logo-overstroom
expositie

Kunstenaar: Judith de Vries

“Mijn werk in porseleinklei combineert mijn liefde voor de natuur en mijn liefde voor kleurrijke patronen.”

De Amsterdamse kunstenaar Judith de Vries (1957, Leiden) legde zich al in de lerarenopleiding “De Witte Lelie” Handvaardigheid en Textiele werkvormen toe op keramiek. Vanaf 1985 gaf ze daar zelf cursussen in.

Judith werkt al 35 jaar in porselein in haar atelier in Amsterdam. Ze gebruikt eigen technieken om porselein met de hand te vormen en te kleuren, kleurlagen op te bouwen en vervolgens zeer delicate plakjes te maken die ze gebruikt om haar stukken te vormen.

Judith zegt erover: “Porselein is het goud onder de kleisoorten, een heel wit en puur maar moeilijk materiaal om mee te werken.
Aanvankelijk koos ik voor technieken die deden denken aan textiele werkvormen: weven, vlechten, patchwork, wat resulteerde in zeer open vormen van rollen gekleurde klei. De ikat-achtige patronen, verkregen door het verschuiven van stroken klei, kwamen ook voort uit mijn textielachtergrond.
Op een gegeven moment ontdekte ik dat als ik plakjes gekleurde klei op elkaar legde en er vervolgens weer plakjes van af sneed, ik speciale effecten kon bereiken. Ik dacht dat ik iets heel unieks had bedacht, totdat ik ontdekte dat ik een eeuwenoude Japanse techniek gebruikte: Nerikomi, een techniek waarbij de kunstenaar de meest fantastische patronen kan creëren door verschillende kleuren klei op verschillende manieren samen te voegen. Omdat deze techniek erg arbeidsintensief is (er wordt veel tijd besteed aan het mengen van de kleuren, het vormen van de patronen, het vormen, afwerken, schrapen, schuren en glazuren) wordt het ook wel de ‘dief van de tijd van de kunstenaar’ genoemd.”

Een interessante vraag die ik mezelf stel is: “Is de inspiratie of de associatie eerst? “
Het komt vaak voor dat ik tijdens het maken iets bij toeval ontdek en dan de associatie krijg met iets dat bestaat, bijvoorbeeld met bloemen of vlinders. Dan kan het zo zijn, dat ik in de volgende stap veel meer stuur in de richting die ik van tevoren bepaal en dat mijn keuze van kleuren en patronen daar al op is afgestemd.
Maar ik kan ook geïnspireerd worden door een bezoek aan de dierentuin, ik woon bijvoorbeeld praktisch naast Artis (de dierentuin in Amsterdam), met al zijn exotische verrassingen, en vertaal deze in mijn kleurpatronen.

Ik heb mijn studiowerk altijd gecombineerd met lesgeven en dat vind ik een welkome afwisseling voor mijn dagelijkse werk in de studio.

Zie het filmpje op mijn website
Of volg een workshop of reguliere cursus bij mij.

https://www.judithdevries.com

Tentoonstellingen, exposities en publicaties
Werk van Judith de Vries wordt getoond in diverse vaste collecties o.a. in
Museum Boymans van Beuningen te Rotterdam.
Keramiekmuseum “De Tiendschuur”, Tegelen
Tree Art Museum- Peking - China
Sanbao Keramiekmuseum – Jingdezhen - China

En is te zien in vele tentoonstellingen. Een overzicht van exposities laatste tien jaar :
2021 Galerie Overstroom Amsterdam, duo expo met Trees van Mansfeld
Terra in China – expositie in Galerie Terra – Beijing- CHINA
10th China Changchun International Ceramic Symposium
2020 en 2021 Galerie des Arts en Luberon, Reillanne - Frankrijk
2019 De kunsttuin – Veenhuizen
Galerie Kunst 227 – Amsterdam
2018 Glas en keramiekbeurs - Leerdam
2017 Beelden in Gees; Internationale Porselein tentoonstelling
Tree Art Museum, Beijing, China
2016 Beelden in Gees
Galerie Terra Delft; Terra 30!
Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen “ Ceramique Botanique”
2015 Beelden in Gees
Kunst 227 Amsterdam
Open ateliers Centrum-Oost
2014 Keramiekmoment Diepenheim
2013 Keramikos docenten expositie
2011-2012 porselein tentoonstelling in de molen te Wassenaar

Publicaties in:
Colour in clay by Jane Waller, 1998
Contempory Porcelain by Peter Lane, 1995
Contempory Studio Porcelain by Peter Lane, 2003

Artikels in tijdschriften:
Keramiek magazine, 2018 nr.5
Kleine K Mels Boom, Nr. 4 / 2016
Keramiek nr. 5, 2008
Stook – Jaargang 1, nummer 1, 1996
Ceramic Review – maart/april 1995