logo-overstroom

Kunstenaar: Rogier Alleblas

Het fotowerk van Rogier Alleblas(1969) is verontrustend en humoristisch tegelijk.
Rogier Alleblas maakt zijn vrije werk werk zowel analoog alsook digitaal. Dit zou het vermelden misschien niet eens waard zijn, als het eindresultaat niet zo verschillend zou zijn. 

Modern Times
We zien digitale kleuren stillevens die uiterlijk doen denken aan de Hollandse meesters van de 17e eeuw. Maar wat doet dat plastic daar in beeld? En daar ligt ook een Iphone. 
In een beeld uit de serie zien we verrot en beschimmeld fruit in een ander beeld een stapel prachtig uitgelichte medicijnen.
Vergankelijkheid en milieuproblematiek gevangen in een op het eerste gezicht onschuldig stilleven. De plastic zakjes zijn met prachtige vormen en licht gefotografeerd, toch klopt er iets niet. Alleblas digitale stillevens zijn niet vrijblijvend. De huidige samenleving waarbij consumeren, werkdruk en verspilling terugkerende thema's zijn, worden aangesneden in de schijnbaar zoete stillevens van Alleblas.

In het analoge werk van Rogier Alleblas 
zien we op veel van de foto's een figuur, een mannetje dat worstelt met zijn omgeving. De foto's van Alleblas roepen vragen op. Vragen die te maken hebben met de stand van zaken in de wereld. Water speelt een belangrijke rol in deze surrealistische beelden. 
Het veranderende milieu, de stijgende waterspiegel en milieurampen worden op de foto's verbeeld, het lijkt of de aarde de wereld weer terug verovert op de mens. Toch zijn de foto's ook grappig, dat maakt de beelden gelaagd en komt de ernstige boodschap op een ontspannen manier aan.

Techniek: Analoge zwart wit foto's die zijn beschilderd met olieverf.
De foto's zijn niet digitaal gemaakt en niet digitaal bewerkt. De analoge foto's zijn bijna allemaal in de studio gemaakt en op film geschoten. De zwart wit afdruk wordt met een laagje olieverf beschilderd en zo ontstaat een fotoschilderij waarbij de figuur in beeld in een onbestemd landschap het beste ervan probeert te maken. In deze techniek maakt Alleblas ook stillevens.

Rogier Alleblas studeerde af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag.(1993) In 1988 exposeerde hij voor het eerst als jongeling in een galerie. 
De afgelopen dertig jaar exposeerde Alleblas op fotofestivals zoals Naarden, bij kunstuitlenen door het hele land en maakte hij 6 boeken over Amsterdam, Den Haag en Berlijn. Hij maakt ook portretten voor bedrijven, woningcorporaties, magazines en privé, naast architectuurfoto’s en bedrijfsfoto’s, reportages op de bouw.
Hij werkte als assistent onder andere voor Erwin Olaf.
Rogier Alleblas woont en werkt met zijn gezin in Amsterdam.

www.rogieralleblas.nl


Zie voor een mooi filmpje over zijn werk


CV (afgelopen 10 jaar)

2018 – Heden Bestuursvoorzitter Stichting Noorder IJ kunst: 
Jaarlijkse Open Ateliers Amsterdam Noord
2016 Lid van Kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae
2010 Guströw Kunst und Umwelt Prijs Duitsland. Eerste Prijs
2010 Oprichting Berlijnse kunstenaarsgroep HollandHaus
2009 Genomineerd cultuurprijs Amsterdam Zeeburg
2008 Eisa Foto Award
2006 Uitzending van “ Het Klokhuis” fotografie Rogier Alleblas en Sabine Plamper
2003 – Heden Docent fotografie bij CREA Amsterdam
2003 Basisstipendium Fonds voor Beeldende Kunsten Vormgeving en Bouwkunst
2002 Voyager fotografieprijs

Fotoboeken (afgelopen 10 jaar)

