logo-overstroom
expositie

Ingrid Pijl

“Uit nieuwsgierigheid naar het leven in de meest uitgebreide vorm ben ik beeldende kunsten gaan beoefenen. Immers als we de wereld zouden begrijpen zou kunst niet bestaan.”

Beeldhouwer Ingrid Pijl werkt voornamelijk met klei, was, hout en in brons.

Haar opleiding heeft ze aan st Joost in Breda en aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam gedaan.

Haar beelden.gaan over mensen en al hun bedoeningen, van leven tot dood. Dit probeert ze te vangen in beelden om reacties op te roepen bij de kijker.
“We denken redelijke wezens te zijn … Maar gedreven door emoties gebeurt er van alles.”
Kunstbeleving  kan een middel zijn om iets van het leven te begrijpen.  Ik ben een mens  en vanuit dat menselijk perspectief leef en denk ik. Dieren staan dicht bij mensen, daarna de planten en als je maar doordenkt kom je bij de kleinste stofjes uit, die allemaal in beweging zijn en op elkaar reageren.
Het mysterie van de natuur is groter dan ik. De basisbehoeften zijn hetzelfde. We willen allemaal overleven en het liefst in een veilige omgeving. Daarom maak ik herkenbare beelden in brons of terracotta.

Mijn voorkeur gaat uit naar de figuratie die niet exact figuratief is, maar een reactie oproept bij de kijker. Door kleine tekenen van leven in beelden te vangen hoop ik een intuïtieve reactie  bij de kijker op te wekken. En dan een zucht van herkenning op te roepen. Daarom werk ik met herkenbare vormen van mens en dier”

Ingrid pijl studeerde beeldhouwen aan de kunst Academie St. Joost in Breda en aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam
Ze gaf les aan de Wackersacademie in Amsterdam, het Kunstenhuis in Zeist en de Gooise Academie in Laren. Nu is zij fulltime bezig op haar atelier.
Ze ontving de . Willem F.C. Uriott aanmoedigingsprijs Rijksacademie.
Stipendium 3 maanden aan Keramisch Werkcentrum Heusden

Haar werk is aangekocht door gemeenten en particulieren..
www.ingridpijl.nl

Exposities (selectie laatste 10 jaar)

Solo exposities selectie:
2022 Galerie de Jong Buren
2022 Zaansgroen Zaandam
2021 Galerie KunstRuim Amsterdam
2018 Reade galerie Amsterdam
2017 Wester Amstel Amsterdam
2016/2017 Museum Honig Breethuis Zaandijk
2013 Museum Geelvinckhuis Amsterdam
2013 MK23 Amsterdam

groepsexposities
2024 Loods 6 Amsterdam
2024 Galerie KunstRuim Amsterdam
2023 Galerie SPW Haarlem
2023 Loods 6 Amsterdam
2022 Oude Rechtbank Amsterdam
2022 Yomooko gal Kunstliefde Haarlem
2022 Loods 6 Amsterdam
2021 Hyatt hotel Amsterdam
2019 Brinkhuis Laren
2019 manifestatie Singer concertzaal Laren
2018 Open Ateliers Centrum Oost Amsterdam
2000/2018 Singer museum Laren

 

 

Laura Blömer

Laura Blömer (Monrovia, 1972) heeft vijftien jaar gewerkt als dierenarts, voor zij in 2012 besloot naar de Wackers Academie in Amsterdam te gaan, waar zij in 2018 is afgestudeerd. Sindsdien is zij volledig werkzaam als beeldend kunstenaar en exposeert regelmatig solo of in groepsverband.

Laura Blömer probeert in haar werk de essentie van haar onderwerpen weer te geven. Zij werkt doorgaans naar waarneming en legt beelden vast, die haar raken. Dieren nemen daarbij ook nu nog een aparte plaats in binnen haar werk. De kwetsbaarheid van dieren in hun relatie tot de mens wil zij in beeld brengen. Een relatie, waarin het dier enerzijds wordt gebruikt en in zijn welzijn of voortbestaan bedreigd en anderzijds vaak wordt vermenselijkt. In beide gevallen zien we dieren op de eerste plaats vanuit de mens. Door een dier op zichzelf te zien, wil zij zijn/haar eigenheid respecteren en in beeld brengen.

