logo-overstroom
expositie

Kunstenaar: Hugo Rompa

Kunstenaar: Hugo Rompa

Aanvankelijk had Hugo Rompa (1953, Petumbukan, Indonesië) een carrière als musicus voor ogen; hij studeerde daarom klassiek gitaar aan het conservatorium in Amsterdam, gaf enige jaren concerten maar besloot toch zijn gitaar in te ruilen voor een camera. Vanaf dat moment was hij fotograaf.

“Ik beweer wel eens dat ik alle foto’s voor mijzelf maak. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ik exposeer ze immers en ze staan op mijn website; ik wil ze dus graag aan anderen laten zien. Wat ik ermee bedoel is dat ik geen trends volg en niet bewust meega met de heersende mode. Ik vraag mij niet af wat een ander ervan vindt. Toch laat ik mij inspireren door fotografen die wellicht op een duidelijker manier experimenteren en zo op zoek zijn naar ‘de’ foto.”

Hugo werkt aan verschillende series. Zijn nachtlandschappen zijn daar een voorbeeld van. Het zijn nogal duistere foto’s waarin veel verborgen blijft. Zij worden gemaakt na zonsondergang. Veel licht is er dan niet meer; een enkele keer een streepje kunstlicht dat van ver komt, meestal niet meer dan het licht van de lucht waaruit de zon al verdwenen is. Soms ook lijkt zich in het landschap iets af te spelen dat buiten de waarneming om gaat, is er een vermoeden dat er iets aan de hand is. Misschien gebeurt het wel buiten het kader van de afbeelding. Wie zal het zeggen.

“Je zou kunnen zeggen dat ik een ouderwetse fotograaf ben, omdat de meeste foto’s ontstaan op het moment dat ik op de knop druk en niet achteraf op de computer. Die gebruik ik vooral om het beeld dat ik in mijn hoofd heb te vervolmaken, zoals dat vroeger in de donkere kamer gebeurde. Daarin kun je mij trouwens ook regelmatig vinden!”
Voor de expositie in Galerie Overstroom (2022) maakte Hugo een selectie uit een aantal series. We zien nachtlandschappen, portretten (soms) zonder gezicht en fijnzinnige, enigszins minimalistische stillevens. Veel foto’s werden nog niet eerder geëxposeerd.
Hugo gaf les aan de Rietveld Academie en aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij was lange tijd verbonden aan Crea als docent fotografie. Nu geeft hij kortlopende cursussen en een basiscursus fotoshop in zijn studio in Amsterdam.

Exposities

een greep uit recente exposities:
2021 Amsterdam Noord, Open atelierroute
2020 Amsterdam, De Meeuw, portretten
2020 Amsterdam, Blou (moestuinfoto’s)
2020 Amsterdam, Noordwaarts, Zamenhofateliers
2019 Amsterdam, Café Zamen, Zamenhofportretten
2019 Amsterdam, Loods 6, Popinnart
2019 Amsterdam, landelijk atelierweekend

 

 

> Naar de website van de kunstenaar

 

Kunstenaar: Kiek Jansen

Kunstenaar: Kiek Jansen

Bruidjes olieverf op doek 2015 90x120Kiek Jansen woont en werkt in Amsterdam. Ze studeerde eerst Frans en deed daarna de opleiding voor fysiotherapeut. Ze ging later naar Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam (1979-1984) waar ze zich vooral bezighield met grafiek. Later richtte zij zich op het schilderen. Ze combineerde het werk van fysiotherapeut met het maken van kunst. Met haar kennis van de Franse taal werd ze ook door de organisatie PUM (Project Uitzending Managers) enkele malen uitgezonden om als fysiotherapeut in Afrika collega fysiotherapeuten te begeleiden in hun werk. Zo kwam zij o.a. in Ladakh, Burkina Faso Zambia en Tunis. De weerslag van die ervaringen vind je terug in haar werk.

Zo is ze de laatste jaren actief bij Boost in Amsterdam, een “ontmoetingsplek waar mensen met en zonder een vluchtachtergrond samen werken aan verbinding, integratie en perspectief”. Ze werkte mee aan de taallessen door met cartoons met een kuikentje de Nederlandse werkwoorden, spreekwoorden en voorzetsels uit te beelden.

