logo-overstroom

Kunstenaar: Kiek Jansen

Kunstenaar: Kiek Jansen

Bruidjes olieverf op doek 2015 90x120Kiek Jansen woont en werkt in Amsterdam. Ze studeerde eerst Frans en deed daarna de opleiding voor fysiotherapeut. Ze ging later naar Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam (1979-1984) waar ze zich vooral bezighield met grafiek. Later richtte zij zich op het schilderen. Ze combineerde het werk van fysiotherapeut met het maken van kunst. Met haar kennis van de Franse taal werd ze ook door de organisatie PUM (Project Uitzending Managers) enkele malen uitgezonden om als fysiotherapeut in Afrika collega fysiotherapeuten te begeleiden in hun werk. Zo kwam zij o.a. in Ladakh, Burkina Faso Zambia en Tunis. De weerslag van die ervaringen vind je terug in haar werk.

Zo is ze de laatste jaren actief bij Boost in Amsterdam, een “ontmoetingsplek waar mensen met en zonder een vluchtachtergrond samen werken aan verbinding, integratie en perspectief”. Ze werkte mee aan de taallessen door met cartoons met een kuikentje de Nederlandse werkwoorden, spreekwoorden en voorzetsels uit te beelden.

Kiek Jansen knipt en plakt, schildert en tekent. Het levert vaak een prentenboek of stripverhaal op (het Beestenboek van Fedde), maar ook het negenluik “Layla en Majnun” en veel op zichzelf staande schilderijen en collages. Ze gaf regelmatig workshops over collages op basisscholen, gaf cursussen in het maken van boeken op de academie te Zwolle (voorheen Kampen) en 's Hertogenbosch en workshops in eigen atelier en onlangs op het revalidatiecentrum te Amsterdam.

Van haar hand verschenen het boek New Yorktekeningen (uitgever Rijksacademie Amsterdam, 1985) en de kinderboeken WATDOETIENOU , Mamma wil dansen, Beestenboek voor Fedde en De 4 seizoenen (in eigen beheer: uitgeverij La Chatte 1986 - 2004)

Ze ontving in 1983 en 1984 de Willem Uriotprijs voor jonge kunstenaars. In 2006 is het negenluik “Layla en Majnun” door SBK Amsterdam aangekocht. Eerder werd werk van haar gekocht door de provincie Noord-Holland (1999), de Topografische kaart Amsterdam (1993) en Grafiek voor Kijkmappen Amsterdam (1981).

Over haar kunstwerken
Voor alles staat dat ze “een vreselijke verlangen heeft om iets te maken” ofwel: “ik wil iets doen met mijn gevoel”. Het materiaal is wisselend. Soms zijn het stoffen waarvan ze collages maakt, maar momenteel is dat olieverf op doek. “Olieverf is gevoeliger. Met schilderen raak je je onderwerp aan, Je streelt met verf. Het is heel fysiek."

De ontmoeting met andere culturen en landen is duidelijk te zien in haar collages en schilderijen. In haar werk is ook haar liefde voor de muziek te zien. Ze is zelf een enthousiaste amateur fluitist. In heel veel tekeningen, gouaches en schilderijen zingen de zangers op hun repetities. De melancholieke accordeonist prikkelde haar tot het maken van een serie schilderijtjes.

In haar latere werk schildert ze beelden uit haar jeugd. Bruidjes tijdens een processie onder toezicht van de nonnen, een groepsportret van broers en zussen in de tuin, een verjaardagsfeestje. Ze maakt penseeltekeningen met Oost-Indische inkt van bloemen die ze in haar jeugd vond in de weilanden, langs korenvelden en beken en in de moerassen van de Grote Peel.

Waarom die beelden van vroeger? “Dat is de melancholie over het verleden, over degene die ik toen was: zo ontvankelijk, zo nieuwsgierig. Door hierover te schilderen vertelt ik iets over mezelf, en brengt ik mezelf, en hopelijk ook de toeschouwer dicht bij dat gevoel van vroeger, dat zo intens was en zo goed in staat om te zien wat mooi en waar was. Bij dat gevoel te kunnen komen en weer zo ontvankelijk te kunnen zijn als toen je een kind was is helend en troostend.”