Laura Blömer werkt voornamelijk in olieverf, pastel en verschillende grafische technieken, zoals houtsnede, linosnede en monotype. Zij onderzoekt graag de technische en artistieke mogelijkheden van verschillende materialen en methoden.

In 2024 was Laura Blömer de winnaar van de kunstprijs van Museum Escher in het Paleis Den Haag

www.laurablomer.com

Exposities Selectie sinds 2018*:

2024 Kunstruim (groep) | Amsterdam
2024 Galerie De Beuken (trio expositie “Fragile”) | Laren, NH
2024 Expoost expositie “Different Directions” (groep) | Hoorn
2024 Gastkunstenaar van De Onafhankelijken Loods 6 (groep) | AmsterdamArt
2024 Art Laren Expositie “Uitgelicht” (groep) | Laren, NH
2024 IJKunstcollectief Loods 6 (groep) | Amsterdam
2024 Exposite “Dier-en-Mens” (duo expositie met Ingrid Pijl) | Amsterdam
2024 Expositie “Onze Wereld” (groep) Johanneskerk | Laren, NH
2023 Hein Klaver Kunsthandel (solo “Beestachtig Mooi” | Baarn, NL
2023 Rosa Spier Huis (groep) | Laren (NH), NL
2023 De Toonkamer (groep) | Utrecht, NL
2022 (h)Artgalerij Laren (solo) | Laren, NL
2022 Museum Jan Boon (solo “Animal Nature”) | De Rijp, NL
2022 Singer Museum (groep) | Laren, NL
2022 BEL Art (groep) | Eemnes
2021 Kasteel Groeneveld (groep) | Baarn, NL
2021 Art Laren (groep) | Laren, NL
2021 Graffa Gallery (groep) | Utrecht, NL
2021 Galerie Het Kruithuisje (solo) | Alkmaar, NL
2021 De Toonkamer (groep)| Utrecht
2021 Grafisch Atelier Friesland (groep) | Leeuwarden, NL
2020 Reade Revalidatie (duo) | amsterdam, NL
2021 Meander ziekenhuis (solo) | Baarn, NL
2019 Expositie Singer Museum Laren (groep) | Laren, NL
2019 Salon des Artistes 2019 (groep) | Ateliers Baztille Zoetermeer, NL
2019 Alumni expositie Wackers Academie (groep) | Amsterdam
2018 Kunst10daagse Bergen (groep) | Bergen, NL

* zie voor een volledig overzicht van exposities: https://laurablomer.com/expo/

 

Melda Wibawa

Melda Wibawa, geboren (1970) en getogen in Jakarta, Indonesië. Zij heeft een opleiding en achtergrond als architect. Eind 2000 is zij verhuisd naar Nederland en woon tot nu toe in Leeuwarden als webdesigner en grafische vormgever met haar eigen bedrijf Studio Protter. Vanaf het begin van galerie Overstroom gaf zij daarvan de vorm aan de website en de nieuwsbrief.
Zij is nu fulltime kunstschilder. In 2014 begon zij met de kunstopleiding aan De Foudgumse School in Foudgum. In 2019 is zij er cum laude afgestudeerd.
Galerie Tolg’art in Wierden heeft haar in 2016 opgepikt als één van hun vaste kunstenaars, gevolgd door een duo expositie in voorjaar 2017. Haar werk was ook door de selectie van Zomer Expo 2017 verkozen voor exposeren in museum De Fundatie.
Bij de NTR televisie Project Rembrandt, een kunstenaarswedstrijd waarin op zoek wordt gegaan naar aanstormend talent in de schilderkunst, was Melda in 2020 tot in de 5e aflevering (van de 8) in de running.

