logo-overstroom

Kunstenaar: Daria Lavrova

Daria Lavrova (1980) is in Sint-Petersburg, Rusland, geboren.

Al van jongs af aan tekende zij graag en de beslissing om op een tekenschool te gaan lag dan ook voor de hand. De jaren negentig waren een heel moeilijke tijd voor een kunstenaars in Rusland en voor een tekenaar of ontwerper was nauwelijks tot geen toekomst weggelegd. Daarom ging zij na de middelbare school rechten studeren aan de Staatsuniversiteit van Sint-Petersburg en startte een carrière als jurist.

Maar dat betekende nog geen afscheid van haar kunstenaarschap. Tien jaar lang had zij inmiddels immers een klassieke opleiding gehad in tekenen, schilderen en toegepaste kunst. Ook tijdens haar studie volgde zij nog schilderlessen. Uiteindelijk werd zij geaccepteerd als lid van de Vereniging van Kunstenaars van Sint-Petersburg. In dat kader nam zij deel aan verschillende groepstentoonstellingen.
Het werk van Lavrova was in die tijd sterk beïnvloed door het kubisme en het constructivisme. In die stijlen werkten destijds alle Russische alternatieve, underground kunstenaars. Lavrova is gefascineerd door de innerlijke structuur van een object en streeft naar een zo levendig mogelijke compositie om zodoende de interactie èn intersectie van een object weer te geven, of het nu om een landschap of een stilleven gaat. Deze analytische benadering, de kunst om zowel de innerlijke logica als de harmonie van een tafereel te deconstrueren en weer op te bouwen blijft ook in haar latere werk sterk aanwezig.
Na enkele jaren liet Lavrova haar loopbaan als jurist varen en ging zij werken in een tekenfilmstudio. Na de geboorte van haar twee kinderen stapte zij over naar de boeiende wereld van de kinderboekenillustratie. Het illustreren van boeken stimuleerde haar tot het gebruik van een reeks van nieuwe technieken en media. Zij ging werken met kleurpotlood, krijt en pastel, die geschikt zijn voor snelle schetsen, met name in de openlucht.
In 2017 vertrok zij met haar gezin uit Rusland. Eerst naar Tallinn in Estland en uiteindelijk naar Amsterdam. Lavrova bleef ook nu tekenen en schilderen en specialiseerde zich in stadsgezichten. Daarbij richtte zij zich in haar werk niet zozeer op de bekende Amsterdamse favorieten als de grachten en grachtenhuizen, maar zocht zij juist de minder gebruikelijke stadsgebieden op, zoals de industrieterreinen, havens en voorsteden van de stad, die voor haar zeer interessante vormen en gedaantes hebben. Stadsesthetiek is daarmee het basisthema in haar werk geworden.
De serie "Mijn stadsgezichten", uitgevoerd met verschillende technieken zoals olieverf op doek en schetsen met inkt, vormt een tocht langs niet-toeristische plekken. De werken bieden zicht op de stad en getuigen van de blik van een nieuwsgierige kunstenaar, die meent dat ieder deel van de omgeving dienen kan als bron van energie: er is schoonheid in alles.

Lavrova was lid van de Vereniging van Beeldende Kunstenaars Meer-kunst te Amsterdam, van Kunst-ruim en “10x10artist”, en neemt deel aan verschillende kunstmanifestaties.

Zie ook het filmpje over haar werk

Exposities:

2009 - Groepsexpositie “Herfstsalon”, St.Petersburg
2009 - Groepsexpositie “Werken van het jaar”, Intarnational federation of artists, St.Petersburg
2009 - Jaarlijkse Groepsexpositie, Centraal Expo Hall, St.Petersburg
2010 - Groepsexpositie “Werken van het jaar”, IFA, St.Petersburg
2010 - Groepsexpositie “Vrouwen in kunst”, St.Petersburg

2011 - Jaarlijkse Groepsexpositie, Centraal Expo Hall, St.Petersburg
2011- 2012 - Reizende Groepsexpositie “Petersburg bijeenkomsten”, Pskov, Novgorod, Petrozavodsk
2011 - Groepsexpositie “Werken van het jaar”, IFA, St.Petersburg

2019 - Groepsexpositie “Meer-kunst 35 jaar”, Oosterkerk, Amsterdam
2021 - Groepsexpositie 10x10artist, Cafe Eijlders, Amsterdam
2021 – Duo-expositie met Dorien Bellaar “Amsterdam, wat ben je mooi”, Cafe Eijlders, Amsterdam

 

Kunstenaar: Niek Bruynzeel

Galerie Overstroom is vanaf 15 januari weer open, vrijdag – zondag 12 – 17 uur, maar………Er kunnen maar een beperkt aantal mensen tegelijkertijd binnen zijn: 3!. Wanneer u geen zin hebt om te wachten maak dan vooraf telefonisch een afspraak bij Galerie Overstroom (020 7727826) of de kunstenaar Niek Bruynzeel (06 22818728). En we controleren op de QR-code en we dragen allemaal een mondkapje!