Haar huidige betrokkenheid bij de maatschappelijke en politieke ontwikkelingen zien we terug in cartoons over Putin en eerder in collages over Trump. In het schilderij van ‘de man in de boom’ uit ze haar zorg over de kap van bomen in de stad.

TENTOONSTELLINGEN (vanaf 2000)
-2000 “Het Gele Stoeltje Vorden, Gezondheidscentrum Holendrecht Amsterdam, Achter De Ramen , project Feike de Boerlaan, Amsterdam
-2003 HAM L 19 Kees Truyens Utrecht
-2004 Zeeburg: Wereldwijd
-2005 Achter De Ramen, project Feike de Boerlaan Amsterdam,De Groene Poort Middenbeemster, Restaurant “Het Badhuis” Zeeburg Amsterdam,
-2006 Galerie 14-16 Posthuys Texel, Nieuwe Uitleenschatten, A-kerk, Groningen, Tropenmuseum en SBK Amsterdam, Layla en Manjun l
-2007 African Studies Centre in Leiden
-2008 La Maison Familiale de Matisse, Bohain en Vermandois Frankrijk
-2009 Ars Leiden Galerie de Pieter Leiden
-2010 Reade (revalidatiecentrum te Amsterdam)
-2010 Open ateliers Zeeburg
-2011 Galerie 59 SBK Amsterdam Zuid
-2012 Galerie de Pieter Leiden
-2014 Galerie De Groene Poort Midden Beemster
-2014 Openbare bibliotheek Amsterdam Oost
-2015 Open Ateliers Centrum Oost, Splendor Amsterdam
-2015 Galerie Overstroom, Amsterdam
-2016 De Kunstmuur, Nederweert
-2016 en 2017WG Kunst, Amsterdam
-2017 Galerie Overstroom, Amsterdam

Kunstenaar: Sigrid van Essel

De weidsheid van het Nederlandse landschap

Over de kunstenaar en haar verhaal over haar werk

Sigrid van Essel (Davos, 1967) kwam eind jaren tachtig uit Zwitserland naar Nederland en volgde de opleiding aan de ABK Minerva, kunstacademie in Groningen. Ze is onder indruk van de verschillen tussen Zwitserland en Nederland. De open ruimte, begrensd door alleen de horizon, vormt een enorm contrast met de steile Alpentoppen rond Davos.
Na haar studie krijgt ze in 1997 haar atelier in Amsterdam Noord bij het IJ. “Het was een plek waar je de horizon nog kunt zien, maar wel vaak onderbroken door de ‘bergen’ die de Amsterdammers hebben gebouwd:”

De afgelopen vijftien jaar heeft ze zich intensief beziggehouden met het verbeelden van de stadsontwikkelingen rondom de Amsterdamse IJ-oever. Ze merkte ondertussen in zichzelf een steeds groter verlangen om zich te richten op het Nederlandse landschap.
Ze vertelt over de algemene deler in haar werk: “Misschien wel dat ik in elk schilderij, op elke horizon het ingrijpen van de mens aanstip.
Want in Nederland valt je blik altijd op de invloed van de mens. Die komt in alle schilderijen terug. In de vorm van een hek, een sloot, windmolens of andere objecten. Je kunt er niet omheen, de mens is altijd ergens te ontwaren. Hij is een onderdeel van het Hollandse landschap.

De spanning die ontstaat tussen de weidsheid van het platteland en de nietigheid van de objecten die erin voorkomen boeit me enorm. Het zijn namelijk juist die nietige objecten die het landschap bepalen, beheersen en dus vormgeven: windmolens, dijken, sluizen, gemalen, masten. Die tegenstelling inspireert me.

Ik schilder bijvoorbeeld landschappen met drassige weilanden breed uitgemeten op de voorgrond en daarboven een rommelige stadscontour. Een opeenstapeling van horizontale lijnen, die wordt onderbroken door hoog- en laagbouw in de verte.
De schilderijen zijn tekenachtig opgezet. Ik houd van het combineren van grote vlakken met daarin gedetailleerd getekende elementen.

