijen te documenteren.
2011 Schilderij in opdracht voor projectontwikkelaar Ymere.
-2003-2006 Claus en Kaan Architecten, gedurende deze opdrachten uitgevoerd ten behoeve van het ontwikkelen van ontwerpen en visualiseren van architectonische ontwerpen, voor de Zuidas, de Houthavens en IJburg.
-2006 Uitreiking eerste IJ-Over Award, georganiseerd door het Bouwfonds in het Muziekgebouw aan het IJ. De award stelde een miniatuur voor dat ik geschilderd had van het Panorama Kop Java eiland. Boven-IJ Ziekenhuis, Amsterdam
-2005 VEBAN, bedrijvenvereniging Amsterdam Noord, ter ere van lustrum, geschenk voor het Stadsdeel Amsterdam Noord. Euro Cargo Aviation, transportorganisatie op Schiphol, vervaardigen van groot schilderij over vliegtuigen en vliegveld. Kinetisch Noord, tweeluik over NDSM Werf Amsterdam.
-2004 NIVEM, schilderijen voor een serie van twaalf kleine schilderijen voor relatiegeschenk. ROVER reisorganisatie, uitgave ansichtkaarten van mijn werk als relatiegeschenk.
Akzo Nobel, diverse opdrachten portretten van de fabriek, fabrieksinterieur, relatiegeschenken en ontwerptekening voor illustratie ter ere van 50- jarig bestaan van een fabrieksonderdeel (FCC). een aanblik van 360 graden van het uitzicht over Noord.
Galerie Overstroom is vanaf 15 januari weer open, vrijdag – zondag 12 – 17 uur, maar………Er kunnen maar een beperkt aantal mensen tegelijkertijd binnen zijn: 3!. Wanneer u geen zin hebt om te wachten maak dan vooraf telefonisch een afspraak bij Galerie Overstroom (020 7727826) of de kunstenaar Niek Bruynzeel (06 22818728). En we controleren op de QR-code en we dragen allemaal een mondkapje!
Zijn werk omvat een breed palet aan vormen en technieken: potloodtekeningen, assemblages, olieverfschilderijen, foto’s.
Na de Rietveld Academie van 1976 t/m 1982, waar hij koos voor grafiek en vrij schilderen als hoofdvakken, hield hij zich hoofdzakelijk bezig met etsen.
Later nam het tekenen met potlood een steeds belangrijkere plek in. 'Dwaalgasten', werd de noemer voor zijn serie potloodtekeningen, die intuïtief ontstonden als een combinatie van natuurlijke elementen en niet bestaande wezens. De sfeer lijkt totaal onlogisch maar is voor hem essentieel.
Er zijn raakvlakken met zijn assemblages. Deze zijn opgebouwd uit gevonden en afgedankte voorwerpen, fragmenten van beelden, hout, bot, rubber en in latexmallen gegoten porseleingips. Soms is een tekening aanleiding tot het maken van een assemblage maar omgekeerd komt ook voor.
Veel van zijn werk ontstaat zonder enig doel vooraf. Het avontuurlijke van het werken zelf, het weghalen en weer toevoegen laat sporen achter die leiden naar het moment dat hij uiteindelijk weet 'dit is mijn ding'.
In de schilderijen zijn landschappelijke elementen en de natuur in het algemeen een eerste aanleiding tot het maken van het werk. Vervolgens werkt hij verder zonder vooropgezet plan, een soort van reizen zonder bestemming vooraf. Het werk laat zich niet in één blik verklaren. Door het werken met dunne transparante verflagen blijven er restanten zichtbaar die een extra verdieping aan het geheel geven.
Bij de foto's ligt de nadruk op vergankelijkheid en veranderingen onder invloed van erosie en de tijd.
Niek vindt het fijn dat “er voor anderen ruimte blijft voor eigen interpretatie”.
