Philo Ouweleen (1992, Amsterdam) is autodidact beeldend kunstenaar en Japanoloog, (BA, MA Universiteit van Leiden). Voor Philo Ouweleen vormt Japan een onuitputtelijke bron van inspiratie. Haar interesse in Japan legt ze visueel vast in haar kleurrijke kunst op papier, een combinatie van schilder en tekenkunst. Ouweleens stijl wordt gekenmerkt door ferme contourlijnen, vlakheid en egale kleurvlakken, waarbij zij teruggrijpt op de beeldtaal uit Japanse animatie, strips en houtsneden. Ouweleen schildert intieme alledaagse beelden van Japan, veelal gebaseerd op persoonlijke herinneringen.
Haar meest recente project, Slowing down in Itoshima, (te zien in Galerie Overstroom bij de expositie “Buiten Japan”) toont het resultaat van een artist in residence in Japan, Itoshima (Studio Kura) in april van dit jaar. Met dit project en ook met haar eerdere artist in residence project Stories from Kameoka (2019-2020, artist in residence Januari-Februari 2019 in Kameoka, Artist’s retreat No-Mu) vertelt Philo Ouweleen intieme verhalen die buiten de gebaande paden treden: in plaats van iconische highlights van Japan te benadrukken maakt Ouweleen ruimte voor het alledaagse, intieme, rurale en minder bekende Japan.
In de expositie in Galerie Overstroom is een selectie van haar werk te zien waarbij er een focus is op het Japanse buitenleven : Japanse tuinen, rijstvelden en tempels, kleine oases van rust en natuur. Maar die expositie laat daarnaast werk zien waarbij de kunstenaar zich thematisch Buiten Japan richt; zo maakt Ouweleen sinds 2021 ook collages waarbij jonge vrouwen een centrale rol spelen. De collages zijn voor Ouweleen een associatieve speelse manier van werken waarbij zij dankbaar gebruik maakt van eigen materiaal zoals tekeningen, schetsen en foto’s. De omlijsting van de collages vormen ook objet trouvés en zijn het resultaat van een jarenlange zoektocht door kringlopen en tweedehandszaken. De serie Intimacy, een reeks kleine waterverf schilderijen, verbeelden gevoelens van intimiteit en genegenheid door middel van fysieke aanraking en lichaamstaal.
Ouweleen deelt en verdiept haar interesse voor Japan als Japanoloog ook door middel van onderzoeken en schrijven. Zo is zij co-auteur van de recent verschenen publicatie ‘Shin Hanga - De nieuwe prenten Japan 1900-1960’ (2022). Het combineren van haar twee grootste passies – kunst en Japan – is wat ze het liefst doet, zoals met het kunstboek Stories from Kameoka (2020), dat zij in eigen beheer uitgaf naar aanleiding van een artist in residence in Kameoka, Japan.
Exposities en publicaties
Solo exposities
- 2020 ‘Stories from Kameoka’ , VOX-POP, Amsterdam. Met een ondersteunend programma (lessen over Japanologie, Japanse films en kunst)
- 2021 ‘Japan: verhalen, mythen en Herinneringen. Scheltema, Amsterdam
- 2023 ‘Colourful Art on Paper: Philo Ouweleen’ . Galerie de Stoker, Amsterdam
Groepsexposities
- 2019 ‘Changing City’, 2021 ‘Fantasy’ . De Hallen, Amsterdam, curator See you at Art
- 2021, 2022, 2023 ‘Visitekaartjes’. Galerie Paterswolde, Paterswolde
- 2022 ‘SALON SMIT & SOETEKOUW’ . Vrij Paleis, Amsterdam
Artist in residence
Artist in residence in Artists' Retreat No-Mu, Kyoto, Japan, januari- februari 2019.
Weergegeven in het kunstproject Stories from Kameoka.
“With Stories from Kameoka, Philo paints an image of Japan, in which the iconic highlights make way for an intimate and loving portrait of daily life in rural Japan.” – VOX-POP UvA
Publicaties
-Kunstboek ‘Stories from Kameoka’ (2022)
- Shin Hanga: The New Prints of Japan 1900-1960 (2022)
-The Riddles of Ukiyo-e: Women and Men in Japanese Prints 1765-1865 (2023)
zie www.philoouweleen.com
Monica de Wit (Amsterdam, 1955) heeft de kunstacademie in de de tachtiger jaren afgerond. Daarna maakte ze kunst en werkte in het onderwijs. Ze organiseerde diverse kunstprojecten op scholen en was werkzaam als docent en begeleider in het onderwijs en als vakdocent ‘beeldende vorming’.
Ze schildert met een losse impressionistische stijl. De natuur is een belangrijke inspiratiebron. Zij schildert figuratief met name landschappen, maar ook zeegezichten en stillevens. Ze werkt het meest met olieverf, ze gebruikt daarbij regelmatig het paletmes als instrument. Verder maakt ze
tekeningen met Oost-Indische inkt, houtskool/conté, krijt, pen en inkt.