Kiek Jansen knipt en plakt, schildert en tekent. Het levert vaak een prentenboek of stripverhaal op (het Beestenboek van Fedde), maar ook het negenluik “Layla en Majnun” en veel op zichzelf staande schilderijen en collages. Ze gaf regelmatig workshops over collages op basisscholen, gaf cursussen in het maken van boeken op de academie te Zwolle (voorheen Kampen) en 's Hertogenbosch en workshops in eigen atelier en onlangs op het revalidatiecentrum te Amsterdam.

Van haar hand verschenen het boek New Yorktekeningen (uitgever Rijksacademie Amsterdam, 1985) en de kinderboeken WATDOETIENOU , Mamma wil dansen, Beestenboek voor Fedde en De 4 seizoenen (in eigen beheer: uitgeverij La Chatte 1986 - 2004)

Ze ontving in 1983 en 1984 de Willem Uriotprijs voor jonge kunstenaars. In 2006 is het negenluik “Layla en Majnun” door SBK Amsterdam aangekocht. Eerder werd werk van haar gekocht door de provincie Noord-Holland (1999), de Topografische kaart Amsterdam (1993) en Grafiek voor Kijkmappen Amsterdam (1981).

Over haar kunstwerken
Voor alles staat dat ze “een vreselijke verlangen heeft om iets te maken” ofwel: “ik wil iets doen met mijn gevoel”. Het materiaal is wisselend. Soms zijn het stoffen waarvan ze collages maakt, maar momenteel is dat olieverf op doek. “Olieverf is gevoeliger. Met schilderen raak je je onderwerp aan, Je streelt met verf. Het is heel fysiek."

De ontmoeting met andere culturen en landen is duidelijk te zien in haar collages en schilderijen. In haar werk is ook haar liefde voor de muziek te zien. Ze is zelf een enthousiaste amateur fluitist. In heel veel tekeningen, gouaches en schilderijen zingen de zangers op hun repetities. De melancholieke accordeonist prikkelde haar tot het maken van een serie schilderijtjes.

In haar latere werk schildert ze beelden uit haar jeugd. Bruidjes tijdens een processie onder toezicht van de nonnen, een groepsportret van broers en zussen in de tuin, een verjaardagsfeestje. Ze maakt penseeltekeningen met Oost-Indische inkt van bloemen die ze in haar jeugd vond in de weilanden, langs korenvelden en beken en in de moerassen van de Grote Peel.

Waarom die beelden van vroeger? “Dat is de melancholie over het verleden, over degene die ik toen was: zo ontvankelijk, zo nieuwsgierig. Door hierover te schilderen vertelt ik iets over mezelf, en brengt ik mezelf, en hopelijk ook de toeschouwer dicht bij dat gevoel van vroeger, dat zo intens was en zo goed in staat om te zien wat mooi en waar was. Bij dat gevoel te kunnen komen en weer zo ontvankelijk te kunnen zijn als toen je een kind was is helend en troostend.”

Haar huidige betrokkenheid bij de maatschappelijke en politieke ontwikkelingen zien we terug in cartoons over Putin en eerder in collages over Trump. In het schilderij van ‘de man in de boom’ uit ze haar zorg over de kap van bomen in de stad.

TENTOONSTELLINGEN (vanaf 2000)
-2000 “Het Gele Stoeltje Vorden, Gezondheidscentrum Holendrecht Amsterdam, Achter De Ramen , project Feike de Boerlaan, Amsterdam
-2003 HAM L 19 Kees Truyens Utrecht
-2004 Zeeburg: Wereldwijd
-2005 Achter De Ramen, project Feike de Boerlaan Amsterdam,De Groene Poort Middenbeemster, Restaurant “Het Badhuis” Zeeburg Amsterdam,
-2006 Galerie 14-16 Posthuys Texel, Nieuwe Uitleenschatten, A-kerk, Groningen, Tropenmuseum en SBK Amsterdam, Layla en Manjun l
-2007 African Studies Centre in Leiden
-2008 La Maison Familiale de Matisse, Bohain en Vermandois Frankrijk
-2009 Ars Leiden Galerie de Pieter Leiden
-2010 Reade (revalidatiecentrum te Amsterdam)
-2010 Open ateliers Zeeburg
-2011 Galerie 59 SBK Amsterdam Zuid
-2012 Galerie de Pieter Leiden
-2014 Galerie De Groene Poort Midden Beemster
-2014 Openbare bibliotheek Amsterdam Oost
-2015 Open Ateliers Centrum Oost, Splendor Amsterdam
-2015 Galerie Overstroom, Amsterdam
-2016 De Kunstmuur, Nederweert
-2016 en 2017WG Kunst, Amsterdam
-2017 Galerie Overstroom, Amsterdam