Hij is lid van kunstenaarsverenigingen de Onafhankelijken, Leidse Lente, kunstRUIM
www.niekbruynzeel.nl
Niek exposeert vanaf 1985, zowel solo als in groepsverband. Een greep uit de exposities van de afgelopen tien jaren:
2021
-Groepsexpo de Onafhankelijken 'Ondertussen Hier' met als gast Diana Lepelaar, Amsterdam
-Groepsexpo 'Ruimbaan voor de Makers' met Kunstruim in het Hyatt, Amsterdam
2020
-Trio expo met Fred Appel en Yvonne Leeman, 'Atelierschatten' in Zaansgroen, Zaandam
2019
-Solo expo in Zaansgroen, Zaandam
-Groepsexpo 'Wenteling' in de Kunstkapel, Amsterdam
-Groepsexpo met KunstRuim in het Hyatt, Amsterdam
-Solo expo Gemeentehuis Castricum
2018
-Groepsexpo 'de Huid' met de Onafhankelijken in Loods 6, Amsterdam
2017
-Duo expo met Ingrid Pijl, Wester Amstel, A'veen
-Solo expo in de Stompe Toren, Haarlemmerliede
-Groepsexpo 'Mijn Schrift' in Leidse Lente, Leiden
2016
-Groepsexpo, 'Heelmeesters' Raadhuis, Hilversum
-Groepsexpo, 'Heelmeesters 'Kasteel Groeneveld', Baarn
- Duo expo met Alexa Hillen, Galerie SPW 59, Haarlem
2015
-Open Ateliers Oost, het Manor hotel, Amsterdam
2014
-Groepsexpo, 'de Levensfabriek', Grote Kerk, Edam
2013
-Groepsexpo, in hotel Artemis, Amsterdam
2012
- Groepsexpo, 'Onuitputtelijke bronnen' in de Nieuwe Galerie, Amsterdam
-Open Ateliers Oost/Watergraafsmeer, Amsterdam
2011
-Groepsexpo, Xpozz, Utrecht
2010
-Solo-expo, galerie De Salon, Amsterdam
Het fotowerk van Rogier Alleblas(1969) is verontrustend en humoristisch tegelijk. Rogier Alleblas maakt zijn vrije werk werk zowel analoog alsook digitaal. Dit zou het vermelden misschien niet eens waard zijn, als het eindresultaat niet zo verschillend zou zijn. Modern Times We zien digitale kleuren stillevens die uiterlijk doen denken aan de Hollandse meesters van de 17e eeuw. Maar wat doet dat plastic daar in beeld? En daar ligt ook een Iphone. In een beeld uit de serie zien we verrot en beschimmeld fruit in een ander beeld een stapel prachtig uitgelichte medicijnen. Vergankelijkheid en milieuproblematiek gevangen in een op het eerste gezicht onschuldig stilleven. De plastic zakjes zijn met prachtige vormen en licht gefotografeerd, toch klopt er iets niet. Alleblas digitale stillevens zijn niet vrijblijvend. De huidige samenleving waarbij consumeren, werkdruk en verspilling terugkerende thema's zijn, worden aangesneden in de schijnbaar zoete stillevens van Alleblas.
In het analoge werk van Rogier Alleblas
zien we op veel van de foto's een figuur, een mannetje dat worstelt met zijn omgeving. De foto's van Alleblas roepen vragen op. Vragen die te maken hebben met de stand van zaken in de wereld. Water speelt een belangrijke rol in deze surrealistische beelden.
Het veranderende milieu, de stijgende waterspiegel en milieurampen worden op de foto's verbeeld, het lijkt of de aarde de wereld weer terug verovert op de mens. Toch zijn de foto's ook grappig, dat maakt de beelden gelaagd en komt de ernstige boodschap op een ontspannen manier aan.
Techniek: Analoge zwart wit foto's die zijn beschilderd met olieverf.
De foto's zijn niet digitaal gemaakt en niet digitaal bewerkt. De analoge foto's zijn bijna allemaal in de studio gemaakt en op film geschoten. De zwart wit afdruk wordt met een laagje olieverf beschilderd en zo ontstaat een fotoschilderij waarbij de figuur in beeld in een onbestemd landschap het beste ervan probeert te maken. In deze techniek maakt Alleblas ook stillevens.
Rogier Alleblas studeerde af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag.(1993) In 1988 exposeerde hij voor het eerst als jongeling in een galerie.
De afgelopen dertig jaar exposeerde Alleblas op fotofestivals zoals Naarden, bij kunstuitlenen door het hele land en maakte hij 6 boeken over Amsterdam, Den Haag en Berlijn. Hij maakt ook portretten voor bedrijven, woningcorporaties, magazines en privé, naast architectuurfoto’s en bedrijfsfoto’s, reportages op de bouw.
Hij werkte als assistent onder andere voor Erwin Olaf.
Rogier Alleblas woont en werkt met zijn gezin in Amsterdam.
