logo-overstroom

Kunstenaar: Ferdi Visser

Ferdi Visser (Amsterdam, 1947 ) volgde lessen aan de vrije academie in Den Haag en cursussen gericht op de technische aspecten van de schilderkunst en grafiek.
Al heel lang fascineerde hem de schilderkunst. Door nauwgezet kunstwerken te bestuderen en door kopieën van meesterwerken te schilderen, maakte hij zich het schilderen eigen.

Naar aanleiding van de expositie “Wandeling naar het strand” in Galerie Overstroom zegt hij:
“Al zolang als ik mij kan herinneren heeft de beeldende kunst mij vergezeld. Soms als een trouwe vriend, soms als een irritante criticus, soms als een wijze leraar, soms als een slachtoffer waarop ik mij kon afreageren.
Ik gaf in mijn schilderijen uitdrukking aan wat ik ontdekte, wat mij ontroerde of wat mij als essentieel voor kwam. Het schilderen leerde mij zorgvuldig observeren, wat mij omgekeerd weer beter leerde schilderen. Soms vormde het ook een tegenwicht voor de dingen die ik op mij weg vond.
In mijn schilderijen gaf ik vorm aan onderbewuste of half bewuste gedachten en ideeën, maar ook stuurde de schilderkunst mijn inzicht.

Vaak schilder ik in projecten. Deze wandeling is zo'n project. De aanleiding tot dit project is tweeledig:
1. Ik kon een tijdlang niet hardlopen als gevolg van een achillespeesblessure en moest daarom wandelen, iedere dag een stukje verder om zo uiteindelijk het strand te bereiken. Onderweg maakte ik steeds een foto van de plek tot waar ik die dag was gekomen.
2. Ik las in die tijd een paar boeken van de Italiaanse fysicus Carlo Rovelli, namelijk: “The order of time” en “Reality is not what it seems”. In deze boeken legt hij uit wat de nieuwste inzichten in de fysica voor gevolgen kunnen hebben voor de manier waarop we tegen de werkelijkheid aankijken.
Carlo Rovelli heeft het over oplichtende electro- magnetische velden, over de illusie van de tijd en over de ruimte zelf, die ook als een soort ‘veld’ kan worden opgevat en die ‘korrelig’ zou zijn, als een soort cellen, waarvan de interactie de werkelijkheid zou bevatten. Ik vrees dat mijn samenvatting zeer veel te wensen over laat, maar het gevolg was dat ik op een andere manier naar de dingen om me heen ging kijken en in mijn verbeelding het electro- magnetisch veld inderdaad zag oplichten in de wereld om me heen. Ook ‘zag’ ik de cellen waaruit de ruimte is opgebouwd en hoe in hun interactie de wereld vorm krijgt.

Ik zocht daarop naar een vorm om dat in schilderijen om te zetten. Ik gebruikte gekreukeld papier en lijmde dat op doek om een soort celstructuur te maken, bedekte dat met verscheidene lagen gesso en liet vervolgens de zo ontstane cellen mijn hand leiden bij het schilderen van de beelden die ik in mijn hoofd had en waarvan ik de fotografische versie op mijn tablet bij de hand hield.
Het resultaat van deze exercitie hangt hier nu bijeen. Ik ben benieuwd wat u er van vindt.”

Exposities:
In de jaren 90 in Amsterdam meerdere malen Zonnegroet; Amstelveen, Vrije School; Diemen, Tandartspraktijk; Amsterdam, Galaxy Hotel
In 2005; Amsterdam, Barlaeus Gymnasium;
In 2021 Amsterdam, Galerie Overstroom

Kunstenaar: Reinier Kamphuis

Winter (3) 

Reinier Kamphuis (Amsterdam, 1951)
Na de middelbare school wijdt hij zich aanvankelijk aan cello- en pianostudie maar besluit zich in in 1978 toch volledig te richten op de schilderkunst. Hij is autodidact en volgde enige jaren privéles. Hij is liefhebber van de Duitse expressionisten aan het begin van de 20 ste eeuw. Hij is ook geïnspireerd door de geabstraheerde en zonovergoten landschappen van de colorist Wim Oepts.