Kunstenaar: Karel Loman

Kunstenaar: Karel Loman

Karel Loman (Roeselare, 1944) woont in Ede. Hij gaf les en leiding in het basis- en voortgezet onderwijs, de internationale schakelklassen en het leerlingwezen, waarin hij de kunst een grote plaats gaf. Hij volgde zijn opleidingen aan de pedagogische academie te Middelburg en de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij is op latere leeftijd gaan schilderen, toen zijn functies meer in het commerciële vlak kwamen te liggen.

Karel Loman voelt zich in stilte verbonden met de natuur. Met heldere, expressieve kleuren vertolkt hij de essentie van landschappen en stads- en dorpsgezichten. “Dat is de kern waardoor ik de sfeer van de omgeving weergeef. Emotie en observatie zijn belangrijke kenmerken van mijn werk.“

Vorm en kleur gebruikt hij op eigenzinnige wijze. “In de vorm heb ik iets van mijzelf herontdekt als het naïeve kind dat tegen de werkelijkheid aankijkt en die maar nauwelijks begrijpt. Mijn kleurgebruik laat wel degelijk zien dat de realiteit een doorleefde werkelijkheid is.”
Hij schildert met grote streken met temperaverf op papier aangevuld met inkt of potlood. In zijn kleurgebruik schuilt iets geraffineerds, wat doet denken aan de expressionisten uit het begin van 20e eeuw. Loman vertelt, net als zij, op zijn schilderijen minder, zonder dat dit afdoet aan wat hij te zeggen heeft. Hij zoekt in zijn schilderwerk naar het wezen der dingen , verliest zich daarbij niet in details, bijkomstigheden, hij slaat geen zijpaden in, maar is zeer direct en waar het om gaat geeft hij anekdotisch weer.
 www.karelloman.nl

Exposities, solo en gezamenlijke

Exposities in het buitenland (o.a. in 1999, 2001, 2004 in Florence, Parijs, Cannes)

Exposities de laatste 10 jaar:

- Austerlitz, Beauforthuis, 2012
- Ede, Huis Kernhem, 2014 / 2015
- Vorden, Galerie De Burgerij, 2015
- Ede, Luthers gemeentecentrum, 2015
- Ede, kunstmarkt Bospoort, 2015
- Ede, PEK Platform Edese Kunstenaars, 2015
- Ede, SEC Atelier & Theater, 2015
- ’s-Hertogenbosch, PEK Platform Edese Kunstenaars, 2016
- Arnhem, Boekhandel Het Colofon, 2016
- Harskamp, Galerie Zuid, 2017
- Putten, Kunst in de Kelder, 2018
- Ede, de Riethorst, 2018 / 2019
- Gorinchem, Galerie Kunst bij Karel, 2018
- Utrecht, Galerie Rob Rademaker, 2019
- Ede, Galerie Cultura, 2020

Kunstenaar: Sigrid van Essel

De weidsheid van het Nederlandse landschap

Over de kunstenaar en haar verhaal over haar werk

Sigrid van Essel (Davos, 1967) kwam eind jaren tachtig uit Zwitserland naar Nederland en volgde de opleiding aan de ABK Minerva, kunstacademie in Groningen. Ze is onder indruk van de verschillen tussen Zwitserland en Nederland. De open ruimte, begrensd door alleen de horizon, vormt een enorm contrast met de steile Alpentoppen rond Davos.
Na haar studie krijgt ze in 1997 haar atelier in Amsterdam Noord bij het IJ. “Het was een plek waar je de horizon nog kunt zien, maar wel vaak onderbroken door de ‘bergen’ die de Amsterdammers hebben gebouwd:”