Voor het maken van mijn beelden hanteer ik een techniek van transparantie: ik begin meestal met een dominante ondergrondkleur, die tot in de eindversie blijft doorschemeren door de kleurlagen die er overheen zijn gezet. De beelden krijgen daardoor vaak een monochrome uitstraling. Ook houd ik ervan om meerdere versies van een schilderij te maken waarbij de contouren steeds strakker worden en een grafisch karakter krijgen. “

Zo schildert Sigrid van Essel industriële vergezichten voor Akzo en Port of Amsterdam, en maakt schilderijen van de ontwikkeling van de zuidelijke IJ-oevers in de jaren 2000, die bij architecten als Sjoerd Soeters en stedenbouwkundige Ton Schaap aan de muur hangen. Ook grote bureaus als Claus en Kaan Architecten werken met haar samen.
Ze nam in 2017 twee jaar de tijd om Panorama Noordzicht te maken: Een 12 meter lang panorama-schilderij van Amsterdam-Noord op acht panelen, die een momentopname van het snelst veranderende stuk van de stad bieden.
Het stadsdeel Noord verwierf meer dan vijftig van haar schetsen, schilderijen en tekeningen, om de ontwikkeling van Noord tussen 2008 en 2013 vast te leggen.
In 2014 kwam haar boek “Amsterdam Verbouwd Verbeeld” uit met een prachtig geïllustreerd overzicht van haar werk.

Zie ook de korte film van Paul Enkelaar en Edwin Trommelen over expositie ‘IJ-oevers in beeld’ in 2018

Tentoonstellingen

-2021 ‘Mens en Land’, Laurenskerk Kolhorn
-2021 IJ Kunstcollectief in Nieuw Dakota, Amsterdam
-2021 Panorama Noordzicht, Buiksloterkerk Amsterdam
-2020 IJ Kunstcollectief in Nieuw Dakota, Amsterdam
-2019 IJ Kunstcollectief in Nieuw Dakota, Amsterdam
-2018 Borneo Architectuurcentrum ‘IJ-oevers in beeld’
--2018 Affspace Bern, Zwitserland ‘Niederländische Landschaften’
-2017 opdracht woningbouwontwikkelaar Wonam ‘Panorama Noordzicht’
-2015 ‘Over de brug’ Museum de Noord
-2014 Presentatie schilderij ‘Vogelvlucht Amsterdam Noord’, Stadsdeelkantoor Noord, voor select gezelschap
-2013 ‘Noord in beweging’ overzichtstentoonstelling Kunstopdracht 2008-2012, Kromthouthal, Amsterdam
-2012 100 jaar Kunstenaarsvereniging De Onafhankelijken in CBK Amsterdam Oost.
-2008-2012 Kunstopdracht voor het Stadsdeel Amsterdam Noord.
-2006-2007 Zuiderkerk Amsterdam (Dienst Ruimtelijke Ordening), expositie van 22 schilderijen tijdens de presentatie van het nieuwe boekje over de Zuidelijke IJ-oever getiteld ‘Langs het IJ’.
-2006 Overhoeksfestival, Shell-terrein Amsterdam Noord, panorama’s langs de IJ-oevers.
-2005 Zuiderkerk Amsterdam, ‘Amsterdam, Stad Aan Het Water’, expositie in stedenbouwkundige context georganiseerd door de Dienst Ruimtelijke Ordening Amsterdam over de ontwikkeling van de IJ-oevers met maquettes en 22 schilderijen.
-2004 Sjoerd Soeters Architectenburo, Amsterdam, Solo expositie op uitnodiging van Sjoerd Soeters over het Oostelijk Havengebied en in het bijzonder het Java-eiland, geopend door Ton Schaap (DRO) en Sjoerd Soeters. Passagiershal LOODS 6, georganiseerd door Kunststad, expositie met schilderijen over het Oostelijk Havengebied.
-2003 Gerechtsgebouw Amsterdam, duo-expositie met collega kunstenaar Hennie Houtkoop over tekeningen gemaakt tijdens zittingen op de rechtbank.
Paleis van Justitie Amsterdam, duo-expositie. Achter de Ramen, Amsterdam, solo-expositie.
-2001 Galerie Mos, Amsterdam. Kunstbeurs, Ahoy hallen, Rotterdam. ‘Switserland On The Move’, Den Haag, georganiseerd door de Zwitserse ambassade.