2016 Bouwen en wonen uitgever M3H
2013 Oude muren nieuwe buren, uitgever de jonge Hond
2009 Zone (0)30, Berlijn Utrecht, uitgever Vrede van Utrecht
2008 De wereld in een straat, uitgever Inmerc
2006 Bleiswijk Blij(ft), uitgever gemeente Bleiswijk
2004 STILL, uitgever Focus Haarlem
2001 Heilige Huisjes, uitgever Nederlands Architectuur Instituut

Exposities (afgelopen 10 jaar)

2020
Pandemic g Hilversum musuem
 Kunstuitleen Alkmaar s Alkmaar
 Pride oost g Amsterdam
2019 Kunstuitleen voorburg g Voorburg
2018 Open ateliers Noord g Amsterdam
 Beeld bij water g Roden

2017

Arti et Amicitiae g Amsterdam
 Open ateliers Noord g Amsterdam
 Noordwaarts! g Amsterdam
 Nederlands Watermuseum s Arnhem
 Kunstbeurs Eindhoven g Eindhoven

2016
Museum Opsterlan g Gorredijk
 New Dakota g Amsterdam
 Art Zaanstad g Zaanstad
Waterlandse vloed s Waterland Zunderdorp

2015
Kunsthuis 18 g Naaldwijk
Post E.O. fort 1881 g Hoek van Holland

2014
Alive New York g New York(USA)

2013
Kunstuitleen Voorburg g Voorburg
OBA Amsterdam s Amsterdam

2012
Museum de Noord g Amsterdam

2011
Galerie RudolfV g Amsterdam
Naarden fotofestival g Naarden

2010
Smelik en Stokking Galerie g Rotterdam
Fenster 61 s Berlijn (D)
Güstrow Kunst und Umwelt g Güstrow (D)
BLO Atelier HollandHaus g Berlijn (D)
Darmstädter Fototage g Darmstadt (D)

 

 

Kunstenaar: Trees van Mansfeld

“tekenen met een schaar.”

De Amsterdamse kunstenaar Trees van Mansfeld (1958, Amstelveen) heeft een grafische opleiding. Ze studeerde aan de Rietveld academie. Ze deed handenarbeid en textiel, ze maakte zeefdrukken. Naast haar kunst werkt ze tegenwoordig bij de educatie afdeling van museum Ons' Lieve Heer op Solder in de Amsterdamse binnenstad.
Trees maakt ‘knipsels’. Zo noemt zij zelf haar werk waarbij ze uit allerlei soorten kleurig papier plant- en boomvormen knipt. Eerst tekent ze buiten bomen en planten. Later knipt ze de tekeningen na uit kleurig papier. In haar woorden is het “tekenen met een schaar.”
Met de verschillende knipsels probeert ze de natuur te benaderen door in al die vormen en lijnen ritme aan te brengen door ze over elkaar heen en naast elkaar te leggen. Kleuren kiezen en combineren, de kleur rood ontbreekt meestal niet.
Trees is haar voornaam, en vast niet toevallig betekent dat ook ‘bomen’ in  het Engels. “Van bomen en planten in veelheid van vormen, voor, achter, naast en door elkaar. Om mezelf te beperken heb ik gekozen voor bomen en onderdelen daarvan, het blad, de takken, maar ook de kracht van de boom, de vele verschillende vormen van bomen.
Ze vertelt: “Het is zoeken naar wat is mijn taal? Hoe druk ik me uit? Mijn tekeningen naknippen, dat bleek voor mij een vondst. De getekende bomen blijken zo in mijn hoofd te zitten dat een vertaling daarvan al knippende ontstaat. Door verschillende knipsels te combineren, als het ware te componeren, kleur te kiezen, vormen naast en op elkaar, stapeling, gebruik maken van transparantie.
Soms speelt toeval een rol als blijkt dat de achterkant van het knipsel beter past dan de geplande voorkant. Maar ook de beperking van de schaar en het formaat van het papier bepalen het uiteindelijke werk.”
De invloed van de seizoenen speelt een rol: in de winter wordt het karakter van de boom goed zichtbaar. In de lente het blad dat weer naar buiten wil; explosie van groenen. De herfst met alle kleuren en het blad dat zich goed laat bestuderen.
Dat resulteert in: juichbomen, treurbomen, statige bomen of sprookjesbomen. Wat maakt een boom een boom? En wat zie je niet? Soms de wortels zichtbaar maken. Spiegelen, symmetrie of juist niet? “Ik wil orde scheppen in de chaos, in de veelheid van vormen, door kijken, tekenen, schetsen.”
De knipsels die op de expositie Papier en Porselein te zien zijn zijn het resultaat van de afgelopen vijf jaar.