Ze vertelt: “Als kunstenaar boeit het landschap mij het meest. De schoonheid daarvan is al door vele kunstenaars op vele manieren vastgelegd. Mijn gevoel bij het schilderen gaat uit naar wat er uitspringt qua elementen in de natuur, zoals bomen, stenen en water, maar vooral de natuur in zijn geheel geeft mij iedere keer weer genoeg inspiratie.
Ik schilder met een losse toets en de lijnen, vlakken en kleuren in mijn werk vormen een dynamisch geheel, op een impressionistische manier vastgelegd. Ik wil figuratieve elementen uit de natuur weergeven, maar ook het abstracte laten zien.”
Ze heeft regelmatig geëxposeerd, zoals hieronder voor de laatste jaren (vanaf 2015) weergegeven.
Exposities:
2024
-Kunstruim, Amsterdam, Lid & Digitale presentatie, 2024
2023
-WG Kunst, Amsterdam, Expositie + webshop 'Kerstsale', december 2023
-Kunstruim, Expositie Artist KNSTKRCHT centrum-oost oktober 2023
-Galerie de Stoker, Duo Expositie 'Ondersteboven van Natuur', november 2023 - januari 2024
-Noordwijk Schilderfestival, Plein-air schilderen en expositie, juni, 2023
-Tuinkunst, Amsterdam, Kunstmarkt, juni, 2023
-Kunstkas, Aalsmeer: met Collectief 23, 'Rust & Ritme', 20+21 mei 2023
-Eindhoven, Art fair/Kunstbeurs, 4+ 5 februari, 2023
-Kunstruim, Amsterdam, Lid & Digitale presentatie, 2023
2022
-WG Kunst, Amsterdam, Expositie + webshop 'Kerstsale', december 2022
-Middlethorpe Hall, York UK, Placrylic Art Fair Exhibition/ Exposite 'Migration', 16 november 2022
-SAKB, Amstelveen, Expositie 'My Way' (met Kunstgroep Buitenveldert & gast kunstenaars), oktober, 2022
-Huis van de Wijk, Amsterdam, Expositie 'My Way' (met Kunstgroep Buitenveldert), september, 2022
-Amstelveen En Plein Air, Cobra Museum, Amstelveen, Vereniging Amstellandkunst, VAK, Plein-air schilderen en expositie, 10-11 september, 2022
-Noordwijk Schilderfestival, Plein-air schilderen en expositie, juni, 2022
-Tuinkunst, Amsterdam, Kunstmarkt, juni, 2022
-Kunstruim, Amsterdam, Lid & Digitale presentatie, 2022
-Blauwdruck, Zwolle, Klein werk expositie, 2022
-Galleria De Marchi, Bologna, Internationale expositie 'Little Treasures', mei-juni, 2022
-Weefhuis, Zaandam, Expositie 'Puur natuur' (met Kunstgroep Buitenveldert), mei, 2022
-Brabant Art Fair Breda, Art Fair Kunstbeurs,12 +13 maart, 2022
-ARTmine, by Agora Gallery, New York, Digital presentation/ Digitale presentatie, 2022
2015-2021
-WG Kunst, Amsterdam, Expositie + webshop 'Kerstsale', 2021
-Stadsarchief, Amsterdam, Deelname tekenproject 'Natuur in Amsterdam', 2021
-Botanische tuin, Amsterdam, Buitenveldert Kunstmarkt (met Kunstgroep Buitenveldert), 2018
-Wester-Amstel, Amstelveen, Expositie 'Birds' (met Kunstgroep Buitenveldert), 2018
-Huis van de Wijk, Amsterdam, Expositie 'Birds' (met Kunstgroep Buitenveldert), 2018
-Weefhuis, Zaandam, Expositie 'Birds' (met Kunstgroep Buitenveldert), 2018
-Nellestein, Amsterdam, Expositie 'Kunst uit de buurt', 2017
-WG Kunst, Amsterdam, Expositie 'Kerstsale', 2016
-Pintar Rapido, Amsterdam, Posthoornkerk, Expositie 'Kunstwerken in één dag gemaakt', 2016 + 2015
-Van Gogh, Brabant, Schilderproject, 2015
Annechien van de Weijer (1965, Amsterdam) woont en werkt in Amsterdam.
Na haar studie Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam vond zij werk in de informele zorg. Sociaal werk trok meer dan de culturele sector.
Daarnaast maakte zij de afgelopen twee decennia kunst. Haar werkvelden zijn tekenen, schilderen en textiele werkvormen. Na een cursus decoratief tekenen waarbij werd geknipt en geplakt met gekleurd papier, kwam Annechien op het idee datzelfde te doen met textiel. Dat resulteerde aanvankelijk in grote, kleurrijke wandkleden met voorstellingen uit de natuur. Latere, kleinere werken laten een innerlijke strijd van de kunstenaar zien.
Tekenen deed ze al van jongs af aan. Een voorbeeld voor haar was haar vader Matthijs van de Weijer, een zeer begaafde tekenaar. Terwijl Matthijs zich liet inspireren door landschappen en architectuur, richt Annechien zich op mensen in haar omgeving. Vanwege het mooi diepzwarte resultaat dat bereikt wordt met Oostindische inkt, werkt ze daar graag mee.
