DIJKBEWAKING IN GALERIE OVERSTROOM
De bewaking wordt verricht door Kunst in Quarantaine, jonkheer Heinsohn en Judith Heinsohn.
Kunst in Quarantaine (KinQ) is een samenwerking van Regina Jacometti, Brigitta Ruven en Pim Jonker. Hun start was in 2013 en de naam komt af van het gezamenlijk gebruik van een werkruimte in het Ontsmettinggebouw in het Amsterdamse Oostelijke Havengebied. KinQ maakt collages meestal met een verhalend karakter. Kenmerkend is dat in vrijwel al het werk textiele materialen worden gebruikt. Het zijn van man of vrouw is één van de leidraden. Maar ook natuur en architectuur komen aan bod. Of cultuur versus natuur. Realisme dan wel fantasie. Echt of onecht. Depressief en toch vrolijk. Een afbeelding op een afbeelding. Kunst in Quarantaine streeft naar desolate schoonheid. Beter gezegd: de voltooiing ontwikkelt zich vanzelf. KinQ is drie mensen, drie meningen en een resultaat. Tussen kunst en kitsch, handarbeid en vakmanschap, modern en ouderwets.
Het werk van jonkheer Heinsohn is ontstaan tijdens het modeltekenen bij de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae in Amsterdam. Judith Heinsohn en Pim Jonker begonnen met het reageren op elkaars tekeningen. Zeker in het begin moest Heinsohn iets in haarzelf overwinnen om afstand te doen van het nog natte werk met het risico, de angst, dat er niets meer van over zou blijven. Maar het vertrouwen groeide en de bedoeling is om er een meerwaarde aan te geven. Het resultaat is meestal een collage. Geïnspireerd door dit werkproces schreef W.A. Jonker ’Wie veegt de inkt uit/plakt er iets op/wie begint/(…) scheur jij dat deel weg’, uit de dichtbundel De pose en het model, die dit jaar uitgekomen is.
Beide samenwerkingsverbanden zijn gebaseerd op het credo dat het eindresultaat meer is dan de som der delen. Daarnaast toont Judith Heinsohn solo een aantal sculpturen waarbij de mens, zoals altijd, haar inspiratiebron vormt. Het boetseren in klei geeft haar de mogelijkheid om direct en spontaan te werken. Zij vindt het fysieke, het voelen, smeren, duwen met haar handen belangrijk. Het aanbrengen van structuren in haar beelden is een onderdeel van haar beeldtaal. In een reeks beelden speelt het integreren van scherven een grote rol. Deze techniek maakt het mogelijk een contrast te creëren tussen het gladde, geglazuurde van de scherf en de opengebarsten, doffe huid van de klei. Enerzijds levert de bestaande vorm en de kleur van de scherven een beperking op, anderzijds dwingt dit werkproces haar tot abstrahering.
Van deze kunstenaars en hun werk is een korte film gemaakt. Te zien op YouTube.
https://www.kunstinquarantaine.nl/
https://www.judithheinsohn.com/
https://www.jonkheerheinsohn.com/
Kunst in Quarantaine
2020 Achter de ramen
Kunsttraject
2019 Kunstruim, Sarphatiehuis, Amsterdam
2018 Kunstevent, van Eesteren Festival Amsterdam
2013 - 2017 Open Ateliers Oost, Amsterdam
2014 – 2017 WGkunst, kerstsale, Amsterdam
2015 De 7 hoofdzonden, Kunstcafé De Cantine, Amsterdam
Jonkheer Heinsohn
2020 Artspace, Arti galerie, Amsterdam
2019 O, tell me the truth about love
2018 Open Oost, Oosterkerk, Amsterdam
Be my guest, Kunsttraject, Amsterdam
Pop-up Oost, Amsterdam
2017 Zelfportret, Kunsttraject, Amsterdam
CBK Amsterdam
KIT Amsterdam
Hyatt Regency, Amsterdam
2016 Loods 6, Amsterdam
SBK Galerie KSNM, Amsterdam
Plaatselijke tijd, Kunsttraject, Amsterdam
2015 Gastvrijheid, Kunsttraject, Amsterdam
Arti galerie, Amsterdam
Judith Heinsohn
2020 ‘De Heerlyckheid’, druktechnieken, Antwerpen
‘Under the skin’ Gallerie Art Singel 100, Amsterdam
‘Cross-pollination’, Santa Anna, Antwerpen
‘Artspace’ Arti et Amicitiae, Amsterdam
2016-2019 Beeldenpark, Katharinenhof, Bonn, Duitsland
2019 genomineerd voor SNAPSHOTS fotografiewedstrijd in de Zeeheldenbuurt en de Staatsliedenbuurt, Amsterdam
International exhibition in het kunstmuseum, Târgu Jiu, Roemenië
‘Europe’, zomerexpositie, de Fundatie/Kasteel het Nijenhuis, Zwolle
Galerie Streetscape, Castricum
Summerexpo, galerie Art Singel 100, Amsterdam
2018 ‘Plato’s cave’, CBK Amsterdam ‘Face each other’, Gallerie Art Singel 100, Amsterdam ‘Welcome’, Loods 6, Amsterdam ‘Mother’, BBK Hamburg
2017 ‘Water’, de Fundatie/Kasteel het Nijenhuis, Zwolle 2016 Photo festival, 68elf Kunstverein Keulen, Duitsland ‘Wir brauchen nichts’, BBK, Kunsthaus Hamburg ‘Ausblick ins Innere’, Museum Zündorfer Wehrturm, Keulen, Duitsland Atelier 2005, Amstelveen BAC, Borneo Architecture Centrum, Amsterdam Gallery in the Mill, Wassenaar, In de Waag, Haarlem
2015 ‘Meeting’, Museum Dolhuys, Haarlem ‘Summerexposition’, Gemeentemuseum, Den Haag Keramikos, Haarlem Arti Gallery, Amsterdam ‘Art Venture’, over het IJ festival, Amsterdam