Kunstenaar: Judith de Vries

“Mijn werk in porseleinklei combineert mijn liefde voor de natuur en mijn liefde voor kleurrijke patronen.”

De Amsterdamse kunstenaar Judith de Vries (1957, Leiden) legde zich al in de lerarenopleiding “De Witte Lelie” Handvaardigheid en Textiele werkvormen toe op keramiek. Vanaf 1985 gaf ze daar zelf cursussen in.

Judith werkt al 35 jaar in porselein in haar atelier in Amsterdam. Ze gebruikt eigen technieken om porselein met de hand te vormen en te kleuren, kleurlagen op te bouwen en vervolgens zeer delicate plakjes te maken die ze gebruikt om haar stukken te vormen.

Judith zegt erover: “Porselein is het goud onder de kleisoorten, een heel wit en puur maar moeilijk materiaal om mee te werken.
Aanvankelijk koos ik voor technieken die deden denken aan textiele werkvormen: weven, vlechten, patchwork, wat resulteerde in zeer open vormen van rollen gekleurde klei. De ikat-achtige patronen, verkregen door het verschuiven van stroken klei, kwamen ook voort uit mijn textielachtergrond.
Op een gegeven moment ontdekte ik dat als ik plakjes gekleurde klei op elkaar legde en er vervolgens weer plakjes van af sneed, ik speciale effecten kon bereiken. Ik dacht dat ik iets heel unieks had bedacht, totdat ik ontdekte dat ik een eeuwenoude Japanse techniek gebruikte: Nerikomi, een techniek waarbij de kunstenaar de meest fantastische patronen kan creëren door verschillende kleuren klei op verschillende manieren samen te voegen. Omdat deze techniek erg arbeidsintensief is (er wordt veel tijd besteed aan het mengen van de kleuren, het vormen van de patronen, het vormen, afwerken, schrapen, schuren en glazuren) wordt het ook wel de ‘dief van de tijd van de kunstenaar’ genoemd.”

Een interessante vraag die ik mezelf stel is: “Is de inspiratie of de associatie eerst? “
Het komt vaak voor dat ik tijdens het maken iets bij toeval ontdek en dan de associatie krijg met iets dat bestaat, bijvoorbeeld met bloemen of vlinders. Dan kan het zo zijn, dat ik in de volgende stap veel meer stuur in de richting die ik van tevoren bepaal en dat mijn keuze van kleuren en patronen daar al op is afgestemd.
Maar ik kan ook geïnspireerd worden door een bezoek aan de dierentuin, ik woon bijvoorbeeld praktisch naast Artis (de dierentuin in Amsterdam), met al zijn exotische verrassingen, en vertaal deze in mijn kleurpatronen.

Ik heb mijn studiowerk altijd gecombineerd met lesgeven en dat vind ik een welkome afwisseling voor mijn dagelijkse werk in de studio.