De afgelopen vijftien jaar heeft ze zich intensief beziggehouden met het verbeelden van de stadsontwikkelingen rondom de Amsterdamse IJ-oever. Ze merkte ondertussen in zichzelf een steeds groter verlangen om zich te richten op het Nederlandse landschap.
Ze vertelt over de algemene deler in haar werk: “Misschien wel dat ik in elk schilderij, op elke horizon het ingrijpen van de mens aanstip.
Want in Nederland valt je blik altijd op de invloed van de mens. Die komt in alle schilderijen terug. In de vorm van een hek, een sloot, windmolens of andere objecten. Je kunt er niet omheen, de mens is altijd ergens te ontwaren. Hij is een onderdeel van het Hollandse landschap.

De spanning die ontstaat tussen de weidsheid van het platteland en de nietigheid van de objecten die erin voorkomen boeit me enorm. Het zijn namelijk juist die nietige objecten die het landschap bepalen, beheersen en dus vormgeven: windmolens, dijken, sluizen, gemalen, masten. Die tegenstelling inspireert me.

Ik schilder bijvoorbeeld landschappen met drassige weilanden breed uitgemeten op de voorgrond en daarboven een rommelige stadscontour. Een opeenstapeling van horizontale lijnen, die wordt onderbroken door hoog- en laagbouw in de verte.
De schilderijen zijn tekenachtig opgezet. Ik houd van het combineren van grote vlakken met daarin gedetailleerd getekende elementen.

Voor het maken van mijn beelden hanteer ik een techniek van transparantie: ik begin meestal met een dominante ondergrondkleur, die tot in de eindversie blijft doorschemeren door de kleurlagen die er overheen zijn gezet. De beelden krijgen daardoor vaak een monochrome uitstraling. Ook houd ik ervan om meerdere versies van een schilderij te maken waarbij de contouren steeds strakker worden en een grafisch karakter krijgen. “

Zo schildert Sigrid van Essel industriële vergezichten voor Akzo en Port of Amsterdam, en maakt schilderijen van de ontwikkeling van de zuidelijke IJ-oevers in de jaren 2000, die bij architecten als Sjoerd Soeters en stedenbouwkundige Ton Schaap aan de muur hangen. Ook grote bureaus als Claus en Kaan Architecten werken met haar samen.
Ze nam in 2017 twee jaar de tijd om Panorama Noordzicht te maken: Een 12 meter lang panorama-schilderij van Amsterdam-Noord op acht panelen, die een momentopname van het snelst veranderende stuk van de stad bieden.
Het stadsdeel Noord verwierf meer dan vijftig van haar schetsen, schilderijen en tekeningen, om de ontwikkeling van Noord tussen 2008 en 2013 vast te leggen.
In 2014 kwam haar boek “Amsterdam Verbouwd Verbeeld” uit met een prachtig geïllustreerd overzicht van haar werk.

Zie ook de korte film van Paul Enkelaar en Edwin Trommelen over expositie ‘IJ-oevers in beeld’ in 2018

