logo-overstroom

Annechien van de Weijer

Annechien van de Weijer (1965, Amsterdam) woont en werkt in Amsterdam.

Na haar studie Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam vond zij werk in de informele zorg. Sociaal werk trok meer dan de culturele sector.
Daarnaast maakte zij de afgelopen twee decennia kunst. Haar werkvelden zijn tekenen, schilderen en textiele werkvormen. Na een cursus decoratief tekenen waarbij werd geknipt en geplakt met gekleurd papier, kwam Annechien op het idee datzelfde te doen met textiel. Dat resulteerde aanvankelijk in grote, kleurrijke wandkleden met voorstellingen uit de natuur. Latere, kleinere werken laten een innerlijke strijd van de kunstenaar zien.
Tekenen deed ze al van jongs af aan. Een voorbeeld voor haar was haar vader Matthijs van de Weijer, een zeer begaafde tekenaar. Terwijl Matthijs zich liet inspireren door landschappen en architectuur, richt Annechien zich op mensen in haar omgeving. Vanwege het mooi diepzwarte resultaat dat bereikt wordt met Oostindische inkt, werkt ze daar graag mee.
Ook in haar schilderijen zijn mensen en soms dieren het onderwerp. De basis van het schilderen met acryl leerde ze in het atelier van Liesbeth Sijsling. Toen ze zich ging toeleggen op het portret kreeg ze lessen van Katelijn Bergman, Wilma Caris en Cornelie Bartlema. Daarbij lag de nadruk op originaliteit, gebruik van licht en kleur en nauwkeurige waarneming.

Vaak gaat de aandacht uit naar de wereld buiten haar, die altijd dichtbij is: vrienden en familie en hun (huis)dieren. Bij de expositie “Mijn mensen” schreef ze: Voor mijn werken naar de waarneming maak ik gebruik van foto’s uit heden, bijvoorbeeld bij “Sandra”, en verleden, zoals in “Joost op de Eikenweg”. Daarop is mijn broer als kleuter te zien voor het huis van opa en oma.“ Annechien wil vooral mooie afbeeldingen maken, niet per se flatterend voor de geportretteerde

De gevoelswereld van Annechien zelf komt op de expositie “Mijn mensen” tot uitdrukking in een viertal abstracte tekeningen en één schilderij, die vrouwelijkheid en sensualiteit verbeelden. Eén daarvan is “Courage”. In “Sweet Sixteen”, een wandkleed uit een kleine reeks, draait het eveneens om emotie en psyche.

Exposities

  • bij MLB Galerie in Amsterdam ‘Door elkaar. Waar sporen kruisen.’ Met Jeanine Keuchenius
    en Gerard Rutteman, 2016.
  • Galerie Overstroom in Amsterdam . “Mijn mensen”. 2024

Bert Grotjohann

De veelzijdige glaskunstenaar, beeldhouwer, schilder, tekenaar en graficus Bert Grotjohann (Rotterdam, 1939) volgde een grafische opleiding aan het Instituut voor Kunstnijverheids Onderwijs en aan de Gerrit Rietveld Academie. Hij kreeg schilderles van Gerrit van ’t Net, bij wie hij onder meer veel opstak van de kleurenleer.

Hij was grafisch ontwerper bij Ahrend en intensief met glas bij Glasatelier van Tetterode. In de jaren zestig ontstonden vanuit figuratieve tekeningen abstracte en surrealistische werken op papier, waaronder een grote hoeveelheid etsen en litho’s.
In de jaren ’70 - ’80 voerde hij omvangrijke monumentale opdrachten uit, o.a. wand-reliëfs in mixed media en glasramen in glas-appliqué. Hij paste de glas-in-loodtechniek op vernieuwende wijze toe in gebouwen en kerken in diverse plaatsen in Nederland.
In zijn latere werk experimenteert hij met zgn. ‘fusing’technieken, waardoor driedimensionale, vrijstaande glas‘aquarellen’ ontstaan. Zijn glas-objecten zijn wonderlijke en verrassende composities van lijn, vorm en kleur: de over elkaar geplaatste en met elkaar vermengde lagen geven aan deze objecten een mysterieuze en sprookjesachtige diepte. Hij maakte veel van zijn objecten met glasblazer Richard Price.
Ook tijdens de glasexperimenten werkt hij gestadig door aan grote monumentale doeken, om zodoende een brug te slaan tussen de vloeiende en volgzame materie van de verf en de weerbarstige, onbuigzame, zeer breekbare eigenschappen van glas.

Het schilderen met olieverf en aquarelleren ging gelijktijdig onverminderd door. Zijn grafische vormgeving is altijd een bepalend element gebleven in het werk, het geeft het eigen karakter aan zijn schilderkunst. In zijn schilderijen zien wij dit terugkomen in zijn zoektocht naar een wisselwerking tussen oppervlak en lijn (in al zijn facetten). Dit komt tot uiting door de grote vlakken, die worden onderbroken, en afgewisseld door dunne lijnen in de voorstelling.
Hij laat zich niet vangen in een stijl of richting, maar laat zich leiden door vrije associatie, dan weer gaat hij over tot een minutieuze uitwerking van figuratieve details, waarbij de oude schildertechnieken gerespecteerd worden..
In zijn werk herkent men zijn ongebreidelde spontaniteit, waarbij altijd het creatieve proces zijn voornaamste drijfveer is. “Spontaniteit ontstaat pas als je de techniek beheerst.”