Opdrachten en verkopen
-2014/2015 Voor projectontwikkelaar Wonam, verschillende ontwerpen voor ‘de Steltloper’ aan de Ertskade Amsterdam (Oostelijk Havengebied).
-2014 Bizqit BV print op doek, Vogelvlucht Amsterdam Noord
-2014 RSM Niehe Lancee Kooij, expositie en presentatie boek en aankoop een werk
-2011 Projectontwikkelaar Ymere, ‘Overhoeks’ en ‘Waterlandplein’
-2010 Woningstichting De Key, ‘De Houthavens’
-2009 ING Vastgoed Ontwikkeling, ‘Winkelcentrum Boven IJ’
-2009 Deep BV, Hydrografie&Geofysica, ‘Het IJ’
-2008-2012 Kunstopdracht voor het Stadsdeel Amsterdam Noord. Transformatie Amsterdam Noord. Vijfjarige opdracht om de ontwikkeling van Amsterdam Noord met tekeningen en schilderijen te documenteren.
2011 Schilderij in opdracht voor projectontwikkelaar Ymere.
-2003-2006 Claus en Kaan Architecten, gedurende deze opdrachten uitgevoerd ten behoeve van het ontwikkelen van ontwerpen en visualiseren van architectonische ontwerpen, voor de Zuidas, de Houthavens en IJburg.
-2006 Uitreiking eerste IJ-Over Award, georganiseerd door het Bouwfonds in het Muziekgebouw aan het IJ. De award stelde een miniatuur voor dat ik geschilderd had van het Panorama Kop Java eiland. Boven-IJ Ziekenhuis, Amsterdam
-2005 VEBAN, bedrijvenvereniging Amsterdam Noord, ter ere van lustrum, geschenk voor het Stadsdeel Amsterdam Noord. Euro Cargo Aviation, transportorganisatie op Schiphol, vervaardigen van groot schilderij over vliegtuigen en vliegveld. Kinetisch Noord, tweeluik over NDSM Werf Amsterdam.
-2004 NIVEM, schilderijen voor een serie van twaalf kleine schilderijen voor relatiegeschenk. ROVER reisorganisatie, uitgave ansichtkaarten van mijn werk als relatiegeschenk.
Akzo Nobel, diverse opdrachten portretten van de fabriek, fabrieksinterieur, relatiegeschenken en ontwerptekening voor illustratie ter ere van 50- jarig bestaan van een fabrieksonderdeel (FCC). een aanblik van 360 graden van het uitzicht over Noord.

Kunstenaar: Daria Lavrova

Daria Lavrova (1980) is in Sint-Petersburg, Rusland, geboren.

Al van jongs af aan tekende zij graag en de beslissing om op een tekenschool te gaan lag dan ook voor de hand. De jaren negentig waren een heel moeilijke tijd voor een kunstenaars in Rusland en voor een tekenaar of ontwerper was nauwelijks tot geen toekomst weggelegd. Daarom ging zij na de middelbare school rechten studeren aan de Staatsuniversiteit van Sint-Petersburg en startte een carrière als jurist.