Tentoonstellingen

-2021 ‘Mens en Land’, Laurenskerk Kolhorn
-2021 IJ Kunstcollectief in Nieuw Dakota, Amsterdam
-2021 Panorama Noordzicht, Buiksloterkerk Amsterdam
-2020 IJ Kunstcollectief in Nieuw Dakota, Amsterdam
-2019 IJ Kunstcollectief in Nieuw Dakota, Amsterdam
-2018 Borneo Architectuurcentrum ‘IJ-oevers in beeld’
--2018 Affspace Bern, Zwitserland ‘Niederländische Landschaften’
-2017 opdracht woningbouwontwikkelaar Wonam ‘Panorama Noordzicht’
-2015 ‘Over de brug’ Museum de Noord
-2014 Presentatie schilderij ‘Vogelvlucht Amsterdam Noord’, Stadsdeelkantoor Noord, voor select gezelschap
-2013 ‘Noord in beweging’ overzichtstentoonstelling Kunstopdracht 2008-2012, Kromthouthal, Amsterdam
-2012 100 jaar Kunstenaarsvereniging De Onafhankelijken in CBK Amsterdam Oost.
-2008-2012 Kunstopdracht voor het Stadsdeel Amsterdam Noord.
-2006-2007 Zuiderkerk Amsterdam (Dienst Ruimtelijke Ordening), expositie van 22 schilderijen tijdens de presentatie van het nieuwe boekje over de Zuidelijke IJ-oever getiteld ‘Langs het IJ’.
-2006 Overhoeksfestival, Shell-terrein Amsterdam Noord, panorama’s langs de IJ-oevers.
-2005 Zuiderkerk Amsterdam, ‘Amsterdam, Stad Aan Het Water’, expositie in stedenbouwkundige context georganiseerd door de Dienst Ruimtelijke Ordening Amsterdam over de ontwikkeling van de IJ-oevers met maquettes en 22 schilderijen.
-2004 Sjoerd Soeters Architectenburo, Amsterdam, Solo expositie op uitnodiging van Sjoerd Soeters over het Oostelijk Havengebied en in het bijzonder het Java-eiland, geopend door Ton Schaap (DRO) en Sjoerd Soeters. Passagiershal LOODS 6, georganiseerd door Kunststad, expositie met schilderijen over het Oostelijk Havengebied.
-2003 Gerechtsgebouw Amsterdam, duo-expositie met collega kunstenaar Hennie Houtkoop over tekeningen gemaakt tijdens zittingen op de rechtbank.
Paleis van Justitie Amsterdam, duo-expositie. Achter de Ramen, Amsterdam, solo-expositie.
-2001 Galerie Mos, Amsterdam. Kunstbeurs, Ahoy hallen, Rotterdam. ‘Switserland On The Move’, Den Haag, georganiseerd door de Zwitserse ambassade.

Opdrachten en verkopen
-2014/2015 Voor projectontwikkelaar Wonam, verschillende ontwerpen voor ‘de Steltloper’ aan de Ertskade Amsterdam (Oostelijk Havengebied).
-2014 Bizqit BV print op doek, Vogelvlucht Amsterdam Noord
-2014 RSM Niehe Lancee Kooij, expositie en presentatie boek en aankoop een werk
-2011 Projectontwikkelaar Ymere, ‘Overhoeks’ en ‘Waterlandplein’
-2010 Woningstichting De Key, ‘De Houthavens’
-2009 ING Vastgoed Ontwikkeling, ‘Winkelcentrum Boven IJ’
-2009 Deep BV, Hydrografie&Geofysica, ‘Het IJ’
-2008-2012 Kunstopdracht voor het Stadsdeel Amsterdam Noord. Transformatie Amsterdam Noord. Vijfjarige opdracht om de ontwikkeling van Amsterdam Noord met tekeningen en schilderijen te documenteren.
2011 Schilderij in opdracht voor projectontwikkelaar Ymere.
-2003-2006 Claus en Kaan Architecten, gedurende deze opdrachten uitgevoerd ten behoeve van het ontwikkelen van ontwerpen en visualiseren van architectonische ontwerpen, voor de Zuidas, de Houthavens en IJburg.
-2006 Uitreiking eerste IJ-Over Award, georganiseerd door het Bouwfonds in het Muziekgebouw aan het IJ. De award stelde een miniatuur voor dat ik geschilderd had van het Panorama Kop Java eiland. Boven-IJ Ziekenhuis, Amsterdam
-2005 VEBAN, bedrijvenvereniging Amsterdam Noord, ter ere van lustrum, geschenk voor het Stadsdeel Amsterdam Noord. Euro Cargo Aviation, transportorganisatie op Schiphol, vervaardigen van groot schilderij over vliegtuigen en vliegveld. Kinetisch Noord, tweeluik over NDSM Werf Amsterdam.
-2004 NIVEM, schilderijen voor een serie van twaalf kleine schilderijen voor relatiegeschenk. ROVER reisorganisatie, uitgave ansichtkaarten van mijn werk als relatiegeschenk.
Akzo Nobel, diverse opdrachten portretten van de fabriek, fabrieksinterieur, relatiegeschenken en ontwerptekening voor illustratie ter ere van 50- jarig bestaan van een fabrieksonderdeel (FCC). een aanblik van 360 graden van het uitzicht over Noord.