Cor Buisman (Enkhuizen, 1940) woont en werkt nu in Amsterdam
Cor was typograaf maar begon tijdens die opleiding al met schilderen en tekenen. In 1959 schilderde en tekende hij een jaar in Parijs.
Als dienstweigeraar werkte hij twee jaar als hulpverpleger in een psychiatrische inrichting. "Een ervaring die ik met zoveel intensiteit in tekeningen en prenten vastlegde, dat ik na deze periode besloot van de beeldende kunst af te zien. Leeg."
Omstreeks 1975 deed Cor door naast zijn werk als typograaf beeldend werk met fotografische experimenten en werd de zeefdruk zijn voornaamste medium.
Na een tentoonstelling (1987) in Galerie Den Gulden Fonteyn in Amsterdam werd Cor professioneel beeldend kunstenaar en bleef ook typograaf en ontwerper van onder andere kalenders en (theater)affiches. In zijn prentkunst bleven (onleesbare) teksten, schriftachtige structuren en tekens steeds terugkerende elementen.
Cor werd gegrepen door Schotland, door het landschap, de muziek en de poëzie. Hij kwam in aanraking met het werk van Schotse dichters, waarvan de poëzie van Sorley MacLean diepe indruk maakte. "Vanaf een bezoek aan Sorley op het eiland Skye ben ik zo in de ban geraakt van de hooglanden en eilanden, met de verlaten overblijfselen van hutten en huizen, waaruit de bewoners in de achttiende en negentiende eeuw werden verdreven."
Er is een schat aan schetsen en foto's van Skye en er zijn series van etsen en een serie zeefdrukken gewijd aan de poëzie van Sorley MacLean. Uit die beelden en dat materiaal kon Cor putten toen hem werd gevraagd voor een galerie een serie van tien kleine werkjes te maken onder het motto 'Tijdloos'. Daarvan is nog één over (Neo-thimeil 7), maar door het interessante procédé – papier van aspergevezels met beelden uit Schotland en IJsland – zijn er later nog tientallen gemaakt.
In 2000 werd een tentoonstelling aangeboden in het Provinciehuis in Haarlem, maar wel met de restrictie dat er olieverfschilderijen zouden hangen. En dat heeft Cor gedaan, met in eerste instantie schilderijen van groot formaat, veelal als tweeluik. Tegenwoordig zijn ze kleiner, sommige zo klein dat ze in Galerie Overstroom passen.
Exposities:
Groepstentoonstellingen
1986 Galerie Koetshuis, Amsterdam
1988, 1989 Kunstroute De Pijp, Amsterdam
1990, 1992, 1995, 1999 en 2003 Centrum voor grafiek Frans Masereel, Kasterlee (België)
1993 Outline, Amsterdam
1996 Aemstelle, Amstelveen
1998 Dorpskerk, Durgerdam
200 5 't Ulenêst, Tynje
2005, 2006, 2007 Schrift in Beeld , in resp. Museum CODA, Apeldoorn; Galerie De Kunsten, Deventer; Zeeuwse Bibliotheek, Middelburg
2006 Galerie Libbe Venema, Amsterdam
2010, 2 012 Open Ateliers Oost (Amsterdam)
Solo- / duo-tentoonstellingen
1987 Galerie Den Gulden Fonteyn, Amsterdam
1988, 1992, 1995 Henk Brandsen, Amsterdam
1990 Openbare Bibliotheek, Amsterdam-Noord; Galerie De Zijdeur, Oegstgeest
1991 De Boer, Amersfoort; Rabobank, Landsmeer
1992 Provinciehuis, Haarlem
1994 Impuls, Amsterdam; Roeland / Grafiek galerie, Den Haag; Holland Colours, Apeldoorn, Schiphol
1995 Pictura, Groningen
1997 Park Gallery, Hoorn
1999 De Meerse, Hoofddorp;
TB Galerie, Etten-Leur
2000 Holland Colours, Apeldoorn
2001 Provinciehuis, Haarlem;
Galerie 'T', Middelburg
2003 Gemeenlandshuis, Edam;
IFF, Hilversum;
't Ulenêst, Tynje
2003, 2004, 2005 Leeuwenhorst Hotel, Noordwijkerhout
2007 Galerie De Kunsten, Deventer
2009 De Kunstvrienden Galerie (Expositie op de website)
2011 Raadhuis Landsmeer
(Overheids)opdrachten
1989 Monumentale grafiek-opdracht, Universiteitsbibliotheek, Groningen
1990 Drie zeefdrukken, Provincie Noord-Holland
1994 Zeefdruk, Vrienden van het Frans Masereelcentrum VZW, Kasterlee (België)
Werk bevindt zich bij particulieren, in een aantal buitenlandse overheidscollecties, de collectie van de Provincie Noord-Holland en de Gemeente Amsterdam.