De onderwerpen van het werk van Melda liggen dichtbij haar. Zij schildert haar leven, haar verleden, haar omgeving en haar verlangens. Zij is gedreven door de vrolijkheid en de schoonheid van het leven. De mix van twee verschillende culturen: Indonesisch en Nederlands beïnvloedt haar werk en hoe zij dingen ziet. Wanneer zij met haar Indonesische ‘ogen’ een onderwerp in Nederland bekijkt, ontstaan verassende contradicties die zij in haar schilderijen vast legt.
Haar schilderstijl is abstract-figuratief. Met losse toets en een wisseling van pasteus en schraal bouwt zij haar werk op. Voor stadstaferelen en landschappen werkt zij bij voorkeur plein air of op locatie om met haar directe manier de sfeer van het tafereel te proeven. In haar atelier werken vindt zij ook prettig. Dan werkt zij de ‘op locatie’ gemaakte schilderijen uit. In deze fase brengt zij gelaagdheid aan op het schilderij.
Ondanks dat olieverf haar favoriete techniek is, werkt zij ook graag met andere technieken zoals tekeningen, aquarel, gouache, inkt, pastels fineliner, houtskool en ets. Zij is bijna geobsedeerd om met deze verschillende technieken te werken. Deze diverse technieken geven haar een andere kijk op haar olieverf werk.
‘Never let the chance go by’ is het motto van Melda. ‘Het leven is te geweldig om te verspillen. Blijf creatief, doen en dromen!’

Opleiding:

  • 2014 – 2019
Kunstacademie De Foudgumse School, Foudgum ( CUM LAUDE )
  • 2009 – 2012:
Tweede jaar Communication & Multimedia Design, NHL Hogeschool, Leeuwarden
  • 1989 – 1994:
Architecture, Bachelor, University of Tarumanegara, Jakarta

Bijzonderheden:

  • 2023 
Lid van Landelijke Kunst Genootschap (LKG) De Ploegh , Amersfoort
  • 2020
 Top 10 – Project Rembrandt 2020, NPO 1
  • 2019
 ‘Artist in Residence’ Kultuurverein in Wittingen, Duitsland
  • 2018
 Één van de 3 winnaars van masterclass project  ‘Verhalen in het landschap’, talentonwikkeling project, stichting 018, 2018
  • 2018
 Top 20 – Project Rembrandt 2019,  NPO 1

Geselecteerde exposities:

2024

  • 2 november t/m 15 december: ‘Werk van Christiaan Afman en Melda Wibawa’ in De Schierstins, Feanwâlden
  • 5 t/m 20 oktober: solo expositie ‘Amsterdamse kroegen’, galerie Overstroom –Amsterdam
  • Pinksterweekend (18, 19 en 20 mei): Makkum Art
  • Groepsexpositie ‘De baan is heden geopend’, Historisch Centrum Leeuwarden, Leeuwarden

2023

  • Groepsexpositie Galerie De Ploegh, Amersfoort
  • Duo expositie Galerie Bax
  • Groepsexpositie Galerie Het Oude Raadhuis van Warmond
  • Groepsexpositie Galerie Autrevue

2022

  • Solo expositie: Stadsgalerie 2018, Leeuwarden
  • Solo expositie - Kunstroute Kunst aan de vaart, Assen

2021

  • Groepsexpositie ‘De Bourgondiërs’ in De Stadsgalerie, Groningen
  • Solo expositie ‘Ode aan Horeca‘ in Mariakerk – Uniastate, Bears
  • Groepsexpositie TOPTALENTEN in Paleis Het Loo, Apeldoorn – Schilderijen van tien deelnemers van TV programma Project Rembrandt 2020

2020

  • MOCO museum, Amsterdam – Stuk TV
  • Solo tentoonstelling ‘THUIS’, De Schierstins., Foudgum
  • ‘Rain on me’, solo expositie, Grote Kerk Cultureel Emmen
  • Groepsexpositie, galerie Paterswolde

2017-2019

  • Groepsexpositie, Wittingen, Duitsland
  • Groepsexpositie, De Boterhal
  • Solo expositie Open Stal, Oldeberkoop: Verhalen in het Landschap
  • Museum Schoonewelle , groepsexpositie, Zwartsluis
  • Slotexpositie Verhalen in het Landschap, galerie Boekhandel Steven Sterk, Gorredijk
  • Groepsexpositie Museum Opsterland
  • Groepsexpositie, Galerie Tolg’Art.
  • Museum Møhlmann, Appingedam.
  • Zomer Expo, Museum De Fundatie


 
Website: www.meldawibawa.nl

 

Philo Ouweleen

Philo Ouweleen (1992, Amsterdam) is autodidact beeldend kunstenaar en Japanoloog, (BA, MA Universiteit van Leiden). Voor Philo Ouweleen vormt Japan een onuitputtelijke bron van inspiratie. Haar interesse in Japan legt ze visueel vast in haar kleurrijke kunst op papier,  een combinatie van schilder en tekenkunst. Ouweleens stijl wordt gekenmerkt door ferme contourlijnen, vlakheid en egale kleurvlakken, waarbij zij teruggrijpt op de beeldtaal uit Japanse animatie, strips en houtsneden. Ouweleen schildert intieme alledaagse beelden van Japan, veelal gebaseerd op persoonlijke herinneringen.