Ook in haar schilderijen zijn mensen en soms dieren het onderwerp. De basis van het schilderen met acryl leerde ze in het atelier van Liesbeth Sijsling. Toen ze zich ging toeleggen op het portret kreeg ze lessen van Katelijn Bergman, Wilma Caris en Cornelie Bartlema. Daarbij lag de nadruk op originaliteit, gebruik van licht en kleur en nauwkeurige waarneming.
Vaak gaat de aandacht uit naar de wereld buiten haar, die altijd dichtbij is: vrienden en familie en hun (huis)dieren. Bij de expositie “Mijn mensen” schreef ze: Voor mijn werken naar de waarneming maak ik gebruik van foto’s uit heden, bijvoorbeeld bij “Sandra”, en verleden, zoals in “Joost op de Eikenweg”. Daarop is mijn broer als kleuter te zien voor het huis van opa en oma.“ Annechien wil vooral mooie afbeeldingen maken, niet per se flatterend voor de geportretteerde
De gevoelswereld van Annechien zelf komt op de expositie “Mijn mensen” tot uitdrukking in een viertal abstracte tekeningen en één schilderij, die vrouwelijkheid en sensualiteit verbeelden. Eén daarvan is “Courage”. In “Sweet Sixteen”, een wandkleed uit een kleine reeks, draait het eveneens om emotie en psyche.
Exposities
De veelzijdige glaskunstenaar, beeldhouwer, schilder, tekenaar en graficus Bert Grotjohann (Rotterdam, 1939) volgde een grafische opleiding aan het Instituut voor Kunstnijverheids Onderwijs en aan de Gerrit Rietveld Academie. Hij kreeg schilderles van Gerrit van ’t Net, bij wie hij onder meer veel opstak van de kleurenleer.
Hij was grafisch ontwerper bij Ahrend en intensief met glas bij Glasatelier van Tetterode. In de jaren zestig ontstonden vanuit figuratieve tekeningen abstracte en surrealistische werken op papier, waaronder een grote hoeveelheid etsen en litho’s.
In de jaren ’70 - ’80 voerde hij omvangrijke monumentale opdrachten uit, o.a. wand-reliëfs in mixed media en glasramen in glas-appliqué. Hij paste de glas-in-loodtechniek op vernieuwende wijze toe in gebouwen en kerken in diverse plaatsen in Nederland.
In zijn latere werk experimenteert hij met zgn. ‘fusing’technieken, waardoor driedimensionale, vrijstaande glas‘aquarellen’ ontstaan. Zijn glas-objecten zijn wonderlijke en verrassende composities van lijn, vorm en kleur: de over elkaar geplaatste en met elkaar vermengde lagen geven aan deze objecten een mysterieuze en sprookjesachtige diepte. Hij maakte veel van zijn objecten met glasblazer Richard Price.
Ook tijdens de glasexperimenten werkt hij gestadig door aan grote monumentale doeken, om zodoende een brug te slaan tussen de vloeiende en volgzame materie van de verf en de weerbarstige, onbuigzame, zeer breekbare eigenschappen van glas.
Het schilderen met olieverf en aquarelleren ging gelijktijdig onverminderd door. Zijn grafische vormgeving is altijd een bepalend element gebleven in het werk, het geeft het eigen karakter aan zijn schilderkunst. In zijn schilderijen zien wij dit terugkomen in zijn zoektocht naar een wisselwerking tussen oppervlak en lijn (in al zijn facetten). Dit komt tot uiting door de grote vlakken, die worden onderbroken, en afgewisseld door dunne lijnen in de voorstelling.
Hij laat zich niet vangen in een stijl of richting, maar laat zich leiden door vrije associatie, dan weer gaat hij over tot een minutieuze uitwerking van figuratieve details, waarbij de oude schildertechnieken gerespecteerd worden..
In zijn werk herkent men zijn ongebreidelde spontaniteit, waarbij altijd het creatieve proces zijn voornaamste drijfveer is. “Spontaniteit ontstaat pas als je de techniek beheerst.”
Veel van zijn grafisch werk bevindt zich in rijksbezit en particuliere verzamelingen. Hij schilderde voor het Provinciehuis Haarlem zijn drieluik “De grijze havens” en kreeg daarvoor in 1967 de Thérèse van Duyl-Schwarze-prijs uitgereikt..
Hij is lid van de Vereniging van beeldend kunstenaars, Maatschappij Arti et Amicitiae.
Er verschenen vele artikelen en enkele boeken van en over Bert Grotjohann. Hij heeft meer dan 100 tentoonstellingen op zijn naam staan, waaronder die in het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Museum Jan van der Togt in Amstelveen 2014. Hij toonde daar zijn glasobjecten met glasblazer Richard Price. In 2024 is er nog een expositie van Bert Grotjohann: “Hommage aan Ton Albers” in het Dorpshuis in Duivendrecht. Daar zijn naast het nagelaten werk van zijn overleden vriend Ton Albers ook eigen aquarellen en tekeningen van Bert Grotjohann. Alberts was één van de bekendste Nederlandse aquarellisten.