Reinier werkt met acryl-, gouache- en olieverf op verschillende dragers. Voor zijn werk gaat hij uit van foto’s, kleine schetsen en herinneringen; zij dienen als uitgangspunt voor een schilderij of gouache.
Zijn schilderijen zijn geen weergave van de werkelijkheid maar van zijn beleving van dat landschap, stilleven, bloemen of interieur. De kleuren met forse penseelstreek aangebracht geven zijn eigen weergave. Compositie en kleurgebruik zijn belangrijk, maar ondergeschikt aan de spontaniteit van het schilderen. Met licht en schaduw komen de accenten in het werk. Op de landschappen geven luchten en weerspiegeling in het water de diepte van het beeld. Zijn werk is figuratief maar hebben ook een zekere mate van abstractie.

Zijn atelier is een verbouwde stal in het polderlandschap bij Amersfoort. Het staat midden in zijn ruim afgebeelde natuur. De hazen rennen verderop, de wolken drijven over. Met groot materieel wordt het grondwerk voor de Hoogwatergeul op de Veluwe, tussen Veessen en Wapenveld gegraven. Kamphuis legt veelvuldig zijn beeld ervan in schilderijen vast.

Exposities (selectie)

2000 Theo Swagemakers museum Haarlem
2001 Kasteel Zwaluwenburg Elburg
2002 Abdij Kaarsen Egmond – Binnen
Kunsttiendaagse Grootschermer
Galerie Bakker Wapserveen
2003 Expostal Grootschermer
2003 Galerie Pietershuis Haarlem
2006 Galerie Bakker Wapserveen
2011 Galerie De Kleine Hoogstraat Leeuwarden
2011 Galerie van den Broek Helenaveen

Zie ook www.reinierkamphuis.nl/

 

Kunstenaar: Jops Jacobs

Lelie 2019IMG E5590bij voor huntenkunst 2020 

Jops Jacobs (1947) werd in het Brabantse Dongen geboren als dochter van een koperslager. Van kinds af aan was ze gewend aan het spel van licht en kleur op de koperen platen in de werkplaat en de zon weerspiegelde in het roodgloeiende koper in de tuin van haar vader.
Als kind al hinkelend ,spelend, krassend in het zink en lood achter het huis groeide als vanzelf de wens om een handenarbeidopleiding te volgen. Daar openbaarden zich ongebondenheid, vrijheid en spel in de teken- en handenarbeidlessen. Later werd ze in Eindhoven HBO-lerares handenarbeid (NXX).

Al vroeg was er de behoefte meer te weten van blad en bloem. In de natuurlijke omgeving van de Betuwe werd de keuze om botanische grafiek te maken steeds sterker. Verschillende aanvullende masterclasses volgden, zoals polymeren 2000 in het Amsterdams Grafisch Atelier. In de verworven etstechniek werd de vernis-mou techniek toegepast.
.
In 2005 volgde o.a vanuit lidmaatschap van de Vereniging voor Originele Grafiek(VOG) deelname aan prentuitwisselingsprojecten in binnen en buitenland.
Als artist-in-residence van de Red Gate Gallery in Beijing in China in 2005 had ze “de tijd van mijn leven!” Steeds vaker nam ze deelname aan internationale tentoonstellingen: Todi (Italiïe sept 2005), Spanje Galerie Zero (2006), New York Gallery Icosahedron (2008).