Haar meest recente project, Slowing down in Itoshima, (te zien in Galerie Overstroom bij de expositie “Buiten Japan”) toont het resultaat van een artist in residence in Japan, Itoshima (Studio Kura) in april van dit jaar. Met dit project en ook met haar eerdere artist in residence project Stories from Kameoka (2019-2020, artist in residence Januari-Februari 2019 in Kameoka, Artist’s retreat No-Mu) vertelt Philo Ouweleen intieme verhalen die buiten de gebaande paden treden: in plaats van iconische highlights van Japan te benadrukken maakt Ouweleen ruimte voor het alledaagse, intieme, rurale en minder bekende Japan.

In de expositie in Galerie Overstroom is een selectie van haar werk te zien waarbij er een focus is op het Japanse buitenleven : Japanse tuinen, rijstvelden en tempels, kleine oases van rust en natuur. Maar die expositie laat daarnaast werk zien waarbij de kunstenaar zich thematisch Buiten Japan richt; zo maakt Ouweleen sinds 2021 ook collages waarbij jonge vrouwen een centrale rol spelen. De collages zijn voor Ouweleen een associatieve speelse manier van werken waarbij zij dankbaar gebruik maakt van eigen materiaal zoals tekeningen, schetsen en foto’s. De omlijsting van de collages vormen ook objet trouvés en zijn het resultaat van een jarenlange zoektocht door kringlopen en tweedehandszaken. De serie Intimacy, een reeks kleine waterverf schilderijen, verbeelden gevoelens van intimiteit en genegenheid door middel van fysieke aanraking en lichaamstaal.

Ouweleen deelt en verdiept haar interesse voor Japan als Japanoloog ook door middel van onderzoeken en schrijven. Zo is zij co-auteur van de recent verschenen publicatie ‘Shin Hanga - De nieuwe prenten Japan 1900-1960’ (2022). Het combineren van haar twee grootste passies – kunst en Japan – is wat ze het liefst doet, zoals met het kunstboek Stories from Kameoka (2020), dat zij in eigen beheer uitgaf naar aanleiding van een artist in residence in Kameoka, Japan.
 
Exposities en publicaties
Solo exposities
-  2020 ‘Stories from Kameoka’ ,  VOX-POP, Amsterdam. Met een ondersteunend programma (lessen over Japanologie, Japanse films en kunst) 
-  2021 ‘Japan: verhalen, mythen en Herinneringen. Scheltema, Amsterdam
-  2023 ‘Colourful Art on Paper: Philo Ouweleen’ . Galerie de Stoker, Amsterdam
 
Groepsexposities
-  2019 ‘Changing City’, 2021 ‘Fantasy’ . De Hallen, Amsterdam, curator See you at Art
-  2021, 2022, 2023 ‘Visitekaartjes’. Galerie Paterswolde, Paterswolde
-  2022 ‘SALON SMIT & SOETEKOUW’ . Vrij Paleis, Amsterdam

Artist in residence
Artist in residence in Artists' Retreat No-Mu, Kyoto, Japan, januari- februari 2019.  
Weergegeven in het kunstproject  Stories from Kameoka.
“With Stories from Kameoka, Philo paints an image of Japan, in which the iconic highlights make way for an intimate and loving portrait of daily life in rural Japan.” – VOX-POP UvA 
 
Publicaties
-Kunstboek ‘Stories from Kameoka’ (2022)
- Shin Hanga: The New Prints of Japan 1900-1960 (2022)
-The Riddles of Ukiyo-e: Women and Men in Japanese Prints 1765-1865 (2023)
 
 zie www.philoouweleen.com