 

Niek Bruynzeel (1952) woont en werkt in Amsterdam.

Zijn werk omvat een breed palet aan vormen en technieken: potloodtekeningen, assemblages, olieverfschilderijen, foto’s.
Na de Rietveld Academie van 1976 t/m 1982, waar hij koos voor grafiek en vrij schilderen als hoofdvakken, hield hij zich hoofdzakelijk bezig met etsen.
Later nam het tekenen met potlood een steeds belangrijkere plek in. 'Dwaalgasten', werd de noemer voor zijn serie potloodtekeningen, die intuïtief ontstonden als een combinatie van natuurlijke elementen en niet bestaande wezens. De sfeer lijkt totaal onlogisch maar is voor hem essentieel.
Er zijn raakvlakken met zijn assemblages. Deze zijn opgebouwd uit gevonden en afgedankte voorwerpen, fragmenten van beelden, hout, bot, rubber en in latexmallen gegoten porseleingips. Soms is een tekening aanleiding tot het maken van een assemblage maar omgekeerd komt ook voor.
Veel van zijn werk ontstaat zonder enig doel vooraf. Het avontuurlijke van het werken zelf, het weghalen en weer toevoegen laat sporen achter die leiden naar het moment dat hij uiteindelijk weet 'dit is mijn ding'.
In de schilderijen zijn landschappelijke elementen en de natuur in het algemeen een eerste aanleiding tot het maken van het werk. Vervolgens werkt hij verder zonder vooropgezet plan, een soort van reizen zonder bestemming vooraf. Het werk laat zich niet in één blik verklaren. Door het werken met dunne transparante verflagen blijven er restanten zichtbaar die een extra verdieping aan het geheel geven.
Bij de foto's ligt de nadruk op vergankelijkheid en veranderingen onder invloed van erosie en de tijd.
Niek vindt het fijn dat “er voor anderen ruimte blijft voor eigen interpretatie”.
Hij is lid van kunstenaarsverenigingen de Onafhankelijken, Leidse Lente, kunstRUIM
www.niekbruynzeel.nl

Exposities

Niek exposeert vanaf 1985, zowel solo als in groepsverband. Een greep uit de exposities van de afgelopen tien jaren:
2021
-Groepsexpo de Onafhankelijken 'Ondertussen Hier' met als gast Diana Lepelaar, Amsterdam
-Groepsexpo 'Ruimbaan voor de Makers' met Kunstruim in het Hyatt, Amsterdam
2020
-Trio expo met Fred Appel en Yvonne Leeman, 'Atelierschatten' in Zaansgroen, Zaandam
2019
-Solo expo in Zaansgroen, Zaandam
-Groepsexpo 'Wenteling' in de Kunstkapel, Amsterdam
-Groepsexpo met KunstRuim in het Hyatt, Amsterdam
-Solo expo Gemeentehuis Castricum
2018
-Groepsexpo 'de Huid' met de Onafhankelijken in Loods 6, Amsterdam
2017
-Duo expo met Ingrid Pijl, Wester Amstel, A'veen
-Solo expo in de Stompe Toren, Haarlemmerliede
-Groepsexpo 'Mijn Schrift' in Leidse Lente, Leiden
2016
-Groepsexpo, 'Heelmeesters' Raadhuis, Hilversum
-Groepsexpo, 'Heelmeesters 'Kasteel Groeneveld', Baarn
- Duo expo met Alexa Hillen, Galerie SPW 59, Haarlem
2015
-Open Ateliers Oost, het Manor hotel, Amsterdam
2014
-Groepsexpo, 'de Levensfabriek', Grote Kerk, Edam
2013
-Groepsexpo, in hotel Artemis, Amsterdam
2012
- Groepsexpo, 'Onuitputtelijke bronnen' in de Nieuwe Galerie, Amsterdam
-Open Ateliers Oost/Watergraafsmeer, Amsterdam
2011
-Groepsexpo, Xpozz, Utrecht
2010
-Solo-expo, galerie De Salon, Amsterdam

 

Kunstenaar: Rogier Alleblas

Het fotowerk van Rogier Alleblas(1969) is verontrustend en humoristisch tegelijk.
Rogier Alleblas maakt zijn vrije werk werk zowel analoog alsook digitaal. Dit zou het vermelden misschien niet eens waard zijn, als het eindresultaat niet zo verschillend zou zijn. 