Het blad in de natuur werd omgezet op de plaat en verbonden met de literatuur over archetypen (Jung ). Het gaat in haar botanische grafiek om kleine ingrepen in het blad met daarbij toegevoegde teksten. Het werk van Jops Jacobs is zo verbonden met de natuur, dat dit natuurgevoel haar enige uitgangspunt is. Zij wekt bloemen en vooral bladeren en grassen tot een nieuw leven. Het is, alsof haar prenten uit een verborgen herbarium komen, waarbij zij tekst en afbeelding tot een organisch geheel weet te smeden. Het verstilde blad komt in een prachtige herbarium, vormgegeven door een bekende restaurateur voor boek en papier.
“Steeds nieuwe boeiende bladeren komen op mijn weg.” In 2014 drukte ze de grootste prent (1.50 x 1.50 cm) bij Plaatsmaken in Arnhem van het blad Victoria Cruziana . In 2016 verwierf ze bij ‘Oogst voor etsen’ in Hummelo de Victoria Amazonica en de Lotus en de rijstpapier plant “Dit ligt te drogen onder m n vloerkleed”, zei ze later.

Exposities (selectie)
2001-2013 Galerie de Sleedoorn te Zetten
2001 De Zuid-Hollandse Grafiekmanifestatie te Den Haag
2002-2007 Galerie Spirit Amsterdam
2003 Universiteit Gent (België)
2003 Galerie Unita in Beek-Ubbergen bij Nijmegen
2004-2008 Grafiekwinkel INKT Flora tentoonstelling in den Haag
2004 Galerie Kdijk in Gendt
2005 2013 Galerie T. in Middelburg
2005-2013 Huntenkunst te Doetinchem (internationaal)
2005 Galerie Kadekunst Amsterdam
2005 Italië: Todi (Umbrië) E Monastero Delle Lucrezie
2006 Internationale Grafiek Manifestatie Groningen
2006 Galerie Zero Barcelona Spanje
2006 Galerie Lessedra Sophia (Bulgarije) world art print annual
2007 Museum Nagele hedendaagse prentkunst van 50 grafici
2007 Kasteel Doornenburg (Doornenburg bij Nijmegen)
2008 Galerie Icosahedron New York
2012 Lek art project Culemburg 2013
2013 Arboretum Kalmthout Antwerpen
2017 Hortus Laren
2017 Nederlands-Duitse grafiekbeurs Borken (D)
2018 Kunstschouw Westenschouwen
2018 Hortus Leiden
2017-2019 Internationale kunstbeurs Huntenkunst
2019 Nederlands-Duitse grafiekbeurs Borken (D)
2020 Galerie Overstroom Amsterdam
Activiteiten
Masterclasses en workshops in binnen- en buitenland

Zie www.jopsjacobs.com

 

 

Kunstenaar: Jan van Essen

Jan van Essen 

Jan van Essen (1944, Amsterdam) is gehecht aan de hectiek van Amsterdam. Maar in zijn schilderijen is rust, aandacht om met precisie de vormen en kleuren van vruchten, groenten en bloemen af te beelden.
Jan is autodidact en begon al op jonge leeftijd met schilderen. Hij werkt naar eigen foto’s die hij op zijn tochten door het Noord-Hollandse landschap maakt. Op de schilderijen wordt veelal het beeld vergroot waardoor er ruim aandacht voor de details is. Olieverf zorgt voor hem voor de juiste kleur en toonbeleving.
Met zijn portretten geeft Jan sprekend de mensen weer zoals je gisteren met hen sprak.

 

Exposities (selectie)
Jan van Essen exposeert al vanaf het begin van deze eeuw, ook in Frankrijk en België. Daarnaast is het werk in verschillende Europese landen in privébezit.
2002, 2003, 2004 Art Metz, Frankrijk
2005 Galerie “De Herberg”, Amsterdam
Galerie “Walls”, Amsterdam
2006 Kunstevenementen in Spaarnwoude en Heemskerk
2007 Zorgcentrum “Vondelstede” Amsterdam
Kookstudio “Delicious”, Nijmegen
2008 Zorgcentrum “waalboog”, Nijmegen
2009 Galerie “Thuillier”, Parijs, Frankrijk
2010 Artfair “BAAF”, Brussel, België
2013 Kunstevenement “Loods 6”, Amsterdam
Artfair “BAAF”, Brussel, België
2014 Pop-up galerie Amsterdam
Kunstevenement “Montmartre in Amsterdam”
2019 Java-Blend, Amsterdam

Website: www.reingold.nl