Maar dat betekende nog geen afscheid van haar kunstenaarschap. Tien jaar lang had zij inmiddels immers een klassieke opleiding gehad in tekenen, schilderen en toegepaste kunst. Ook tijdens haar studie volgde zij nog schilderlessen. Uiteindelijk werd zij geaccepteerd als lid van de Vereniging van Kunstenaars van Sint-Petersburg. In dat kader nam zij deel aan verschillende groepstentoonstellingen.
Het werk van Lavrova was in die tijd sterk beïnvloed door het kubisme en het constructivisme. In die stijlen werkten destijds alle Russische alternatieve, underground kunstenaars. Lavrova is gefascineerd door de innerlijke structuur van een object en streeft naar een zo levendig mogelijke compositie om zodoende de interactie èn intersectie van een object weer te geven, of het nu om een landschap of een stilleven gaat. Deze analytische benadering, de kunst om zowel de innerlijke logica als de harmonie van een tafereel te deconstrueren en weer op te bouwen blijft ook in haar latere werk sterk aanwezig.
Na enkele jaren liet Lavrova haar loopbaan als jurist varen en ging zij werken in een tekenfilmstudio. Na de geboorte van haar twee kinderen stapte zij over naar de boeiende wereld van de kinderboekenillustratie. Het illustreren van boeken stimuleerde haar tot het gebruik van een reeks van nieuwe technieken en media. Zij ging werken met kleurpotlood, krijt en pastel, die geschikt zijn voor snelle schetsen, met name in de openlucht.
In 2017 vertrok zij met haar gezin uit Rusland. Eerst naar Tallinn in Estland en uiteindelijk naar Amsterdam. Lavrova bleef ook nu tekenen en schilderen en specialiseerde zich in stadsgezichten. Daarbij richtte zij zich in haar werk niet zozeer op de bekende Amsterdamse favorieten als de grachten en grachtenhuizen, maar zocht zij juist de minder gebruikelijke stadsgebieden op, zoals de industrieterreinen, havens en voorsteden van de stad, die voor haar zeer interessante vormen en gedaantes hebben. Stadsesthetiek is daarmee het basisthema in haar werk geworden.
De serie "Mijn stadsgezichten", uitgevoerd met verschillende technieken zoals olieverf op doek en schetsen met inkt, vormt een tocht langs niet-toeristische plekken. De werken bieden zicht op de stad en getuigen van de blik van een nieuwsgierige kunstenaar, die meent dat ieder deel van de omgeving dienen kan als bron van energie: er is schoonheid in alles.

Lavrova was lid van de Vereniging van Beeldende Kunstenaars Meer-kunst te Amsterdam, van Kunst-ruim en “10x10artist”, en neemt deel aan verschillende kunstmanifestaties.

Zie ook het filmpje over haar werk

Exposities:

2009 - Groepsexpositie “Herfstsalon”, St.Petersburg
2009 - Groepsexpositie “Werken van het jaar”, Intarnational federation of artists, St.Petersburg
2009 - Jaarlijkse Groepsexpositie, Centraal Expo Hall, St.Petersburg
2010 - Groepsexpositie “Werken van het jaar”, IFA, St.Petersburg
2010 - Groepsexpositie “Vrouwen in kunst”, St.Petersburg

2011 - Jaarlijkse Groepsexpositie, Centraal Expo Hall, St.Petersburg
2011- 2012 - Reizende Groepsexpositie “Petersburg bijeenkomsten”, Pskov, Novgorod, Petrozavodsk
2011 - Groepsexpositie “Werken van het jaar”, IFA, St.Petersburg

2019 - Groepsexpositie “Meer-kunst 35 jaar”, Oosterkerk, Amsterdam
2021 - Groepsexpositie 10x10artist, Cafe Eijlders, Amsterdam
2021 – Duo-expositie met Dorien Bellaar “Amsterdam, wat ben je mooi”, Cafe Eijlders, Amsterdam

 

Kunstenaar: Niek Bruynzeel

Galerie Overstroom is vanaf 15 januari weer open, vrijdag – zondag 12 – 17 uur, maar………Er kunnen maar een beperkt aantal mensen tegelijkertijd binnen zijn: 3!. Wanneer u geen zin hebt om te wachten maak dan vooraf telefonisch een afspraak bij Galerie Overstroom (020 7727826) of de kunstenaar Niek Bruynzeel (06 22818728). En we controleren op de QR-code en we dragen allemaal een mondkapje!