Modern Times
We zien digitale kleuren stillevens die uiterlijk doen denken aan de Hollandse meesters van de 17e eeuw. Maar wat doet dat plastic daar in beeld? En daar ligt ook een Iphone. 
In een beeld uit de serie zien we verrot en beschimmeld fruit in een ander beeld een stapel prachtig uitgelichte medicijnen.
Vergankelijkheid en milieuproblematiek gevangen in een op het eerste gezicht onschuldig stilleven. De plastic zakjes zijn met prachtige vormen en licht gefotografeerd, toch klopt er iets niet. Alleblas digitale stillevens zijn niet vrijblijvend. De huidige samenleving waarbij consumeren, werkdruk en verspilling terugkerende thema's zijn, worden aangesneden in de schijnbaar zoete stillevens van Alleblas.

In het analoge werk van Rogier Alleblas 
zien we op veel van de foto's een figuur, een mannetje dat worstelt met zijn omgeving. De foto's van Alleblas roepen vragen op. Vragen die te maken hebben met de stand van zaken in de wereld. Water speelt een belangrijke rol in deze surrealistische beelden. 
Het veranderende milieu, de stijgende waterspiegel en milieurampen worden op de foto's verbeeld, het lijkt of de aarde de wereld weer terug verovert op de mens. Toch zijn de foto's ook grappig, dat maakt de beelden gelaagd en komt de ernstige boodschap op een ontspannen manier aan.

Techniek: Analoge zwart wit foto's die zijn beschilderd met olieverf.
De foto's zijn niet digitaal gemaakt en niet digitaal bewerkt. De analoge foto's zijn bijna allemaal in de studio gemaakt en op film geschoten. De zwart wit afdruk wordt met een laagje olieverf beschilderd en zo ontstaat een fotoschilderij waarbij de figuur in beeld in een onbestemd landschap het beste ervan probeert te maken. In deze techniek maakt Alleblas ook stillevens.

Rogier Alleblas studeerde af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag.(1993) In 1988 exposeerde hij voor het eerst als jongeling in een galerie. 
De afgelopen dertig jaar exposeerde Alleblas op fotofestivals zoals Naarden, bij kunstuitlenen door het hele land en maakte hij 6 boeken over Amsterdam, Den Haag en Berlijn. Hij maakt ook portretten voor bedrijven, woningcorporaties, magazines en privé, naast architectuurfoto’s en bedrijfsfoto’s, reportages op de bouw.
Hij werkte als assistent onder andere voor Erwin Olaf.
Rogier Alleblas woont en werkt met zijn gezin in Amsterdam.

www.rogieralleblas.nl


Zie voor een mooi filmpje over zijn werk


CV (afgelopen 10 jaar)

2018 – Heden Bestuursvoorzitter Stichting Noorder IJ kunst: 
Jaarlijkse Open Ateliers Amsterdam Noord
2016 Lid van Kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae
2010 Guströw Kunst und Umwelt Prijs Duitsland. Eerste Prijs
2010 Oprichting Berlijnse kunstenaarsgroep HollandHaus
2009 Genomineerd cultuurprijs Amsterdam Zeeburg
2008 Eisa Foto Award
2006 Uitzending van “ Het Klokhuis” fotografie Rogier Alleblas en Sabine Plamper
2003 – Heden Docent fotografie bij CREA Amsterdam
2003 Basisstipendium Fonds voor Beeldende Kunsten Vormgeving en Bouwkunst
2002 Voyager fotografieprijs

Fotoboeken (afgelopen 10 jaar)

2016 Bouwen en wonen uitgever M3H
2013 Oude muren nieuwe buren, uitgever de jonge Hond
2009 Zone (0)30, Berlijn Utrecht, uitgever Vrede van Utrecht
2008 De wereld in een straat, uitgever Inmerc
2006 Bleiswijk Blij(ft), uitgever gemeente Bleiswijk
2004 STILL, uitgever Focus Haarlem
2001 Heilige Huisjes, uitgever Nederlands Architectuur Instituut