Zie het filmpje op mijn website
Of volg een workshop of reguliere cursus bij mij.

https://www.judithdevries.com

Tentoonstellingen, exposities en publicaties
Werk van Judith de Vries wordt getoond in diverse vaste collecties o.a. in
Museum Boymans van Beuningen te Rotterdam.
Keramiekmuseum “De Tiendschuur”, Tegelen
Tree Art Museum- Peking - China
Sanbao Keramiekmuseum – Jingdezhen - China

En is te zien in vele tentoonstellingen. Een overzicht van exposities laatste tien jaar :
2021 Galerie Overstroom Amsterdam, duo expo met Trees van Mansfeld
Terra in China – expositie in Galerie Terra – Beijing- CHINA
10th China Changchun International Ceramic Symposium
2020 en 2021 Galerie des Arts en Luberon, Reillanne - Frankrijk
2019 De kunsttuin – Veenhuizen
Galerie Kunst 227 – Amsterdam
2018 Glas en keramiekbeurs - Leerdam
2017 Beelden in Gees; Internationale Porselein tentoonstelling
Tree Art Museum, Beijing, China
2016 Beelden in Gees
Galerie Terra Delft; Terra 30!
Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen “ Ceramique Botanique”
2015 Beelden in Gees
Kunst 227 Amsterdam
Open ateliers Centrum-Oost
2014 Keramiekmoment Diepenheim
2013 Keramikos docenten expositie
2011-2012 porselein tentoonstelling in de molen te Wassenaar

Publicaties in:
Colour in clay by Jane Waller, 1998
Contempory Porcelain by Peter Lane, 1995
Contempory Studio Porcelain by Peter Lane, 2003

Artikels in tijdschriften:
Keramiek magazine, 2018 nr.5
Kleine K Mels Boom, Nr. 4 / 2016
Keramiek nr. 5, 2008
Stook – Jaargang 1, nummer 1, 1996
Ceramic Review – maart/april 1995


Kunstenaar: Ina Brekelmans

lichtknoppen 

Ina Brekelmans

tekeningen en grafiek

‘Tekeningen, grafiek, natuur, buiten, mensen in de wind, ..……‘ dat is zo een opsomming die het werk van Ina Brekelmans schetst. ‘ Reizen in lijnen ’ is de titel die ze zelf gaf aan de expositie in galerie Overstroom. Deze expositie, die in juni 2020 zou plaats vinden, werd tijdens de lock down geannuleerd.
Maanden later, ter voorbereiding van de expositie “Reizen in lijnen” laat ze enthousiast zien hoe ze dit voorjaar, aan het begin van de lock-down, naar buiten ging om te tekenen. Geen grote reizen maar dichtbij, de natuur, vastgelegd in dagelijkse tekeningen.
'De natuur ging gewoon door. Het groeien en bloeien in de lente. Bloemen, bomen, nestelende vogels, terwijl de wereld stil stond…...', dit alles aandachtig vastgelegd in potloodlijnen.
Deze ' Reizen in lijnen' tijdens Corona, zullen te zien zijn in deze expositie in Galerie Overstroom. Aangevuld met Gelli-prints en Linoleumdrukken en Pontportetten.

'Ina Brekelmans, die de natuur op zo spontane wijze tegemoet treedt.' Hans Landsaat, de Kapberg, Egmond ad Hoef, 2017

Op haar website schrijft ze 'Wanneer ik buiten ben, ver van de drukke werkzaamheden in de stad en een plek gevonden heb om te tekenen, dan krijg ik vleugels. Zie het landschap vanuit een met zorg gekozen perspectief. Zet de eerste lijnen, die bepalend zijn voor de totstandkoming van de tekening. De lijnen nemen me mee de tekening in. Als dat goed staat volgt de rest. Selecteren, simplificeren en accentueren. Vanuit een verbonden voelen met de natuur en met een grote inzet van wit.'

Pontportretten, 2019

De uitgave ' Ina Brekelmans tekent Pontportretten ' zal in de expositie bij Galrie Overstroom, ter inzage liggen, naast een kleine selectie Pontportetten, tekeningen van mensen op de Pont, en gedichten van Ronald M. Offerman. Hij is dit voorjaar aan Corona overleden. Postuum heeft Ina Brekelmans twee nieuwe tekeningen voor hem gemaakt en worden aan deze expositie toegevoegd. Een ode aan de overleden dichter.
Over het ontstaan van de Pontportretten: In 2008 verhuisde ze van Amsterdam-Oost naar Amsterdam-Noord. “Wonen in Noord betekent bijna dagelijks heen en weer met de pont: op weg naar mijn atelier in West en andere werkzaamheden in musea en mijn werk als docent tekenen en grafiek. Op de pont staan mijn modellen klaar. Ze praten, lezen, zitten of hangen wat, ze checken hun telefoon; ze staan in elkaars armen verliefd te wezen of ze staan gedachteloos met hun hoofd in de wind. Heerlijk voor mij dat ze meevarend gedwongen zijn even stil te staan.
Dit boek is een ode aan het IJ en mijn liefdesverklaring aan de pont.”