 

Niek Bruynzeel (1952) woont en werkt in Amsterdam.

Zijn werk omvat een breed palet aan vormen en technieken: potloodtekeningen, assemblages, olieverfschilderijen, foto’s.
Na de Rietveld Academie van 1976 t/m 1982, waar hij koos voor grafiek en vrij schilderen als hoofdvakken, hield hij zich hoofdzakelijk bezig met etsen.
Later nam het tekenen met potlood een steeds belangrijkere plek in. 'Dwaalgasten', werd de noemer voor zijn serie potloodtekeningen, die intuïtief ontstonden als een combinatie van natuurlijke elementen en niet bestaande wezens. De sfeer lijkt totaal onlogisch maar is voor hem essentieel.
Er zijn raakvlakken met zijn assemblages. Deze zijn opgebouwd uit gevonden en afgedankte voorwerpen, fragmenten van beelden, hout, bot, rubber en in latexmallen gegoten porseleingips. Soms is een tekening aanleiding tot het maken van een assemblage maar omgekeerd komt ook voor.
Veel van zijn werk ontstaat zonder enig doel vooraf. Het avontuurlijke van het werken zelf, het weghalen en weer toevoegen laat sporen achter die leiden naar het moment dat hij uiteindelijk weet 'dit is mijn ding'.
In de schilderijen zijn landschappelijke elementen en de natuur in het algemeen een eerste aanleiding tot het maken van het werk. Vervolgens werkt hij verder zonder vooropgezet plan, een soort van reizen zonder bestemming vooraf. Het werk laat zich niet in één blik verklaren. Door het werken met dunne transparante verflagen blijven er restanten zichtbaar die een extra verdieping aan het geheel geven.
Bij de foto's ligt de nadruk op vergankelijkheid en veranderingen onder invloed van erosie en de tijd.
Niek vindt het fijn dat “er voor anderen ruimte blijft voor eigen interpretatie”.
Hij is lid van kunstenaarsverenigingen de Onafhankelijken, Leidse Lente, kunstRUIM
www.niekbruynzeel.nl

Exposities

Niek exposeert vanaf 1985, zowel solo als in groepsverband. Een greep uit de exposities van de afgelopen tien jaren:
2021
-Groepsexpo de Onafhankelijken 'Ondertussen Hier' met als gast Diana Lepelaar, Amsterdam
-Groepsexpo 'Ruimbaan voor de Makers' met Kunstruim in het Hyatt, Amsterdam
2020
-Trio expo met Fred Appel en Yvonne Leeman, 'Atelierschatten' in Zaansgroen, Zaandam
2019
-Solo expo in Zaansgroen, Zaandam
-Groepsexpo 'Wenteling' in de Kunstkapel, Amsterdam
-Groepsexpo met KunstRuim in het Hyatt, Amsterdam
-Solo expo Gemeentehuis Castricum
2018
-Groepsexpo 'de Huid' met de Onafhankelijken in Loods 6, Amsterdam
2017
-Duo expo met Ingrid Pijl, Wester Amstel, A'veen
-Solo expo in de Stompe Toren, Haarlemmerliede
-Groepsexpo 'Mijn Schrift' in Leidse Lente, Leiden
2016
-Groepsexpo, 'Heelmeesters' Raadhuis, Hilversum
-Groepsexpo, 'Heelmeesters 'Kasteel Groeneveld', Baarn
- Duo expo met Alexa Hillen, Galerie SPW 59, Haarlem
2015
-Open Ateliers Oost, het Manor hotel, Amsterdam
2014
-Groepsexpo, 'de Levensfabriek', Grote Kerk, Edam
2013
-Groepsexpo, in hotel Artemis, Amsterdam
2012
- Groepsexpo, 'Onuitputtelijke bronnen' in de Nieuwe Galerie, Amsterdam
-Open Ateliers Oost/Watergraafsmeer, Amsterdam
2011
-Groepsexpo, Xpozz, Utrecht
2010
-Solo-expo, galerie De Salon, Amsterdam