logo-overstroom
expositie

Kunstenaar: Kiek Jansen

Kunstenaar: Kiek Jansen

Bruidjes olieverf op doek 2015 90x120Kiek Jansen woont en werkt in Amsterdam. Ze studeerde eerst Frans en deed daarna de opleiding voor fysiotherapeut. Ze ging later naar Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam (1979-1984) waar ze zich vooral bezighield met grafiek. Later richtte zij zich op het schilderen. Ze combineerde het werk van fysiotherapeut met het maken van kunst. Met haar kennis van de Franse taal werd ze ook door de organisatie PUM (Project Uitzending Managers) enkele malen uitgezonden om als fysiotherapeut in Afrika collega fysiotherapeuten te begeleiden in hun werk. Zo kwam zij o.a. in Ladakh, Burkina Faso Zambia en Tunis. De weerslag van die ervaringen vind je terug in haar werk.

Zo is ze de laatste jaren actief bij Boost in Amsterdam, een “ontmoetingsplek waar mensen met en zonder een vluchtachtergrond samen werken aan verbinding, integratie en perspectief”. Ze werkte mee aan de taallessen door met cartoons met een kuikentje de Nederlandse werkwoorden, spreekwoorden en voorzetsels uit te beelden.

Kiek Jansen knipt en plakt, schildert en tekent. Het levert vaak een prentenboek of stripverhaal op (het Beestenboek van Fedde), maar ook het negenluik “Layla en Majnun” en veel op zichzelf staande schilderijen en collages. Ze gaf regelmatig workshops over collages op basisscholen, gaf cursussen in het maken van boeken op de academie te Zwolle (voorheen Kampen) en 's Hertogenbosch en workshops in eigen atelier en onlangs op het revalidatiecentrum te Amsterdam.

Van haar hand verschenen het boek New Yorktekeningen (uitgever Rijksacademie Amsterdam, 1985) en de kinderboeken WATDOETIENOU , Mamma wil dansen, Beestenboek voor Fedde en De 4 seizoenen (in eigen beheer: uitgeverij La Chatte 1986 - 2004)

Ze ontving in 1983 en 1984 de Willem Uriotprijs voor jonge kunstenaars. In 2006 is het negenluik “Layla en Majnun” door SBK Amsterdam aangekocht. Eerder werd werk van haar gekocht door de provincie Noord-Holland (1999), de Topografische kaart Amsterdam (1993) en Grafiek voor Kijkmappen Amsterdam (1981).

Over haar kunstwerken
Voor alles staat dat ze “een vreselijke verlangen heeft om iets te maken” ofwel: “ik wil iets doen met mijn gevoel”. Het materiaal is wisselend. Soms zijn het stoffen waarvan ze collages maakt, maar momenteel is dat olieverf op doek. “Olieverf is gevoeliger. Met schilderen raak je je onderwerp aan, Je streelt met verf. Het is heel fysiek."

De ontmoeting met andere culturen en landen is duidelijk te zien in haar collages en schilderijen. In haar werk is ook haar liefde voor de muziek te zien. Ze is zelf een enthousiaste amateur fluitist. In heel veel tekeningen, gouaches en schilderijen zingen de zangers op hun repetities. De melancholieke accordeonist prikkelde haar tot het maken van een serie schilderijtjes.

In haar latere werk schildert ze beelden uit haar jeugd. Bruidjes tijdens een processie onder toezicht van de nonnen, een groepsportret van broers en zussen in de tuin, een verjaardagsfeestje. Ze maakt penseeltekeningen met Oost-Indische inkt van bloemen die ze in haar jeugd vond in de weilanden, langs korenvelden en beken en in de moerassen van de Grote Peel.

Waarom die beelden van vroeger? “Dat is de melancholie over het verleden, over degene die ik toen was: zo ontvankelijk, zo nieuwsgierig. Door hierover te schilderen vertelt ik iets over mezelf, en brengt ik mezelf, en hopelijk ook de toeschouwer dicht bij dat gevoel van vroeger, dat zo intens was en zo goed in staat om te zien wat mooi en waar was. Bij dat gevoel te kunnen komen en weer zo ontvankelijk te kunnen zijn als toen je een kind was is helend en troostend.”

Haar huidige betrokkenheid bij de maatschappelijke en politieke ontwikkelingen zien we terug in cartoons over Putin en eerder in collages over Trump. In het schilderij van ‘de man in de boom’ uit ze haar zorg over de kap van bomen in de stad.

TENTOONSTELLINGEN (vanaf 2000)
-2000 “Het Gele Stoeltje Vorden, Gezondheidscentrum Holendrecht Amsterdam, Achter De Ramen , project Feike de Boerlaan, Amsterdam
-2003 HAM L 19 Kees Truyens Utrecht
-2004 Zeeburg: Wereldwijd
-2005 Achter De Ramen, project Feike de Boerlaan Amsterdam,De Groene Poort Middenbeemster, Restaurant “Het Badhuis” Zeeburg Amsterdam,
-2006 Galerie 14-16 Posthuys Texel, Nieuwe Uitleenschatten, A-kerk, Groningen, Tropenmuseum en SBK Amsterdam, Layla en Manjun l
-2007 African Studies Centre in Leiden
-2008 La Maison Familiale de Matisse, Bohain en Vermandois Frankrijk
-2009 Ars Leiden Galerie de Pieter Leiden
-2010 Reade (revalidatiecentrum te Amsterdam)
-2010 Open ateliers Zeeburg
-2011 Galerie 59 SBK Amsterdam Zuid
-2012 Galerie de Pieter Leiden
-2014 Galerie De Groene Poort Midden Beemster
-2014 Openbare bibliotheek Amsterdam Oost
-2015 Open Ateliers Centrum Oost, Splendor Amsterdam
-2015 Galerie Overstroom, Amsterdam
-2016 De Kunstmuur, Nederweert
-2016 en 2017WG Kunst, Amsterdam
-2017 Galerie Overstroom, Amsterdam