Slatuinen 2008

De uitgave 'Ina Brekelmans tekent de Slatuinen' geeft met 12 kleurpotloodtekeningen, droge naald-etsen en zwart-wit foto's van natuurtuin de 'Slatuinen', een “paradijselijke oase in Amsterdam-West” weer.

Docent tekenen en grafiek

Naast haar autonome werk is Ina Brekelmans docent tekenen en grafiek, verbonden aan MK24 Amsterdam. Daarnaast geeft zij tekenlessen in eigen beheer, in de Hortus Botanicus gecombineerd met grafiek maken op haar atelier. Deze cursus heet: Van tekening tot prent.
Vanaf augustus 2009 is Ina Brekelmans docent aan de Hermitage voor Kinderen en vanaf 2011 in het Rembrandthuis. Zij geeft daar rondleidingen en workshops aan basisschoolkinderen.

CV

Ina Brekelmans (Princenhage, 1958) heeft haar opleiding gevolgd aan Tehatex (Tilburg / Amsterdam), de Gerrit Rietveld Kunstacademie (Amsterdam) en Hogeschool voor de Beeldende Kunsten in Amsterdam.

Expositie’s en meer(vanaf 2016)

2022 Groepsexpositie met NkvT, Schotse Huizen, Veere
2021 Werkperiode Ierland, Connemara, op uitnodiging van Stichting behoud van de Ierse venen en Janneke Tangelder (uitgesteld vanwege Corona)
2020 'Wit op Zwart ' tekeningen, solo, Kerk aan Zee, Muiderberg
2020 'Reizen in lijnen ', Solo, Galerie Overstroom, Amsterdam
2020 'Klein werk en miniaturen', met NkvT in de Amstelkerk, A'dam
2019 'Natuur getekend ', Groepsexpo met NkvT in Kasteel Groeneveld, Baarn
2019 Pop-up Grafiek expositie in de Kunstkapel, Amsterdam
2019 Deelname aan 'Lang leve Rembrandt', Rijksmuseum Amsterdam
2019 'Uitzicht ', 30 jaar vriendschap, Korte Vijverberg, Den Haag
2019 Boekpresentatie boek Pontportretten op de Pont in Amsterdam
2019 Afronding crowdfunding en productie boek en uitgaven kaartenmapjes
2019 Groepsexpositie met NkvT, Pictura, Groningen
2018 Start crowdfunding tbv boek 'Ina Brekelmans tekent Pontportretten'
2018 Deelname 'GAA drukt door', grafiekmanifestatie in Grote kerk, Alkmaar
2017 Deelname Kerstsale, WG Kunst, Amsterdam
2017 Groepsexpositie met NkvT, De Kapberg, Egmond ad Hoef
2017 Groepsexpositie met NkvT, Pictura Dordrecht
2016 Summershow, groep Nieuw Dakota, Francis Boeske Gallery, A'dam
2016 Groepsexpositie Kunst uit Noord in Museum de Noord met Pontportretten, A'dam
2016 'Verbinding' Grafiek Tentoonstelling, House of Arts and Crafts, A'dam
2016 Art West weekendtentoonstelling, Hallenkwartier, de Baarsjes, A'dam
2016 Groepexpositie, Galerie de Stoker 25 jaar, A'dam
2016 Pulchri, Biennale Nederlandse Kring van Tekenaars, Den Haag
2016 Kunstwechsel, groepstentoonstelling, Siegen Duitsland

 

facebook Ina Brekelmans
Instagram Ina Brekelmans
www.inabrekelmans.nl