Veel van zijn grafisch werk bevindt zich in rijksbezit en particuliere verzamelingen. Hij schilderde voor het Provinciehuis Haarlem zijn drieluik “De grijze havens” en kreeg daarvoor in 1967 de Thérèse van Duyl-Schwarze-prijs uitgereikt..

Hij is lid van de Vereniging van beeldend kunstenaars, Maatschappij Arti et Amicitiae.

Exposities en publicaties

Er verschenen vele artikelen en enkele boeken van en over Bert Grotjohann. Hij heeft meer dan 100 tentoonstellingen op zijn naam staan, waaronder die in het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Museum Jan van der Togt in Amstelveen 2014. Hij toonde daar zijn glasobjecten met glasblazer Richard Price. 
In 2024 is er nog een expositie van Bert Grotjohann: “Hommage aan Ton Albers” in het Dorpshuis in Duivendrecht. Daar zijn naast het nagelaten werk van zijn overleden vriend Ton Albers ook eigen aquarellen en tekeningen van Bert Grotjohann. Alberts was één van de bekendste Nederlandse aquarellisten.

> www.bertgrotjohann.nl

Gineke Zikken

Gineke Zikken

Gineke Zikken (Annen Drenthe, 1959) werd na een studie Nederlands aan de universiteit in Groningen en werk in de ICT actief in de kunst. Ze volgde haar opleiding aan de Wackers Academie in Amsterdam (1994 – 1999).

Haar werk is figuratief, ritmisch en met heldere kleuren. Ze zegt: “Ik ben altijd op zoek naar mooie kleuren, vlakken en lijnen”. Door de compositie nijgen haar olieverfschilderijen ook naar abstractie. Het zijn Nederlandse, Franse en Spaanse heldere landschappen van weilanden, rivieren, heuvels als ‘getuigen van stilte en verlatenheid’. Waaronder ook haar Drenthse ‘achtertuin’: Gineke Zikken woont in Valthe. “Wat ik in een landschap zie? Ik weet het niet. Ik kan het althans niet in woorden uitdrukken. Maar als ik het zie, dan herken ik het. Het heeft in ieder geval met kleur en vorm te maken. Daar waar ik voor mijn plezier nooit zou gaan wandelen, daar vind ik vaak mijn interessantste motieven. Als schilder kijk ik heel anders dan als toerist: ik zie ritmen van zich herhalende vormen, zoals puntdaken van bijvoorbeeld kassen of strakke, zwarte banen van waterbassins, die mij treffen.”

Ze maakte ook Amsterdamse of Rotterdamse en andere Europese havengezichten. “Al in de tijd dat ik op de kunstacademie zat maakte ik schetsen in de Amsterdamse haven. Daar vond ik wat ik zocht. Heldere vormen en prachtige kleuren. Dat zijn nog steeds de belangrijkste elementen in mijn schilderijen. Ook in de landschappen die als meer “schilderachtig” te boek staan.”.

De mens zelf was veelal afwezig in haar werk, maar de laatste jaren schildert ze ook straattaferelen uit Afrika, stadsgezichten van New York en Amsterdam.

Ze exposeert regelmatig in verschillende galeries in het land en wordt vaak uitgenodigd om deel te nemen aan schilderweken, zowel in Nederland (zoals Katwijk, Noordwijk en Bergen) als in het buitenland: (Usedom (Duitsland), Skive (Denemarken), Lamu (Kenia).

Exposities en activiteiten (afgelopen 10 jaar):
2023
- open ateliers Amsterdam Noord
- galerie Artacasa Amsterdam
- Stadsmuseum Woerden-Vakantieschetsen toen en nu
- Kunstzaal Van Heijningen Den Haag
- galerie Artacasa Amsterdam- Mijn stad
- Haagse schooldag, winnaar publieksprijs
- IJ-kunstcollectief (NDSM-Fuse) Amsterdam
- Schilderfestival Katwijk

2022
- Museum Valse Kunst Vledder
- Kunstzaal Van Heijningen Den Haag
- SKIZ Painting colony Zagorje Slovenië

2021
- kunstzaal Van Heijningen Den Haag
- galerie de Vis (Harlingen)
- Schilderfestival Noordwijk
- Zandvoorts museum - landschappen

2020
- galerie Drents Schilder genootschap Assen
- IJ kunstcollectief Nieuw Dakota Amsterdam
- Schilderfestival Katwijk
- Lamu painters festival (Kenia)

2019
- Kunst aan de Vaart Assen
- IJ kunstcollectief Nieuw Dakota Amsterdam
- Plein-air Glyngøre Denemarken
- Galerie Paterswolde
- open ateliers Noord Amsterdam
- Kunstzaal Van Heijningen Den Haag