Zie voor een mooi filmpje over zijn werk
2018 – Heden Bestuursvoorzitter Stichting Noorder IJ kunst:
Jaarlijkse Open Ateliers Amsterdam Noord
2016 Lid van Kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae
2010 Guströw Kunst und Umwelt Prijs Duitsland. Eerste Prijs
2010 Oprichting Berlijnse kunstenaarsgroep HollandHaus
2009 Genomineerd cultuurprijs Amsterdam Zeeburg
2008 Eisa Foto Award
2006 Uitzending van “ Het Klokhuis” fotografie Rogier Alleblas en Sabine Plamper
2003 – Heden Docent fotografie bij CREA Amsterdam
2003 Basisstipendium Fonds voor Beeldende Kunsten Vormgeving en Bouwkunst
2002 Voyager fotografieprijs
2016 Bouwen en wonen uitgever M3H
2013 Oude muren nieuwe buren, uitgever de jonge Hond
2009 Zone (0)30, Berlijn Utrecht, uitgever Vrede van Utrecht
2008 De wereld in een straat, uitgever Inmerc
2006 Bleiswijk Blij(ft), uitgever gemeente Bleiswijk
2004 STILL, uitgever Focus Haarlem
2001 Heilige Huisjes, uitgever Nederlands Architectuur Instituut
2020
Pandemic g Hilversum musuem
Kunstuitleen Alkmaar s Alkmaar
Pride oost g Amsterdam
2019 Kunstuitleen voorburg g Voorburg
2018 Open ateliers Noord g Amsterdam
Beeld bij water g Roden
2017
Arti et Amicitiae g Amsterdam
Open ateliers Noord g Amsterdam
Noordwaarts! g Amsterdam
Nederlands Watermuseum s Arnhem
Kunstbeurs Eindhoven g Eindhoven
2016
Museum Opsterlan g Gorredijk
New Dakota g Amsterdam
Art Zaanstad g Zaanstad
Waterlandse vloed s Waterland Zunderdorp
2015
Kunsthuis 18 g Naaldwijk
Post E.O. fort 1881 g Hoek van Holland
2014
Alive New York g New York(USA)
2013
Kunstuitleen Voorburg g Voorburg
OBA Amsterdam s Amsterdam
2012
Museum de Noord g Amsterdam
2011
Galerie RudolfV g Amsterdam
Naarden fotofestival g Naarden
2010
Smelik en Stokking Galerie g Rotterdam
Fenster 61 s Berlijn (D)
Güstrow Kunst und Umwelt g Güstrow (D)
BLO Atelier HollandHaus g Berlijn (D)
Darmstädter Fototage g Darmstadt (D)
“tekenen met een schaar.”
De Amsterdamse kunstenaar Trees van Mansfeld (1958, Amstelveen) heeft een grafische opleiding. Ze studeerde aan de Rietveld academie. Ze deed handenarbeid en textiel, ze maakte zeefdrukken. Naast haar kunst werkt ze tegenwoordig bij de educatie afdeling van museum Ons' Lieve Heer op Solder in de Amsterdamse binnenstad.
Trees maakt ‘knipsels’. Zo noemt zij zelf haar werk waarbij ze uit allerlei soorten kleurig papier plant- en boomvormen knipt. Eerst tekent ze buiten bomen en planten. Later knipt ze de tekeningen na uit kleurig papier. In haar woorden is het “tekenen met een schaar.”
Met de verschillende knipsels probeert ze de natuur te benaderen door in al die vormen en lijnen ritme aan te brengen door ze over elkaar heen en naast elkaar te leggen. Kleuren kiezen en combineren, de kleur rood ontbreekt meestal niet.
Trees is haar voornaam, en vast niet toevallig betekent dat ook ‘bomen’ in het Engels. “Van bomen en planten in veelheid van vormen, voor, achter, naast en door elkaar. Om mezelf te beperken heb ik gekozen voor bomen en onderdelen daarvan, het blad, de takken, maar ook de kracht van de boom, de vele verschillende vormen van bomen.
Ze vertelt: “Het is zoeken naar wat is mijn taal? Hoe druk ik me uit? Mijn tekeningen naknippen, dat bleek voor mij een vondst. De getekende bomen blijken zo in mijn hoofd te zitten dat een vertaling daarvan al knippende ontstaat. Door verschillende knipsels te combineren, als het ware te componeren, kleur te kiezen, vormen naast en op elkaar, stapeling, gebruik maken van transparantie.
Soms speelt toeval een rol als blijkt dat de achterkant van het knipsel beter past dan de geplande voorkant. Maar ook de beperking van de schaar en het formaat van het papier bepalen het uiteindelijke werk.”
De invloed van de seizoenen speelt een rol: in de winter wordt het karakter van de boom goed zichtbaar. In de lente het blad dat weer naar buiten wil; explosie van groenen. De herfst met alle kleuren en het blad dat zich goed laat bestuderen.
Dat resulteert in: juichbomen, treurbomen, statige bomen of sprookjesbomen. Wat maakt een boom een boom? En wat zie je niet? Soms de wortels zichtbaar maken. Spiegelen, symmetrie of juist niet? “Ik wil orde scheppen in de chaos, in de veelheid van vormen, door kijken, tekenen, schetsen.”
De knipsels die op de expositie Papier en Porselein te zien zijn zijn het resultaat van de afgelopen vijf jaar.