Exposities (afgelopen 10 jaar)

2020
Pandemic g Hilversum musuem
 Kunstuitleen Alkmaar s Alkmaar
 Pride oost g Amsterdam
2019 Kunstuitleen voorburg g Voorburg
2018 Open ateliers Noord g Amsterdam
 Beeld bij water g Roden

2017

Arti et Amicitiae g Amsterdam
 Open ateliers Noord g Amsterdam
 Noordwaarts! g Amsterdam
 Nederlands Watermuseum s Arnhem
 Kunstbeurs Eindhoven g Eindhoven

2016
Museum Opsterlan g Gorredijk
 New Dakota g Amsterdam
 Art Zaanstad g Zaanstad
Waterlandse vloed s Waterland Zunderdorp

2015
Kunsthuis 18 g Naaldwijk
Post E.O. fort 1881 g Hoek van Holland

2014
Alive New York g New York(USA)

2013
Kunstuitleen Voorburg g Voorburg
OBA Amsterdam s Amsterdam

2012
Museum de Noord g Amsterdam

2011
Galerie RudolfV g Amsterdam
Naarden fotofestival g Naarden

2010
Smelik en Stokking Galerie g Rotterdam
Fenster 61 s Berlijn (D)
Güstrow Kunst und Umwelt g Güstrow (D)
BLO Atelier HollandHaus g Berlijn (D)
Darmstädter Fototage g Darmstadt (D)

 

 

Kunstenaar: Trees van Mansfeld

“tekenen met een schaar.”

De Amsterdamse kunstenaar Trees van Mansfeld (1958, Amstelveen) heeft een grafische opleiding. Ze studeerde aan de Rietveld academie. Ze deed handenarbeid en textiel, ze maakte zeefdrukken. Naast haar kunst werkt ze tegenwoordig bij de educatie afdeling van museum Ons' Lieve Heer op Solder in de Amsterdamse binnenstad.
Trees maakt ‘knipsels’. Zo noemt zij zelf haar werk waarbij ze uit allerlei soorten kleurig papier plant- en boomvormen knipt. Eerst tekent ze buiten bomen en planten. Later knipt ze de tekeningen na uit kleurig papier. In haar woorden is het “tekenen met een schaar.”
Met de verschillende knipsels probeert ze de natuur te benaderen door in al die vormen en lijnen ritme aan te brengen door ze over elkaar heen en naast elkaar te leggen. Kleuren kiezen en combineren, de kleur rood ontbreekt meestal niet.
Trees is haar voornaam, en vast niet toevallig betekent dat ook ‘bomen’ in  het Engels. “Van bomen en planten in veelheid van vormen, voor, achter, naast en door elkaar. Om mezelf te beperken heb ik gekozen voor bomen en onderdelen daarvan, het blad, de takken, maar ook de kracht van de boom, de vele verschillende vormen van bomen.
Ze vertelt: “Het is zoeken naar wat is mijn taal? Hoe druk ik me uit? Mijn tekeningen naknippen, dat bleek voor mij een vondst. De getekende bomen blijken zo in mijn hoofd te zitten dat een vertaling daarvan al knippende ontstaat. Door verschillende knipsels te combineren, als het ware te componeren, kleur te kiezen, vormen naast en op elkaar, stapeling, gebruik maken van transparantie.
Soms speelt toeval een rol als blijkt dat de achterkant van het knipsel beter past dan de geplande voorkant. Maar ook de beperking van de schaar en het formaat van het papier bepalen het uiteindelijke werk.”
De invloed van de seizoenen speelt een rol: in de winter wordt het karakter van de boom goed zichtbaar. In de lente het blad dat weer naar buiten wil; explosie van groenen. De herfst met alle kleuren en het blad dat zich goed laat bestuderen.
Dat resulteert in: juichbomen, treurbomen, statige bomen of sprookjesbomen. Wat maakt een boom een boom? En wat zie je niet? Soms de wortels zichtbaar maken. Spiegelen, symmetrie of juist niet? “Ik wil orde scheppen in de chaos, in de veelheid van vormen, door kijken, tekenen, schetsen.”
De knipsels die op de expositie Papier en Porselein te zien zijn zijn het resultaat van de afgelopen vijf jaar.