2018
- Schilderfestival Katwijk
- Kunstzaal Van Heijningen Den Haag
- Galerie Bonnard Nuenen

2017
- Kunst10daagse Bergen
- Galerie Appelbergen Onnen
- Plein-air Usedom (Duitsland)
- Berlijn
- Galerie Bonnard Nuenen

2016
- Kunst en Antienkbeurs Naarden
- Realisme 16 Amsterdam (met De Vis)
- Contemperary Art Fair Rotterdam (met De Vis)
- Nieuw Dakota - Amsterdam
- Kunstzaal Van Heijningen Den Haag
- Galerie Paterswolde
- Galerie Polhus - Nijkerk
- Koppelaars Kunsthuiskamer - Amsterdam
- schilderfestival Katwijk

2015
- Kunst en Antiekbeurs Naarden
- Lamu painters festival (Kenia)
- Kunstzaal Van Heijningen Den Haag
- Halte Zamenhofstraat
- Galerie Paterswolde
- Galerie Artacasa - Amsterdam

2014
- Realisme 14 Amsterdam (met De Vis)
- CBK Emmen
- Kunst en antiekweekend Naarden
- Chickabee Art Galleries De Haan (België)
- Kunstzaal Van Heijningen Den Haag
- Museum Het Ford - Hoek van Holland
- Art Zaanstad
- Galerie De Vis - Harlingen
- Raadhuis De Paauw - Wassenaar

2013
- Realisme 13 Amsterdam (met De Vis)
- Het Raadhuis Eenrum
- Artacasa Amsterdam
- Schilderfestival Katwijk
- Chickabee Art Galleries De Haan (België)
- Open ateliers Noord
- Kunstzaal Van Heijningen Den Haag
- Galerie De Vis Harlingen



Website: www.ginekezikken.nl

Bernard van Lammeren

Bernard van Lammeren (Aalsmeer, 1952) is opgeleid als socioloog en werkte tot voor kort als journalist, tekstschrijver en redacteur. Maar hij tekent al zijn hele leven en in 1995 stortte hij zich serieus op grafiek en schilderen.
Van Lammeren begon met het jarenlang volgen van lessen in etsen en litho bij MK24-docent Guus Glass. Na het leggen van deze ondergrond nam hij lessen bij zoveel mogelijk verschillende docenten, bij MK24 en de Wackers Academie. Zijn schilderwerk vertoont duidelijk een grafische inslag.
Een andere blijvende indruk maakte een workshop van docent Hans van Amstel in Durgerdam. “Hij liet ons door het lintdorp fietsen en razendsnel schetsjes maken van plekken die ons opvielen, al was het maar vanuit een ooghoek. Het leerde mij dat ons oog vlugger beslist dan ons denkende brein. Het ziet in een flits beslissende details waarvan je pas na veel nadenken en proberen ontdekt dat ze in de compositie niet gemist kunnen worden." Dat leidde tot een vorm van realisme die hij zelf omschrijft als "een soort zuiveringsproces”. Aan de basis liggen doorgaans zelfgemaakte foto's die hij op atelier uitwerkt. Dat uitwerken houdt in "dat ik onderzoek wat me eigenlijk zo boeit aan het door mij uitgekozen en ingekaderde beeld. Hoewel de eerste opzet er vaak snel staat, kan het maanden of zelfs een jaar duren voor ik tevreden ben. Eventueel gebruikte foto’s liggen dan allang op de ateliervloer."
"Mijn oudere werk is verstild en heeft rustige composities. Het recentste is rijker aan details. Ik ben ook elementen en dramatische effecten gaan toevoegen. Maar de basis blijft observeren, analyseren en noteren, met veel oog voor compositie, toon, ritme en dynamiek.
Met dit alles probeer ik beelden te maken die overeind blijven en niet vervelen."
"Als er symboliek in mijn werk zit, heeft het meestal mij opgezocht, in plaats van andersom. Vaak gebeurt dat pas bij het verzinnen van de titel (“12 september” is een sterk voorbeeld). Ook als foto’s mijn vertrekpunt waren, en ondanks mijn tijdrovende werkwijze, ben ik aan het eind soms zelf verbaasd door wat ik heb gemaakt.”
De schilderijen tonen vaak gebouwen, stations, bruggen, wegen in Amsterdam. Tot Van Lammerens voorbeelden behoren Hockney en Hopper. Geïnspireerd door Hockney's polaroidassemblages deelt hij beelden soms op in fragmenten. Ook maakt hij soms meerdere versies van eenzelfde voorstelling, om die versies daarna weer samen te voegen tot een tableau. Dat resulteert in een suggestie van beweging of tijdsverloop.

In 2020, 2021 en 2023 nam Bernard van Lammeren deel aan Open Ateliers Oost in Amsterdam. In 2023 in de Dokzaal

Zie voor een filmpje over het werk van de kunstenaar: doorklik naar filmpje https://www.youtube.com/watch?v=qAH_ks5zbOo

Zie ook: www.bernardart.net